افرادی که اهل سفر هستند از روشهای مختلفی مانند کولهگردی، سفر جادهای، سفر هوایی، سفر با کشتیهای لوکس در دریا و... استفاده میکنند؛ ولی در این میان عدهای نیز هستند که برای صرفهجویی در وقت و رهایی از دردسرهای رزرو بلیط و هتل، تهیه پکیج تور را از آژانسهای مسافرتی ترجیح میدهند.
شاید جالب است بدانید که برای اولین بار در سال ۱۸۴۱ بود که فردی به نام توماس کوک تصمیم گرفت تا گروهی را به طور دسته جمعی به سفر ببرد. از آن به بعد دیری نگذشت که این روش از سفر کردن در بین عموم مردم جا افتاد و صنعت پررونق و جذابی به نام توریسم را در دنیا به وجود آورد و به این ترتیب بود که آژانسهای مسافرتی در گوشه و کنار جهان و از جمله ایران تاسیس شدند و تا به امروز در این زمینهی مهم در حال فعالیت و برگزاری تورهای متنوع هستند.
مزایای آژانسهای مسافرتی
شاید در تصور عموم چنین شکل گرفته است که هزینه d تهیه تور یا بلیط در آژانسهای مسافرتی گرانتر باشد، ولی در عمل صحت ندارد؛ زیرا آژانسهای مسافرتی دارای مزایای متعددی هستند:
صرفه جویی در زمان و هزینه
آژانسهای مسافرتی به دلیل برخورداری از روابط کاری قوی با هتلها و شرکتهای حمل و نقل و همچنین، به واسطه سیستمهای آنلاین از آخرین وضعیت بلیطها و هتلها در مقصدها اطلاع دارند.
پشتیبانی از مسافران
برای آژانسهای مسافرتی رضایت و خواسته مسافران در الویت قرار دارد و در هر شرایطی درصدد دفاع از حقوق مسافران خود هستند.
تضمین امنیت و سلامت مسافران
از آنجاییکه امنیت یکی از اساسیترین فاکتورهای سفر محسوب میشوند، آژانسهای مسافرتی با تهیه بیمه مسافرتی معتبر، سلامت و امنیت مسافران را در سفر تضمین میکنند.
آشنایی با مقصدها
آژانسهای مسافرتی مجرب به دلیل برگزاری تورهای مختلف و استفاده از لیدرهای متخصص در کنار راهنماهای محلی، به کلیه شرایط مقصد مانند نقاط امن برای گردش، خرید، تبدیل ارز و... آشنایی دارند.
ویژگیهای آژانس مسافرتی معتبر
وظیفه آژانسها فقط محدود به رزرو هتل یا بلیط نیست، بلکه آژانس خوب مجموعهای است که بتواند علاوه بر موارد یاد شده مشاوره کافی به مسافر ارائه و او را برای تصمیمگیری در مورد پکیج سفر راهنمایی کند. به عبارت دیگر، آژانس خوب آژانسی است که با پرسیدن سوالات هدفدار، حتی در مورد جزئیات سفر، به علایق و سلیقه مسافر پی ببرد و بهترین پکیج سفر را به او ارائه کند.
از دیگر ویژگیهای آژانس مسافرتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سابقه کار آژانس
هر چه سابقه شرکت بالاتر باشد یعنی دامنه فعالیتها و مسافران این شرکت گستردهتر بوده و باعث پایداری شرکت تاکنون شده است. همچنین، داشتن سابقه طولانی در زمینهای باعث میشود که آن شرکت تخصص ویژهای در این زمینه بهدست بیاورد.
حوزه تخصصی آژانس مسافرتی
یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید تور از آژانس مسافرتی مورد نظر به آن توجه ویژه کرد، تخصص آن شرکت در برگزاری تور مورد نظر است. برای مثال، بعضی از آژانسها در زمینه برگزاری تورهای نمایشگاهی فعالیت میکنند.
فعالیت در شبکههای اجتماعی و نظرات کاربران
خوشبختانه دسترسی آسان به اینترنت و شبکههای اجتماعی این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بهراحتی گزارشهایی از فعالیتهای آژانس و نظرات کاربران را مطالعه کنند. در این رابطه، مطالعه نظرات کاربران و امتیازهای آنها به خدمات آژانس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بیشتر این افراد قبلا از تورها و خدمات آژانس استفاده کردهاند و تجربه خود را در قالب نظرات به دیگرات انتقال میدهند.
معرفان
همیشه معرف نشانه بسیار خوبی در مورد شهرت خوب یا بد یک آژانس مسافرتی محسوب میشود و به جای نظرسنجی از طریق شخص سوم، میتوانید مستقیماً با کسانی که مشتری آن آژانس بودهاند، ارتباط برقرار کنید.
مشتریمداری
در این مورد میتوانید به صورت تصادفی به آژانس مراجعه کرده و رفتار آنها با سایر مشتریان را زیر نظر داشته باشید. برای مثال، اگر در ابتدای صحبت و در حالی که نماینده آژانس هیچ گونه ایدهای از خواستههای شما برای سفر به دست نیاورده، صحبت از سفرهای ارزان قیمت را آغاز کند، علامت خوبی نیست.
در مجموع، انتخاب یک آژانس مسافرتی معتبر، ترکیبی است از ارزیابی موقعیت اجتماعی آژانس از نقطه نظر دیگران، همراه با برداشتهای شخصی شما در هنگام اولین برخورد با کارکنان آژانسها و سابقه آژانس در برگزاری تورهای مورد نظر.