تولید انواع خاک گلدانی سلطانی

♻️ خاک ها در دسته بندی کلی به دو دسته خاک عالی و خاک معدنی تقسیم میشوند ، خاک گلدان معمولا ترکیبی از این دو نوع خاک است در این مقاله به توضیح نحوه ی ساخت خاک گلدان میپردازیم.

? انواع خاک به کار رفته در گلدان از نظر مواد تشکیل دهنده و اندازه

♻️ هم از لحاظ زمین شناسی و هم از لحاظ کشاورزی خاک ها به چند دسته تقسیم میشوند اما همگی معتقد هستند که خاک ها از نظر منشا به دو دسته ی آلی یا پیت و معدنی تقسیم میشوند .

♻️ همچنین خاک های معدنی براساس سایز خود خواص مختلفی از خود نشان میدهند ریزترین خاک های معدنی رس نام دارند که خاصیت جذب آب بسیار بالایی دارند و دیر خاک را پس میدهند تا بزرگ ترین آنها شن و قلوه سنگ که در کسری از ثانیه آب داخل خود را تخلیه میکند.

? انواع ترکیبات آلی

♻️ ترکیبات آلی بهساز خاک
♻️ محرک های رشد آلی
♻️ کودهای آلی

? انواع ترکیبات معدنی

♻️ شن
♻️ ماسه
♻️ سیلت
♻️ خاک رس

? نحوه ترکیب خاک برای تهیه خاک گلدان

♻️ ۴۰-۵۰ درصد ماسه یا شن شکسته شده
♻️ ۱۰-۲۰ درصد کمپوست
♻️ ۱۰-۱۵ درصد مواد مکمل مثل پرلیت آهن
♻️ ۱۰-۱۵ درصد رس برای حفظ آب خاک
♻️ ۱۰-۱۵ درصد کوکوپیت (خاک تولید شده از الیاف نارگیل)
♻️ پوست درختان خرد شده ، تفاله ی قهوه ، پوست پرتقال و… برای تقویت خاک

? کمپوست یا کود آلی تخمیری چیست ؟ چگونه آن را درست کنیم؟

♻️ پوسال یا کمپوست پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش هستند و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد. این عمل شاید کهن‌ترین روش بازیافت باشد

? انواع کمپوست

♻️ کمپوست سبز تهیه شده از گیاهان هرس شده
♻️ کمپوست تهیه شده از زباله های تر شهری
♻️ ورمی کمپوست ( کمپوست تهیه شده از کرم خاکی)
♻️ کمپوست قارچ خوراکی (کمپوست مناسب برای پرورش قارچ)

? نحوه ساخت کمپوست

♻️ برای تولید کمپوست بسته به نوع آن تمامی مواد را ریخته و به خوبی هم میزنیم موادی از جمله کود حیوانی ، زباله های شهری آلی ، شاخ و برگ گیاهان و…، دما جریان هوا و دیگر شرایط را برای انجام عملیات تجزیه فراهم میکنیم. سپس میکروارگانیسم مورد نظر مثل قارچ ، پروبیوتیک ها ، کرم ها و.. را برای تجزیه خاک به آن اضافه میکنیم.

? نکته مهم :

♻️ این است که هنگام عبورآب از منافذ خاک و گلدان به درستی انجام شود و همچنین پس آب آن نیز کامل خارج شود اگر پس آب یا آب اضافی که به گلدان داده اید از گلدان خارج نگردد بستگی به نژاد گل ریشه آن در زمان های مختلف پوسیده می شود و رشد نمی کند. آب زیادی باعث جلوگیری از انتقال مواد مغذی و کاهش اکسیژن خاک به گیاه ریشه می شود .

?????????????????

♻️ خیلی از افراد در خانه و آپارتمان خود از گیاهان طبیعی مراقبت می‌کنند. برخی از گیاهان به‌اصطلاح آپارتمانی هستند و می‌توانند در فضای اتاق و خانه رشد کنند. مراقبت از این گیاهان به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از آن‌ها به نور مستقیم نیاز دارند به همین دلیل کنار پنجره بهترین مکان برای رشد آن‌ها است در حالی که بعضی از گیاهان آپارتمانی در سایه هم رشد می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای تزیین میز و کتابخانه استفاده کرد.

♻️ یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از گیاهان، چه گل و گیاهان باغچه و چه گلدان‌های موجود در خانه استفاده از خاک خوب و مناسب برای گیاه است. خاک بستر گیاه و منبع تغذیه‌ی آن است. عدم وجود مواد کافی و مورد نیاز گیاهان در خاک سبب خشک شدن و پوسیده شدن ریشه‌ی گیاه می‌شود. گیاهان برای حیات خود به یک خاک غنی و مملو از مواد طبیعی و شیمیایی نیازمند هستند.

♻️ چند نکته‌ی مهم پیش از خرید خاک و کود

♻️ بهترین خاک گل و گیاه تهیه شده از مواد ارگانیک و معدنی است. این خاک برای انواع گیاهان آپارتمانی، سبزی‌کاری و کشت نشا قابل استفاده است. خاک‌های خوب و غنی دارای خاک‌برگ و کمپوست نیز هستند که رشد و گلدهی گیاهان را سبب می‌شوند. همچنین خاک خوب باید قابلیت نگهداری آب را هم داشته باشد تا ریشه‌های گیاه بتوانند به‌راحتی آب مورد نیاز خود را از طریق خاک دریافت کنند.

♻️ خاک خوب دارای میزان معینی کود نیز هست. کود شامل مواد طبیعی و هم شیمیایی است که به بافت خاک گیاهان به‌منظور تأمین مواد مغذی برای گل و گیاه اضافه می‌شود. میزان زیاد کود می‌تواند خطرناک باشد و به بافت خاک و گیاه آسیب برساند.

♻️ کودهای طبیعی بسیار خوب و غنی هستند و پایه‌ی زیستی و بیولوژیک دارند. این کودها از فضولات حیوانی، ضایعات گیاهان در کشاورزی، کمپوست و فاضلاب تصفیه شده تهیه می‌شوند و در بسته‌بندی‌های مختلف برای مصرف وجود دارند.

♻️ کودهای شیمیایی یا غیرارگانیک در کشاورزی و گلخانه‌ها کاربرد دارند. این نوع کود طی فرآیندهای شیمیایی به وجود میاید و متفاوت از کود طبیعی است. کودهای نیتروژن، فسفات، پتاسیم و … از انواع کودهای شیمیایی هستند که بسیار قوی‌تر از کودهای طبیعی هستند.

♻️ ترکیب مناسب انواع خاک گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان خانگی در ترکیبی از انواع خاک گلدان گوناگون زندگی سالمتری دارند. به عنوان یک قانون کلی گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

♻️ خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی

سبک بودن و خلل و فرج داشتن خاک سبک گلدان به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

مدیریت:آقای سلطانی

09362529605

https://www.instagram.com/hoseinmalekan.vila

 

طرز تهیه خاک گلدان در خانه , قیمت خاک گلدان , طرز تهیه خاک کوکوپیت , طرز تهیه خاک گلدان خانگی , بهترین مارک خاک گلدان , ترکیب خاک گلدان , طرز تهیه خاک باغچه , نسبت خاک گلدان ,