طراحی محیط کار برای داشتن کارمندانی خوشحال تر
محیط طبیعی درخور نیازهای بخش و افراد باشد که به اختصار پنج مورد آن را بررسی می کنیم:
1-شخصی سازی فضا برای هر بخش و کارکنان :
برای طراحی هر بخش، ابتدا آگاهی از روند کاری افراد ضرورت دارد. افرادی که به طور مستمر باهم در ارتباطند، برای تمرکز در کارهای خود نیاز به فضاهایی جداگانه دارند که می تواند به وسیله ی یک در از هم جدا شود تا مشارکتی اثربخش پدید آید.
مدیران فروش که در روز تماس های تلفنی مکرری دارند، بهره وری کاری افرادی که با مواد حساس سر و کار دارند، یا ایده پردازی، تولید محتوا و کارهای خلاقانه می کنند را به شدت کاهش می دهند. در نتیجه شرکت آذران تلاش می کند تا محیط را سازگار با افراد و نیازهایشان طراحی کند.
2- از شیشه بیشتر استفاده کنید:
برای استفاده از نور طبیعی خورشید، منظره هایی بدون مانع و نظم بخشیدن به فضا، شیشه یکی از مهترین المانهایی است که بهتر است در دفاتر کاری استفاده شود. در طبیعت و در حالت استعاری، شیشه با ایجاد فضایی خالی، کمک به بزرگ دیده شدن محیط و باز کردن ذهن افراد می شود. همچنین از دیدگاه زیست شناسی، نور طبیعی به شادی، انرژی و روحیه ی کارکنان کمک بسزایی می کند.
3-ایجاد فضای باز بین پنجره ها:
بیشتر شرکت ها میزهای گروه های کاری با وظایف مرتبط را در محیط هایی وسیع و باز، در کنار هم قرار می دهند و سپس برای ایجاد حریم شخصی میان افراد، آن را پارتیشن بندی می کنند اما با این روش تنها بعضی از افراد در معرض منبع نوری قرار می گیرند و مانع دسترسی سایر افراد به منبع نور طبیعی می شوند. با توجه به اینکه دفاتر کاری با دیده شدن خط افق آسمان و نور های درخشان طبیعی، پویایی و نشاط بیشتری پیدا می کنند، بهتر است در این بخش از میزهای گروهی و بدون تفکیک استفاده شود و در صورت لزوم دفاتر شخصی به اتاق های جداگانه انتقال یابد.
4- ایجاد فضاهای چندجانبه اجتماعی:
اختصاص دادن فضایی مشخص به کار گروهی و مشارکت های غیر رسمی امری دشوار در سازمان ها است. در صورت وجود فضاهای عمومی بدون تفکیک، افراد توانایی انتخاب مناسب ترین و کارآمدترین مکان برای کارهای گروهی غیر رسمی خود مثل؛ مشورت، طوفان مغزی، ایده پردازی و غیره را دارند، البته افراد برای اینکه بتوانند متمرکز بمانند، نیاز به یک حریم شخصی خاص و به دور از فضاهای عمومی سازمان دارند. به این منظور گروه طراحی آذران فضاهای مشارکتی و چند منظوره ایجاد می کند تا ضمن ایجاد امکان تعامل اثربخش میان افراد، هیچگونه اختلالی در حریم شخصی و تمرکز آنان بوجود نمی آورد. به عنوان مثال تعبیه کردن نیمکت های راحت در آشپزخانه و محل های استراحت می تواند به خوبی افراد را به استفاده بهینه از این فضاها ترغیب کند، البته لازم به ذکر است که برای مقاصد رسمی، اتاقهای کنفرانس در تمامی سازمان ها تعبیه شده است.
5. از دیوارها برای تعامل داده ها استفاده کنید:
دیوار و پنجره به سادگی امکان تبدیل شدن به فضایی برای نوشتن را دارند. سه نوع متریال شیشه، تخته سیاه و وایت برد برای این منظور وجود دارد که قابل نوشتن و پاک کردن مکرر می باشد. به عنوان مثال وایت برد در دیوار جلسه ها می تواند به ثبت و گسترش ایده های آنی در حین تبادلات فکری کارکنان کمک کند، چراکه با وجود ایده های نوشته شده روی این مکان ها و رویت مداوم توسط کلیه کارکنان، پردازش ایده ها متوقف نمی شود ضمن اینکه از تمایل انسان از به تصویر کشیدن کلمات و ایده ها و دیدن آنها نیز بهره می بریم، افراد با این روش محدودیت های فضایی کلمات و ایده ها را از بین می برند که در نتیجه بازده کار در بلندمدت افزایش می یابد.
منبع:پارسیان