خرید و فروش خرمای جهان دهقانی

خرمای هرمزگان حاجی آباد

✅با بالاترین کیفیت و بهترین بسته بندی

✅پیارم،خاصویی،مضافتی

✅پخش عمده و ارسال به سرار دنیا

✅خرما بمبی از موادمغذی:

فواید خرما شامل بهبود یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلال عملکرد جنسی، اسهال، سرطان شکم، و بسیاری شرایط دیگر می شوند. مصرف خرما برای افزایش وزن نیز گزینه خوبی محسوب می شود. این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مختلف، مواد معدنی و فیبر است. این میوه خوشمزه حاوی چربی، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، و منیزیم است که همگی برای سلامت انسان مفید هستند.

فواید چشمگیر خرما آن را به یکی از بهترین مواد تشکیل دهنده برای رشد عضلات مبدل کرده اند. مردم به روش های مختلف خرما را مصرف می کنند که از آن جمله می توان به ترکیب خمیر خرما با شیر، ماست یا همراه با نان یا کره که مزه این میوه را هر چه بهتر می سازند، اشاره کرد. مصرف خرما هم برای بزرگسالان و هم کودکان، به ویژه برای بهبود زخم یا بیماری، مفید است.

خرما یکی از بهترین مواد غذایی با توانایی تنظیم فرآیند گوارش است. این میوه شیرین می تواند طی نیم ساعت پس از مصرف سطوح انرژی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا دریافت ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز را توصیه می کند که می توان از طریق خرما آن را تامین کرد. همچنین گفته می شود، مصرف روزانه یک دانه خرما می تواند به حفظ سلامت چشم ها در طول زندگی کمک کند. اثر خرما در محافظت از مشکل شب کوری شناخته شده است.

خرما یکی از بهترین مواد غذایی با توانایی تنظیم فرآیند گوارش است.

✅خرما در طب سنتی:

از زمان های قدیم از خرما برای کاهش فشار خون و دیابت استفاده شده است در هند به عنوان ضدسرفه، خلط آور، آرام بخش، ملین و تحریک کننده مجاری ادراری و افزایش میزان ادرار کاربرد داشته است.

مصریان باستان برای تقویت قوای جنسی و افزایش میزان باروری از خرما استفاده می کردند در طب سنتی امروزه هم از مخلوط خرمای خشک به همراه مغز بادام، دانه به، پسته و شکر به عنوان ماده ای مقوی برای خانم های باردار و مادران شیرده استفاده می گردد.

مصرف خرما برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، چین و چروک در پوست و ایجاد پوستی زیبا موثر است دانه خرما هم از ایجاد چروک در پوست خانم ها جلوگیری می کند.

مصرف خرمای پخته به همراه فلفل سیاه و هل برای درمان سردرد، کمر درد، سرفه خشک، بی حالی، تب ملایم و بی اشتهایی توصیه شده است خوردن خرما به همراه صبحانه برای جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش آسم بکار می رفت.

مصرف مداوم آن برای کاهش میزان سرفه، میزان روماتیسم، مشکلات دستگاه ادراری، دستگاه گوارش و به خصوص التهابات معده، دستگاه تنفس و ناتوانی جنسی کاربرد دارد.

بطور کلی خرما ماده ای مغذی، آرام بخش، خلط آور، ملین، تقویت کننده قوای جنسی بوده که برای درمان بیماری های تنفسی، سرفه، آسم، دردهای قفسه سینه، تب، فشار خون بالا، و خستگی موثر است.

به مدیریت:آقای سهیل دهقانی

شماره های تماس:
۰۹۱۷۸۶۱۵۵۰۱
۰۹۱۷۰۹۴۸۵۳۴

 

 

خرمای پیارم:

خرمای پیارم از نوع خرمای تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسندی بالای این خرما یک رقم خاص خرمای صادراتی محسوب می‌شود.
خرما پیارم تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید. این خرما در بین خرماهای صادراتی بیشترین مشتری را دارد و قیمت خرمای پیارم نیز از سایر خرما ها بالاتر می باشد که باعث می شود صادرکنندگان خرما ، صادرات این خرما را در مقیاس زیاد انجام دهند .
این خرما در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان در جنوب کشور کشت می شود .
این خرما همچنین مرغوب ترین خرمای جهان و ایران می باشد .
پوست نازک خرمای پیارم به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست خرما کاملاً به یکدیگر چسبیده‌ است، ظاهری زیبا و مطلوب به این نوع از خرما داده است .
با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌ وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار لذیذ و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف کننده دائمی این خرما می‌شوند.
خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل خرمای پیارم در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات شهرستان حاجی آباد کشت میشود.

?رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود. این محصول تاکنون به خوبی توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌شوند.

?خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی‌آباد کشت شده‌است.

?روستاهای منطقه طارم زمین،( سرچاهان، تذرج، معدنوئیه، شهدادی، برآفتاب، و درآگاه، گهکم، گنج ،دشت سید جوزر،)و دهستان بالا و پایین از منطقه دراگاه جائین،کهه از منطقه فارغان … در شهرستان حاجی‌آباد از نقاط عمدهٔ تولید خرمای پیارم هستند. متأسفانه کشت بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی نخل پیارم آینده این خرمای محبوب را با خطری جدی مواجه نموده‌است. چراکه سطح زیر کشت پیارم با توسعه بازاریابی جهانی برای این خرما هماهنگی ندارد. دور از انتظار نیست خسارت سرمایه‌گذاری نسنجیده در این زمینه و کشت بی‌رویه این محصول دامن گیر باغداران جدید خواهد شد. هرچند خاص بودن کیفیت این رقم در شهرستان حاجی‌آباد نسبت به سایر نقاط کشور این خسارت را به حداقل خواهد رساند. برداشت این خرما از اول شهریور ماه آغاز شده و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.

?نحوه کاشت درخت خرمای پیارم

این نوع خرما با کاشت پاجوش آن که در حاجی‌آباد به آن فصیل (به فتح ف) می‌گویند (در جنوب کشور، به پاجوش درخت نخل فسیل و در دشتستان بوشهر به آن دمیت(Demit) می گویند) تکثیر می‌شود؛ و نحوه آن به این صورت است که فصیل‌هایی را که به تنه درخت مادر چسبیده‌اند توسط یک استادکار با ابزاری مانند دیلم بادقت و حساسیت خاصی از تنه درخت مادر جدا می‌کنند به نحوی که به فصیل و مادر آن اسیب جدی وارد نشود چرا که محل اتصال فصیل با درخت مادر یک ریشه تغذیه‌ای است که در واقع همان وظیفه ناف در پستانداران را انجام می‌دهد، سپس هریک از فصیل‌ها را دریک چاله قرار داده و اطراف آن را با خاک نرم پر می‌کنند، بعد فصیل تازه کاشته شده را آبیاری می‌کنند.

?فصل برداشت

از اوایل مرداد ماه چغاله خرمای پیارم که به آن کُنگ (به ضم ک) می‌گویند از رنگ سبز به رنگ زرد تغییر رنگ داده و این تغییر رنگ همراه با کمی شیرین تر شدن کنگ می‌باشد. از اواخر مرداد و اوایل شهریور نیز کنگ زرد، کم کم تبدیل به رطب می‌شود که دارای مزه‌ای بسیار خوش طعم و خوشمزه است که به جرات می‌توان گفت در بین تمامی رطب انواع خرماها از جایگاه بالاتری برخورداراست و افرادی که از این رطب مصرف کرده‌اند به آن اعتراف می‌کنند. از اواخر شهریور رطب پیارم کم کم مقداری از آب و رطوبت خود را از دست داه و خشک می‌شود که بستگی به آب و هوای روستا و آن منطقه آماده برداشت می‌شود که این برداشت محصول تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.

?پیارم، مرغوب‌ترین و گران‌ترین خرمای بازارپسند در ایران و حتی جهان است که از آن به علت خشک بودن، قابلیت نگه‌داری طولانی مدت و خوش طعم بودن یاد می‌شود.به دلیل ظاهر زیبا و قشنگی که این خرما دارد به تعبیری به آن عروس خرماهای ایران و جهان نیز گفته می‌شود ،این خرمای پرطرفدار و محبوب از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازار پسندی یک رقم خاص صادراتی در بازارهای داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

?خرمای پیارم هرمزگان دراین سالها توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند و درحال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپایی، آسیای میانه، استرالیا و کانادا صادرمی‌شود.

?استان هرمزگان با تولید حدود ۵۵ رقم خرما که ۲۰نوع آن از ارزش تجاری داخلی و خارجی، یکی از استان‌های مهم و خرماخیز در کشور، بیشترین خرماهای تولید شده از نوع مُرداسِنگ، زَرد، خِنیزی، کَریته، آل مِهتری، زَرِک، مُضافتی، هَلیلی، خاصویی، شاهانی و پِیارُم بوده که محصول پیارم حاجی‌آباد از کیفیت و ارزش صادراتی بالایی برخوردار است.

?پیارم خاص حاجی‌آباد هرمزگان

?هرچند می توان از مناطقی همچون ارزوئیه کرمان، ایرانشهر و سراوان سیستان وبلوچستان، جهرم فارس، شادگان خوزستان و برازجان بوشهر به‌عنوان کشت کننده خرمای پیارم در ایران نام برد اما مرغوب‌ترین این رقم در داخل و خارج از کشور با نام حاجی آباد هرمزگان شناخته می‌شود.

?شهرستان حاجی آباد به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، یکی از مناطق مساعد کشت و تولید بهترین خرمای صادراتی جهان یعنی پیارم Piarom or Pyarom) است که باتوجه به درجه کیفیت و شهرت منحصر به فردی که در بازار جهانی کشاورزی دارد، می‌تواند علاوه برتسخیر بازار داخلی، بازارهای بین المللی صادراتی را نیز در اختیار گیرد.

?بیشترین سطح زیرکشت و نخستین جایگاه تولید خرمای هرمزگان به شهرستان حاجی آباد اختصاص دارد و نکته قابل توجه اینکه ۹۰ درصد از تولید خرما در این استان که از نوع مضافتی، خاصویی و پیارم مرغوب صادراتی بوده، در این شهرستان به عمل می‌آید.

?خرمای پیارم نام یکی از انواع خرماهای استان هرمزگان است که درسطح وسیعی از باغات شهرستان همچون روستاهای «سَرچاهان»، «تزرج»، «مَعدنوئیه»، «شَهدادی»، «بَرآفتاب»، «دهستان پایین و بالا»، «نیزار»، «درآگاه»، «گَهکُم»، «گَنج»، «دشت سید جوذر» و «جائین» کشت و تولید می‌شود.

?متاسفانه کشت بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی نخل پیارم، آینده این خرمای محبوب را با خطری جدی مواجه کرده؛ چراکه سطح زیرکشت پیارم با توسعه بازاریابی جهانی برای این خرما هماهنگی ندارد.

?دور از انتظار نیست که خسارت سرمایه‌گذاری نسنجیده در این زمینه و کشت بی‌رویه این محصول دامن گیر باغداران جدید نیز خواهد شد.هرچند خاص بودن کیفیت این رقم در شهرستان حاجی‌آباد نسبت به سایر نقاط کشور این خسارت را به حداقل خواهد رساند.

?البته می‌طلبد که دولت درکنار بخش خصوصی نیز نه تنها برای بهبود وضعیت خرماکاران پیارم حاجی آباد که با زحمت‌های فراوانی دست به تولید این محصول می‌زنند، بلکه برای ارزآوری حاصل از صادرات خرما نیز، برنامه‌ جامعی برای فروش این محصول مرغوب درنظر بگیرد.

?ثبت ملی و جهانی خرمای پیارم

?طرح ثبت ملی خرمای پیارم حاجی آباد به عنوان مرغوب‌ترین خرمای صادراتی کشور و میراث ملی این منطقه درسال ۹۵ در فهرست آثار طبیعی- ملی ایران به ثبت رسید.

?مدیرعامل شرکت نخلداران حاجی آباد یادآورشد: بعد از ثبت ملی خرمای پیارم در شهریورماه سال ۹۵، اقدام‌های لازم جهت ثبت جهانی شدن این محصول ارزشمند نیز از همان سال آغازشد.

?سعید خسروی بیان داشت: تقاضای ثبت نشانه جغرافیایی خرمای پیارم حاجی آباد در قلمرو جغرافیایی ایران با هماهنگی و پیگیری سازمان تعاون روستایی هرمزگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به نمایندگی شرکت تعاونی نخلداران حاجی آباد و انجمن ملی خرمای ایران شعبه استان انجام شد.

?در آبان ماه سال ۹۷ نیزخرمای پیارم حاجی آباد به همراه نارنگی سیاهوی بندرعباس و مروارید خلیج فارس گواهی نامه‌های ثبت جهانی را دریافت کردند.

?طبق اعلام مدیرکل ثبت صنعتی وزارت صنعت معدن وتجارت، فرایند ثبت جهانی خرمای پیارم به همراه ۲ محصول یادشده دیگر نیز، مدت ۲سال زمان برده و اخیرا درسازمان جهانی مالکیت ( WIPO) ثبت شده است.

?عرضه و فروش خرمای پیارم دربازارهای ایران و جهان

?خرمای پیارم یکی از خوشمزه‌ترین خرماهای نیمه خشک دنیا و به لحاظ ارزشی گران‌ترین خرمای روز ایران است که دلیل این گران بودن کشت کم و خواص فوق العاده این محصول می‌باشد.

?از سال ۱۳۷۰ فروش عمده خرما پیارم حاجی آباد رونق قابل توجهی در سراسر دنیا گرفت و این محصول به صورت فله‌ای و بسته بندی شده به بازار عرضه می‌شد.

?خرمای پیارم عمده در استان هرمزگان تولید شده و به علت بازار پسندی بسیار خوبی که دارد، اغلب به کشورهای خارجی صادر می‌شود. این نمونه از خرما به دلیل جذب بازارهای داخلی و خارجی، به‌عنوان یکی از خرماهای صادراتی بشمار می‌رود.

?فروش خرمای پیارم موجب شده تا در چرخه صادراتی این کشور شاهد رونق بیشتری باشیم.

?در بازارهای ایرانی نیز تنوع و گوناگونی بسیاری از انواع خرماها را شاهد هستیم که پیارم نمونه ی پرفروش خرماهاست که اغلب به بازارهای خارجی صادر می‌شود.

?این خرمای مشتری پسند بیشتر از طریق اینترنتی به فروش می‌رسد که این امر موجب شده تا بازرگانان و تاجران ایرانی بتوانند این محصول را مستقیم از تولید کننده، تهیه و با قیمت بسیار مناسب‌تری به فروش برسانند.

?قیمت خرمای پیارم باتوجه به کیفیتی که دارد، از دیگر انواع و نمونه‌ی خرماها بالاتر است که این قیمت باتوجه به میزان برداشت خرما و کشت این محصول متفاوت است.

?رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی حاجی‌آباد گفت: در ابتدای مهرماه ۹۹هر کیلوگرم خرمای پیارم ممتاز با ۴۰ درصد افزایش با قیمت مصوب ۸۵۰ هزار ریال از باغداران این شهرستان خریداری شد.

?ایرج شریفی درحاشیه بازدید از نخلستان‌های شهر حاجی‌آباد افزود: قیمت هر کیلوگرم خرمای ممتاز درجه‌یک پیارم نیز ۷۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

?وی بیان داشت: هرسال حدود ۱۰ هزار تن خرمای پیارم از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از نخلستان‌های حاجی‌آباد برداشت می‌شود که بیش از نیمی از آن (معادل ۶ هزار تن) به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادرمی‌شود.

?رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی حاجی‌آباد اظهارداشت: خرمای پیارم به علت خشک و قابل نگهداری بودن به مدت طولانی، طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد و مرغوب‌ترین خرمای جهان است.

?شریفی گفت: درصد رطوبت خرمای پیارم کم است و جزو میوه‌های دیررس محسوب می‌شود.

?پیش بینی برداشت ۱۰ هزار تن خرمای پیارم در حاجی آباد

?سطح زیر کشت پیارم در شهرستان حاجی آباد ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است که یکهزار و ۴۰۰ هکتار دارای درختان بارور با میانگین تولید ۶ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است.

?مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان پیش بینی کرد: تا پایان فصل برداشت(آذرماه امسال) بیش از ۱۰ هزار تن خرمای پیارم نخلستان‌های استان برداشت شود که پنج درصد بیشتر از پارسال است.

?مسعود گرگیج افزود: تغذیه و اصلاح باغ‌ها و همچنین کنترل آفت‌ها و بیماری‌ها از جمله علت‌های افزایش تولید محصول پیارم درسالجاری است.

?وی بیان داشت: برداشت خرمای پیارم از نخلستان‌های شهرستان حاجی آباد از آخر مهرماه امسال آغاز و تا آخر آذرماه ادامه دارد.

?مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: ۶۰ درصد محصول برداشت شده به کشورهای اروپایی، آمریکا، آسیای میانه، استرالیا و کانادا فرستاده می‌شود.

?گرگیج ادامه دارد: خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است، به علت خشک و قابل نگه‌داری در مدت طولانی، طرفداران زیادی دارد.

?خرمای پیارم مغذی و دارای خواص درمانی

?خرمای پیارم سرشار از موادقندی، پروتیینی و سایر موادمعدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است؛ این محصول به لحاظ مقوی بودن از نظر پزشکی نیز در درمان بسیاری از بیماری‎ها موثر می‌باشد.

?باتوجه به اینکه بیشتر قند موجود در این خرما از نوع فروکتوز می‌باشد لذا به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که حتی یک بار از این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب، ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن به طور معمول مصرف‌کننده دائمی آن می‌شوند.

?این خرمای شکلاتی و محبوب دارای پوستی نازک به رنگ قهوه‌ای تیره بوده و باتوجه به اینکه گوشت و پوست آن به‌طور کامل به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شست وشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد.

?این خرما همچنین از نظر پزشکان مناسب برای افراد دیابتی، زنان باردار و تقویت و افزایش رشد نوزدان و کودکان بوده و در درمان بیماری‌هایی همچون میگرن، لاغری، کاهش وزن، چاقی، آلزایمر، کم خونی، تقویت چشم، آلرژی‌های فصلی، پیشگیری از گلودرد و سرماخوردگی، جلوگیری از یبوست و پوکی استخوان موثر است.

?خرما میوه‌ای بهشتی

?خرما میوه‌ای بهشتی است که هم در قرآن و هم در احادیث بارها به آن اشاره شده؛ به نحوی که پیامبراکرم(ص) از این محصول به عنوان شفای ۷۲ نوع بیماری و مرض سخن گفته است.

?از درخت خرما در قرآن ۲۰ مرتبه در ۱۶ سوره و ۲۰ آیه با عناوینی چون «نخل»، «النخل»، «نخیل»، «النخیل»، «النخله» و «نخلا» یاد شده است.

?خرما میوه‌ای اشتهاآور بوده که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، حفظ سلامت دستگاه عصبی و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

?خرما از نظر پزشکی نیز بسیار با ارزش است و همانطور که اشاره شد دین مبین اسلام خرما را از جمله مهم‌ترین میوه‌ها قرار داده است.

?در کشور ایران بیش از ۲۰ استان به تولید انواع خرما و عرضه در بازار فعالیت دارند که بیشتر تولید کنندگان در جنوب کشور قرار دارند. استان‌های فارس و هرمزگان نیز از تولید کنندگان اصلی خرمای ایرانی به حساب می‌آیند.

?میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیرکشت را در اختیار دارند.

?متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد شده که البته این شاخص در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

?پیارم نیز نوعی از خرما است که در استان هرمزگان تولید می‌شود. شهرستان حاجی آباد بیشترین تولید این نوع از خرما را برعهده دارد.

?برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز و با برداشت پیارم به پایان می‌رسد.

?استان هرمزگان با ۳۴ هزار هکتار نخلستان زیرکشت و تولید ۱۴۰ هزار تن خرما در سال رتبه چهارم تولید خرما و رتبه سوم سطح زیرکشت را در کشور دارد.

?خواص خرما؛ 25 خاصیت بی نظیر خرما خشک و تازه برای سلامتی

?خرما یا رطب میوه ای شیرین و خوشمزه است که به آن میوه ی نیروی طبیعی گفته می شود و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به پوکی استخوان را از بین می برد.

?خرما اجوا، انبارا، صفوی، برهی، ساغای، بدری، خرما پیارم و خرما زاهدی انواع مختلف خرما در ایران و جهان هستند.

?خواص خرما برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می کنند.

2. تقویت و افزایش رشد مو

خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین مصرف خرما از ریزش مو جلوگیری می کند.

فواید دارویی و درمانی خرما برای سلامتی بدن

3. کبد چرب

مصرف خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می شود.

10 عدد خرما را شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید.

4. سرماخوردگی و گلودرد

مصرف خرما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.

مصرف خرما با شیر

5 عدد خرما را له کنید و به یک کاسه شیر اضافه کنید و بجوشانید این شیر را برای درمان سرماخوردگی، تب و سرفه استفاده کنید.

5. دیابت و قند خون

خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

6. جنین و زنان باردار

مصرف روزانه خرما از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند.

سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.

خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می شود.

یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می تواند زایمان را آسان تر کند.

بعد از بارداری، خوردن خرما می تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.

7. نوزادان و کودکان

کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

خرما برای درمان انگل های روده در نوزادان و کودکان مفید است.

خرما به سلامت کبد کمک می کند و برای درمان تیفوئید، هپاتیت و زردی و یرقان در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مصرف خرما در نوزادان و کودکان باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود.

مصرف خرما می تواند برای درمان اسهال و یبوست در نوزادان و کودکان نوپا مفید باشد.

8. مردان

مطالعات نشان داده که خرما درمان اختلالات جنسی در مردان مفید می باشد، همچنین مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فلائنوئید ها باعث افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری می شود.

مصرف خرما با شیر و عسل

یک عدد خرما را له کرده و در شیر بز بریزید سپس با کمی عسل ترکیب کنید و بخورید.

9. معده و زخم معده

فیبر موجود در خرما باعث تقویت باکتری های خوب در معده شده و برای درمان معده درد، زخم معده و تقویت دستگاه گوارش مفید می باشد.

10. یبوست و اسهال

خرما حاوی پتاسیم بالایی است که به عنوان یک روش موثر برای درمان اسهال شناخته شده است، همچنین فیبر محلول موجود در خرما باعث بهبود اسهال می شود.

خرما به عنوان یک ملین ملایم باعث افزایش حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد، توصیه می شود که خرما را یک شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید تا یبوست را درمان کند.

11. بواسیر یا هموروئید

مصرف ناکافی فیبر ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید شود مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فیبر به درمان این بیماری دردناک کمک می کند.

12. چربی خون

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در خرما به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون کمک می کنند.

13. فشار خون

خرما حاوی مقادیر بالایی پتاسیم و منیزیم است که باعث ایجاد تعادل بین الکترولیت های بدن شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.

14. سلامت قلب

خرما به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به سلامت قلب کمک می کند. همچنین خرما با کاهش چربی و فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

در طب سنتی توصیه می شود که تعدادی خرما را از شب در آب خیس کنید و صبح ناشتا آن ها را بخورید برای سلامت قلب مفید است.

15. میگرن

مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در خرما برای درمان سردرد میگرنی مفید هستند.

16. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در خرما باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که خرما را به عنوان میان وعده استفاده کنید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید.

17. چاقی و افزایش وزن

خرما حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی، پروتئین و ویتامین های ضروری است که مصرف روزانه آن برای چاقی و افزایش وزن در افراد لاغر مناسب می باشد.

18. بدنسازی

خرما حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که باعث تقویت عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود و قند های طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز موجود در آن، انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدنسازی را فراهم می کند.

19. درمان کم خونی

خرما حاوی مقادیر بالایی آهن است که با افزایش گلبول های قرمز خون به درمان آنمی یا کم خونی کمک می کند. خرما به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی شناخته می شود، همچنین مصرف خرما موجب کاهش احساس خستگی و کمبود انرژی در افراد مبتلا به کم خونی می شود.

20. سرطان

تحقیقات نشان داده که مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان های معده، روده و کولون را کاهش می دهد.

21. چشم

گفته شده که مصرف روزانه خرما برای تقویت بینایی و درمان بیماری های چشمی و شب کوری مفید می باشد.

22. آلرژی فصلی

خرما حاوی مقادیر بالایی گوگرد آلی است که برای درمان حساسیت و آلرژی فصلی مفید هستند.

23. پوکی استخوان

کلسیم و فسفر موجود در خرما به تقویت و بهبود رشد استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان را کاهش می دهد.

24. آلزایمر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در خرما با کاهش التهاب در بدن به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را از بین می برند.

25. شیرین کننده طبیعی

خرما سرشار از فروکتوز است به همین دلیل طعم شیرینی دارد و یکی از بهترین جایگزین های طبیعی برای شکر محسوب می شود.

?خواص شیره خرما

?شیره خرما حاوی مقادیر بالایی آهن طبیعی بوده که باعث افزایش گلبول های قرمز خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند
?شیره خرما یک ضد التهاب قوی بوده و برای درمان روماتیسم مفید است
?فیبر موجود در شیره خرما برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است
?مقادیر بالای کلسیم موجود در شیره خرما برای تقویت استخوان ها مفید است
?شیره خرما به درمان گلودرد، تب و سرما خوردگی کمک می کند

?خرمای تازه بهتر است یا خرمای خشک؟

?مدت ماندگاری : خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانی تری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از 8 تا 10 ماه است.

?خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا 5 سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.

?کالری : هر 100 گرم خرمای خشک حاوی 280 کالری است در حالی که هر 100 گرم خرمای تازه حاوی 145 کالری می باشد. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.

?ماده مغذی : هر دو نوع خرما تازه و خشک مواد مغذی یکسانی دارند.

?انرژی : خرما چه تازه و چه خشک آن، سرشار از کربوهیدرات بوده و برای افزایش انرژی روزانه بدن مفید است.

?فیبر : خرما خشک حاوی مقادیر بیشتری فیبر نسبت به خرما تازه می باشد.

خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند.اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است.

?طبع خرما

?طبیعت خرما گرم و تر می باشد. خرما غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.

?خرما به (انگلیسی : Date و با نام علمی Phoenix dactylifera) میوه ی درخت نخل است و به عنوان یکی از اولین میوه هایی که توسط انسان کشت شده، شناخته می شود. میوه خرما هسته ای بزرگ و سفت و پوستی نازک دارد و به شکل خوشه ای از شاخه های درخت آویزان می شود.

?خرما در کشور های ایران، پاکستان، عراق، عربستان، کشور های شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا کشت می شود.

?طریقه مصرف خرما

?میوه نرسیده خرما را خرما خارک یا خرک می نامند که در طب سنتی ایران برای افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد.

?رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که از آن برای تهیه انواع دسر، کیک، حلوا و رنگینک استفاده می کنند.

?خرمای رسیده که به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می شود و آن را برای تهیه انواع غذا مانند خرما پلو، دسر، سرکه، حلوا، شیره خرما، سالاد و سس سالاد، اسموتی و معجون به کار می برند.

?عوارض و مضرات خرما

?آلرژی و حساسیت

خرما در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند تورم زبان و قرمزی و خارش چشم ها مشخص می شود.

?اسهال

افراد مبتلا به عدم تحمل فروکتوز نمی توانند خرما مصرف کنند چون ممکن است دچار دل درد و اسهال شوند.، همچنین مصرف بیش از حد خرما به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث اسهال می شود.

 

خرمای مضافتی:

خرمای مضافتی یکی از خوش طعم ترین و دلچسب ترین انواع خرمای جهان است. این خرما که بیشتر به صورت رطب مورد استفاده قرار می گیرد، گوشت کافی و مطلوب، رنگ مشکی جذاب و رطوبت نسبتا بالایی، بین ۱۵% الی ۳۵% بسته به زمان برداشت از درخت و محل کاشت، دارد. و به همین دلیل است که کمتر کسی را میتوان یافت که پس از خوردن یک دانه از خرمای مضافتی احساس بسیار مطلوبی نداشته باشد.
مرغوب ترین و خوش طعم ترین نوع خرمای مضافتی در شهرستان بم واقع در جنوب شرقی ایران پرورش می یابد.

 

خرمای خاصویی:

خرمای خاصویی وقتی که در مرحله آخر رشد خود قرار دارد و به اصطلاح رسیده است به رنگ قهوه ای روشن را بر وجود خود نگه می دارد .

پس مرغوب ترین خرمای این نوع رنگ قهوه ای روشن دارد.

هر از گاهی به دلیل ناشناخته بودن این خرما در بین مردم این خرما را با خرمای لولو اشتباه می گیرند هر چند که ویژگی‌های ساختاری خرمای خاصویی کاملا متفاوت است و این خرما ریزترین خرما در ایران می باشد چرا که از انواع خرما کوچکتر است و حتی جالب است بدانید که در بین انواع خرماهای موجود در جهان نیز ریزترین است.

در طبقه بندی خرما ها خرمای خاصویی جز خرما های مرطوب قرار می گیرد زیرا که از ساختار درونی این خرما شیره بسیار زیادی به بیرون تراوش می شود پس به راحتی خرما در دسته آخر ماه های مرطوب جای می گیرد.

جالب است بدانید. قوتی که این خرما دارد این است که اندازه بسیار کوچک دارد و می‌تواند جایگزین قند همراه با مصرف روزانه چای شود چرا که قند این خرما طبیعی بوده و علاوه بر شیرینی خاصیت های دارویی و مهمی نیز برای بدن دارد نکته دیگری که این خرما را کم کم در بین مردم جای می دهد مزه خاص خرما می باشد چرا که شبیه مزه خرمای پیارم است و پیارم گرانترین خرمای ایران و و محبوب‌ترین خرمای ایران و جهان می باشد.

این خرما از نوع تر و سرشار از شیره می باشد به طوری که اگر به مدت سه الی چهار ساعت این خرما را در یک ظرف نگه داری کنید در شیره خود غوطه ور شده و همچنین همواره دارای جنبه صادراتی به کشورهای همجوار و حوزه خلیج فارس می باشد.

 

 

 

 

خرما ,  انواع خرما ,  خرمای هرمزگان ,  خرید و فروش خرمای جهان دهقانی در هرمزگان , فواید خرما , خرما پیارم ,  خرما خاصویی ,  خرما مضافتی ,  پخش خرما در حاجی آباد هرمزگان ,  قیمت انواع خرما در هرمزگان ,  بهترین کیفیت خرما در هرمزگان ,  خرمای هرمزگان حاجی آباد ,