Address & Contact

Our Address

همدان

تولید و پخش برنز و برنج هنرکده دیاموند

? برنج (Brass Alloy):

? آلیاژ برنج از ترکیب فلز مس(Cu) و روی(Zn) است. بر حسب درصد روی در مس می توان برنج های متفاوتی را به دست آورد. هر چه درصد روی در مس افزایش یابد سختی و استحكام این آلیاژ بیشتر می شود و رنگ برنج از قرمز به زرد كم رنگ متمایل می شود این تغییر رنگ باعث می شود که این آلیاژ با اسامی مختلفی همچون برنج زرد ، برنج قرمز ، برنج سرب ، برنج سیلیسیم ، برنج قلع و برنج های نیكلی(ورشو) نامیده شوند.

? اكثر آلیاژهای برنج دارای دامنه انجماد بسیار كم هستند و وجود فلزات دیگر در مس عملا باعث پایین آمدن نقطه ذوب آن خواهد شد و هر قدر دامنه انجمادكمتر باشد ، سیالیت آلیاژ بهتر خواهد بود ولی این امر معمولا با زیاد شدن حجم انقباض متمركزهمراه بوده و كاملا برای ریخته گری مناسب می باشند.

? برنز (Bronze Alloy) :

? آلیاژ برنز معمولا از تركیب مس با عناصری همچون قلع ، آلومینیوم ، منگنز و یا فسفر تولید می شود. آلیاژ هایی كه اساسا از مس و قلع تشكیل شده ‌اند، برنزهای قلع ‌دار نامیده می‌شوند. از آنجا كه به منظور اكسیژن زدایی هنگام ریخته گری، فسفر به این آلیاژها افزوده می‌شود، برنزهای قلع ‌دار با نام تجاری برنزهای فسفردار نیز شناخته می‌شوند. این آلیاژها خواص مطلوبی مثل استحكام زیاد ، مقاومت به سایش و مقاومت خوبی به خوردگی در آب دریا دارند.

? این آلیاژ در زمانهای قدیم در ایران بنام مفرغ مشهور بوده است اما از لحاظ كلی برنز به آلیاژهای مس به علاوه یك عنصر غیر از روی اطلاق می شود.

? مهم‌ترین تفاوت برنز و برنج در چه مواردی است؟

? شکل ظاهری: هر دو آلیاژ برنج و برنز بسته به میزان آلیاژ ترکیبی‌شان با مس، طیف رنگی از قرمز مسی تا زرد رنگ دارند؛ اما بیشترین تفاوت ظاهری آن‌ها این است که در برنز، حلقه های ضعیف بر روی سطح آن دیده می‌شود و سطح ناهموارتری نسبت به برنج دارد. در واقع برنج صیقلی‌تر از برنز است.

? میزان سختی و انعطاف پذیری: برنز نسبت به برنج سخت‌تر است و مقاومت بیشتری دارد؛ همین سختی بیشتر، میزان شکل پذیری آن را کمی کمتر از برنج کرده است.

? میزان دوام و مقاومت: برنز دوام بالاتری در شرایط آب و هوایی دارد و مقاومت به خوردگی آن نیز بیشتر از برنج است.

? خاصیت‌های طبی: آلیاژ برنج به دلیل خاصیت میکروب کشی و وجود روی در آن، از جمله آلیاژهایی است که در طب سنتی، استفاده از آن توصیه شده است. معمولا از این آلیاژ در قالب قوری، کتری، سماور و حتی قاشق استفاده می‌شود. استفاده از برنج در این ظروف برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن مفید است.

? قیمت: قیمت کالاها و قطعات برنزی نسبت به محصولات و کالاهایی با جنس آلیاژ برنج بیشتر است.

مدیریت:خانم معصومه سادات فاطمیان همدانی

 

 

روش تشخیص برنز از برنج , قیمت روز برنز در ایران , قیمت برنز کیلویی , تفاوت مفرغ و برنز , اکسید شدن فلز برنج , قیمت فلز برنز ,