چگونه با دوربین موبایلمان عکسهای بهتری بگیریم؟
موبایلها بهترین و کمصداترین ابزار برای عکاسی از لحظات تصادفی هستند. در اینجا به ذکر نکاتی میپردازیم تا بهترین استفاده ممکن را از نور و مگاپیکسل گوشیتان ببرید و تصاویر زیبایی ثبت کنید. فرقی هم نمیکند که آیفون دارید یا یک گوشی اندروید یا حتی یک نوکیای قدیمی، فقط کافی است این نکات را رعایت کنید.
1- رنگ
اگر عکسهایتان کدر هستند و انگار روز غبارآلودی عکس گرفتهاید، پس بهتر است به سراغ تنظیمات دوربین بروید و آیکون «cog» را فشار بدهید. در این قسمت میتوانید کنتراست تصاویر را بالاتر ببرید تا تیرهتر شوند و دیگر بیرنگ و رو نباشند و چهرهها نیز قشنگتر به نظر برسند. کار دیگری که میتوانید برای کاهش «گرین» انجام بدهید، انتخاب عکسی است که اندازه و کیفیت بهتری داشته باشد.
2- زمان
دوربین بعضی از موبایلها به خاطر تأخیر دریچه «شاتر»، مشهور هستند؛ یعنی تصویر خیلی بعد از صدای شاتر گرفته میشود. اول صدای شاتر شنیده میشود و چند لحظه بعد از آن، تصویر ثبت میشود. در نتیجه وقتی در حال شمارش برای سوژهتان هستید و میگویید: یک … دو … سه؛ با گفتن «دو»، دکمه دوربین را فشار بدهید. بعد از فشار دادن دکمه، کمی صبر کنید و ثابت بمانید تا تصویرتان محو نشود. با تمرین زیاد، قلق کار دستتان میآید، گرچه تصویر سوژهتان بسیار طبیعی میشود، چون قبل از آنکه ژست بگیرند، از آنها عکس گرفتهاید.
3- نور
قانون میگوید: «نور بیشتر، عکس بهتر». اگر دوربینتان فلش ندارد و تصاویر را نیمهتاریک ثبت میکند، تصاویرتان را حذف نکنید. به کمک نرمافزار تصحیح عکس میتوانید تصاویری که ظاهراً خراب شدهاند را روشنتر کنید. اگر برایتان ممکن است، سوژه را به سمت زوایای نورانی هدایت کنید و به خاطر داشته باشید که نور روی سوژه باشد نه پشت آن، در غیر این صورت، تصویر ضد نوری از سوژه بگیرید؛ به این معنا که به آنسوی سوژه بروید، در حدی که شعاع کمنوری از چراغ خیابان به پشت سرتان بتابد. سپس به روی تاریکترین بخشهای سوژه «فوکوس» کنید. دوربین به کمک این شیوه، متوجه نور کمِ تصویر شده و درصدد جبران آن برمیآید.
4- تصاویر تار
آیا با دوربینتان تصاویر تار و لرزان میگیرید؟ راهش این است که صاف بایستید و همینطور که دوربین به دست گرفتهاید، به دیواری تکیه بدهید یا بازوهایتان را به پهلوها بچسبانید و آرنجها را روی استخوان لگن قرار بدهید. وقتی دکمه شاتر را فشار میدهید، به مدت چندین ثانیه و بیشتر از معمول، انگشتتان را روی دکمه بگذارید تا تصاویر بهصورت ایستا ثبت شوند و تأخیر دریچه شاتر هم جبران شود؛ مانند تیراندازان ماهر، هنگامیکه در حال فشار دکمه هستید، نفستان را به بیرون بدهید یا اینکه تایمری روی دوربینتان نصب کنید و آن را لبه جایی قرار بدهید تا ثابت و بیحرکت باشد. تأمین نور بیشتر، باعث میشود تا هنگام استفاده از سرعت بالای شاتر، تصاویر دوربینتان تار نشوند و نیاز نباشد در نور کم، فوکوس کنید.
5- تداخل
اطمینان حاصل کنید که قاب تلفنتان جلوی لنز دوربین قرار نگرفته باشد. اگر بالای تصویرتان لکه سفید رنگی وجود دارد، به دلیل انعکاس فلش دوربین و برخوردش با کنارههای ضخیم لنز دوربین است. نورهای بیرونی هم میتوانند باعث ایجاد گرینهای سفید در تصویرتان بشوند. در صورت بروز چنین اتفاقی، با دستتان سایهبانی بالای سر لنز ایجاد کنید.
6- ترکیببندی
به کار بستن اصول اساسی ترکیببندی باعث میشود که حتی به کمک دوربینهای کوچک و معمولی هم بتوان تصاویر زیبا و برجسته ثبت کرد. از قانون یکسوم استفاده کنید. هیچگاه سوژهتان را در میانه قاب نگذارید، کنارتر ببرید و در یکسوم قاب قرارش بدهید. اگر سوژهتان انسان است، چشمش باید در یکسوم بالای قاب قرار داشته باشد.
7- نرمافزارها
استفاده از نرمافزارهای رایگانی مانند «اینستاگرام» و «پیکسلاروماتیک»، باعث زیبایی و درخشش تصاویرتان میشود و حال و هوایی شبیه عکسهای قدیمی به آنها میدهد. «فتوشاپ» و «فتوشاپ اکسپرس» یکی دیگر از نرمافزارهایی است که به کمک آن میتوانید تصاویر را قیچی یا پر نورتر کنید. در ضمن، موقعیتیاب (GPS) دوربینتان را هم روشن کنید تا جزییات مکانی هر عکس ثبت شود، چرا که بعدها میتوانید مکان دقیقشان را پیدا و نقشه سفرتان را مشخص کنید.
شش اشتباه رایج عکاسی و چگونگی اجتناب از آنها
تصاویر و مناظری که برای عکاسی از آنها راهی سفر شدهاید، فرصتهای گذرایی برای عکاسی هستند. به خاطر داشته باشید که هر لحظه بایست آماده عکاسی از این لحظات و تصاویر باشید. در اینجا به شش اشتباه رایج اشاره میکنیم که باعث میشوند بهجای ثبت تصاویر فوقالعاده، عکسهای بسیار معمولی بگیرید:
1- نداشتن گیرایی
نخستین نکتهای که بایست به آن توجه کنید، موضوع است. موضوع چیست و چرا از چنین موضوعی عکس میگیرید؟ تصاویر موفق، گیرایی زیادی دارند؛ ترکیببندی، عنصر کلیدی این تصاویر است. چیزی که برای نخستین بار باعث توجه شما شده است، احتمالاً باید باعث جذب و توجه مخاطب هم بشود.
2- دوری از موضوع
بیشک ترکیببندی خوب، به عهده موضوع عکاسی گذاشته میشود. در ابتدا میتوانید تمامی قاب را با موضوع پر کنید. به کمک این شیوه میتوانید عناصر اضافی و ناخواسته را حذف کنید و از ثبت موضوعات بسیار کوچک و ناچیز بپرهیزید و بر این اشتباه رایج، غلبه کنید. موضوعات بسیار کوچک، باعث سردرگمی مخاطب میشود، به حدی که نمیداند موضوع عکاسی چیست. گاهی اگر چند قدم به موضوع نزدیک شوید یا بهآرامی زوم کنید، باعث ایجاد تفاوت فوقالعادهای در تصاویرتان میشوید.
3- فوکوس اشتباه
مهمترین بخش تصویر باید نقطه قوت تصویر باشد، در نتیجه موقع فوکوس، مراقب باشید. اگر بهجای موضوع اصلی، چیز دیگری در مهمترین بخش ترکیببندی قرار بگیرد، نگاه مخاطب روی نقطه نادرستی تمرکز میکند. اغلب دوربینهای کامپکت و SLR، امکانی به نام قفل فوکوس (Focus-lock) دارند که با فشردن دکمه شاتر فعال میشوند و بهراحتی قابل استفاده هستند. به کمک این امکان میتوان روی موضوع اصلی فوکوس کرد و بدون فوکوس خودکار دوربین، دوباره قاب بست.
4- قرار دادن موضوع در وسط قاب
اگر موضوع را در میانه قاب قرار بدهید، باعث ایجاد یک ترکیببندی ایستا میشود؛ پس برای خلق تصویری زیبا، موضوع را وسط قاب نگذارید. همینطور که در حال فکر به محل موضوع هستید، اصل سنتی یکسوم را فراموش نکنید. این اصل هنوز کارساز است و باعث خلق تصاویر منحصر به فردی میشود. وقتی از میان دریچه دوربین نگاه میکنید، دو خط عمودی و افقی را تصویر کنید که یکدیگر را قطع میکنند و 9 عدد مستطیل میسازند. سپس موضوع و عناصر مهم را رو یا در نزدیکی نقاطی بگذارید که خطوط افقی و عمودی یکدیگر را قطع میکنند.
مثلاً اگر پرتره میگیرید، در نتیجه، موضوع شما، چهره انسان است و مهمترین قسمتش، چشمان موضوع است. در مورد مناظر، مهمترین بخش، احتمالاً قایقی است که روی دریاچه تکان تکان میخورد. قایق را روی نقاط متقاطع بگذارید و افق عکس را با خطوط افقی متقاطع، تطبیق بدهید.
5- عنصر اضافی
از عناصری بپرهیزید که با موضوع اصلی، مغایرت دارند. به فضای اطراف موضوعتان دقت کنید و اشیاء یا عناصری را حذف کنید که رنگ، اندازه و شکل موضوع را تحتالشعاع قرار میدهند. عناصر اضافی قاب را که حذف میکنید، به قدر عناصر بیرون قاب، بیاهمیت هستند. آیا قصد دارید همه سیمها و کابلهایی که دور و بر نمای ساختمانهای زیبا پیچیده را در قاب عکستان قرار بدهید؟ اگر چنین قصدی داشته باشید، ایرادی ندارد؛ اما وقتی ایراد دارد که متوجه آنها در قابتان نشده باشید. قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید، با دقت قابتان را جستجو کنید و به دنبال عناصر اضافی و مزاحم بگردید.
6- عدم توجه به جهت تابش نور
فارغ از اینکه نور مکان عکاسی، طبیعی، مصنوعی، داخلی یا حتی نور فلش باشد، جهت تابش نور و چگونگی روشن کردن موضوع میتواند باعث خوب شدن عکس یا خراب شدن عکس شود. از این رو جایگاه نور در عکس، حیاتی است. اگر نمای ساختمان زیبایی در سایه قرار گرفته باشد، یا به خاطر کلاه، نیمی از صورت در سایه قرار بگیرد، عجله کنید یا موضوع را تکان بدهید یا خودتان حرکت کنید. در ضمن اگر موضوع ناپدید میشود، قدری صبر کنید یا زمان دیگری به سراغ موضوع بیایید. باید زمانی از روز را انتخاب کنید که نور بهجای آنکه باعث کوچکی موضوع شود، به گیرایی موضوع کمک کند.
منبع: article.tebyan.net