Address & Contact

Our Address

گرگان ، بلوارجانبازان ، جانباز۲۸ ، روبروی بیمارستان کودکان طالقانی

Telephone

کلینیک توانبخشی کودکان و کاردرمانی نهال

✨ توانبخشی کودکان با اختلالات طیف اتیسم ، بیش فعالی ، یادگیری ، ژنتیکی ، فلج مغزی ، اختلالات حسی ، تست هوش ، بازی درمانی ، رفتاردرمانی✨

🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸

یکپارچگی بینایی حرکتی 👀

یکپارچگی بینایی حرکتی، میزان هماهنگی درک بینایی و حرکت دست ها و انگشتها است. کودکان هر آنچه را میبینند به فرایندهای حرکتی تبدیل می کنند.

کودکانی که یکپارچگی بینایی حرکتی شان ضعیف است می دانند که چه می خواهند اما از انجام آن به نحو احسن ناتوانند و به همان اندازه از انجام حرکات دقیق نیز عاجزند.

🔶اهمیت یکپارچگی بینایی – حرکتی🔶

یکپارچگی بینایی – حرکتی جزء ضروری برای رشد و اصلاح تمامی مهارتهای عملی از جمله نوشتن و کشیدن محسوب می شود. هم چنین برای کار هایی از قبیل گرفتن توپ، نخ کردن سوزن، رنگ آمیزی خطوط و کاربرد آموزش های تصویری برای بریدن و نوشتن روی خطوط ضروری است.
کودکانی که در یکپارچگی بینایی حرکتی ضعف دارند احتمالا در انجام موارد زیر با مشکل مواجه می شوند:

🔻بازی ها و فعالیت های ساختنی مثل لگو، جایگذاری کردن،حل جورچین و پازل

🔻امور مراقبت از خود، مثل لباس پوشیدن و استفاده از چنگال و چاقو

🔻انجام اموری که به زبردستی نیاز دارند مثل خط کشیدن با خط کش، بریدن از روی خط با قیچی

🔻فعالیت های مداد و کاغذی مثل ترسیم، رنگ آمیزی بین خطوط،یادگیری شکل حروف

🔻رعایت فاصله ها مثل ایستادن در صف و یکسان بودن اندازه نوشته ها

🔻یادداشت برداری از روی کتاب یا تابلو

🔻کپی کردن و دوباره سازی طرح ها و اشکال به خصوص زمانی که به جهت یابی و موقعیت یابی فضایی نیاز هست.

🔻فعالیت های فیزیکی مثل انجام بازی های توپی،بازی های گروهی و استفاده از تجهیزات ورزشی

تعادل و ثبات وضعیتی 🚺

برای بهبود تعادل و ثبات وضعیتی کودکان انجام تمریناتی مانند👇

✅ایستادن روی یک پا روی جعبه با ارتفاع کم و انجام بازی های توپی با دستی
✅ایستادن روی تخت متحرک و انجام فعالیت های دستی روی تخته متحرک
✅راه رفتن با پاشنه و پنجه روی خطوط به سمت جلو و عقب
✅پریدن داخل حلقه ها در جهات مختلف

عملکرد اجرایی (کارکرد اجرایی) به مجموعه ای از عملیات پردازش عالی ذهن اطلاق می گردد که بر اساس رفتارهای هدفمند، چهارچوبی برای رسیدن به هدف فراهم می کند.

عملکرد اجرایی عبارت است از فعالیت‌هایی که در ذهنمان انجام می‌دهیم تا خود کنترلی و رفتار هدفمند داشته و دستاوردهای آتی را به حداکثر برسانیم.

نقص در کارکردهای اجرایی مغز، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد از قبیل مشکلات و نقص در سازماندهی، به یاد داشتن تکالیف منزل، آغاز انجام کاری و به پایان رساندن آن، یادآوری قوانین، انجام تکالیف پیچیده ریاضی، یادآوری متن خوانده شده، تکمیل کارهای زمان بر، وقت شناس بودن، کنترل هیجانات و برنامه ریزی برای آینده.

✨اسپایدرکیج نه تنها در تقویت عضلات موثر است، بلکه برای بهبود هماهنگی و تعادل و حرکات همزمان دو طرفه دست و پا نیز موثر می باشد.
🔸افزایش دامنه ی حرکتی و انعطاف پذیری عضله و بازپروری سیستم اعصاب مرکزی از اهداف اصلی کاربرد این روش است.

🔸این رویکرد جهت بهبود کنترل حرکتی و پوسچر افراد مبتلا به فلج مغزی در سنین مختلف کاربرد دارد و به صورت فشرده اجرا می گردد. تقویت حس عمقی، اصلاح راستای بدن، حذف حرکات اضافی و تقویت الگوهای حرکتی نرمال از کارکردهای دیگر این روش می باشد.

🔸با توجه به این که در کودکان فلج مغزی مهم ترین هدف استقلال حرکتی می باشد، این عمل (تعلیق) سبب می شود فرد چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن را به تنهایی تجربه کند.
🔸در حال حاضر این روش درمانی بعنوان یکی از روش های متداول کاردرمانی در دنیا برای بیماریهای نورولوژیک و خصوصا کودکان فلج مغزی بکار برده می شود.

🔶هماهنگی چشم و دست دارای اهمیت بسیار زیاد است.

عدم مهارت در انجام حرکـات ظریـف دسـت بـه علـت ضعف در هماهنگی چشم و دست است که مـی­توانـد بـر مهارت­هـای بـازی و انجـام امـور روزمـره زنـدگی تـاثیر گذارد و از این طریق منجر به تاخیر حرکتی و آموزشی شود.

ارتباط تنگاتنـگی بین عملکـرد فـرد در فعالیـت­هـای مراقبـت از خـود و فعالیـت­هـای اوقـات فراغت با مهارت­های حرکتی ظریف دست وجود دارد.
مهـارت­هـای ظریـف حرکتی دست انسان شامل: استفاده از انگشتان و شـصت است که در فعالیت­هایی نظیـر برداشتن اشیـاء کوچک، استفـاده از قیچی، نوشتن، نقاشی کـردن، کـشیدن و بـستن بنـد کفـش و نظـایر آن استفاده می­شود.

🔻عدم مهارت در انجام حرکات ظریـف دسـت در برخی از کودکان به دلیل ضعف در هماهنگی چـشم و دست و هماهنگی دو دست است که باعث اختلال یا تأخیر حرکتی و آموزشی آن­ها گشته و در نتیجـه باعـث سرخوردگی آن­ها در مهارت­های بـازی و مهـارت­هـای انجام فعالیت­های روزانه می­شود. طـرح فعالیـت­هـایی کـه دیـدگاه چنـد حـسی داشـته و کودک را درگیر فعالیت می­کنـد مانند: پرتـاب تـوپ بـه هدف، بریدن کاغذ طبق الگو، نخ و مهره و به طور کلـی فعالیت­های چشم و دست، به رشد آگاهی حـسی و رشـد مهارت­های حرکتی کودک کمک خواهـد کـرد.

🔶مهارت توجه اشتراکی 🔶

تأثیر بسیاری بر رشد و تحول مهارت‌های زبانی، شناختی و اجتماعی دارد.

به‌عبارت‌دیگر، توجه اشتراکی ممکن است به‌عنوان یک مهارت کلیدی عمل کند؛ بدین معنی که دستیابی به این حوزه از رشد، دستاوردهای جانبی بسیاری را برای کودک به ارمغان می‌آورد. ازاین‌رو، استفاده از مداخلات درمانی زودهنگام به‌منظور بهبود توجه اشتراکی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم ضرورت می‌یابد.

✅پاسخ به توجه اشتراکی که عبارت است از توانایی کوک در دنبال کردن جهت نگاه ، وضعیت سر یا سایر ژست های فرد دیگر، به نحوی که موضوع دیداری وی را دریابد.

✅شروع توجه اشتراکی که به توانایی کودک در هدایت توجه دیگران به موضوع دیداری خویش، با استفاده از انواع ژست ها یا نگاه متناوب بین اشیا و افراد اطلاق می شود.

🔶بهبود تعادل و ثبات وضعیتی

برای بهبود تعادل و ثبات وضعیتی کودکان
انجام تمریناتی مانند
ایستادن روی یک پا روی یک جعبه با ارتفاع کم
وبازی های توپی و دستی

ایستادن روی تخته متحرک
انجام فعالیت های دستی روی تخته متحرک به صورت نشسته…
راه رفتن با پاشنه و پنجه روی خطوط رو به جلو و عقب
پریدن داخل حلقه ها در جهات مختلف

مدیریت : مجید حقی

كلينيك كاردرماني , تعادل , كاردرماني , كاردرماني ذهني , نهال , گلستان , کاردرمانی جسمی , درمانگر , کاردرمانی فلج مغزی ,  اتیسم را بشناسیم , کاردرمانی کودکان , درمانگر کودک , گرگان , کلینیک نهال ,