موسیقی هنری ترکیب یافته از صداها با کشش های متفاوت است. عوامل تشکیل دهنده ی آن شامل ریتم (وزن) و ملودی (آهنگ) می باشد.
کلمه موسیقی در اصل واژه ایست یونانی برگرفته از (Mousika و مشتق از کلمه Muse )نام یکی از نه اله حافظ شعر و هنرهای یونان باستان است.
آموزشگاه موسیقی چیست؟
محلی است که در آن خدمات آموزشی موسیقی (تدریس انواع ساز و آواز) داده میشود و هنرجویان با مراجعه به این آموزشگاه ها و ثبت نام در رشته دلخواه شروع به آموزش دیدن رشته ثبت نامی می کنند.
خدمات قابل ارائه در آموزشگاه های موسیقی :
تدريس پيانو ( انواع سبك ها) تدريس گيتار (انواع سبك ها) تدريس ويالون تدريس سه تار تدريس سنتور تدريس آواز تدريس سازهاي كوبه اي تدريس موسيقي ويژه كودكان تدريس موسيقي ويژه بانوان
ویژگی های یک آموزشگاه موسیقی خوب چیست؟
داشتن اساتید حرفهای و مجرب
قبل از هر چیزی حتما به این نکته توجه کنید که قرار است موسیقی را توسط اساتید موسیقی در آموزشگاه بیاموزید و نه توسط محیط آموزشگاه ! پس مهمترین ویژگی یک آموزشگاه حرفهای نسبت به سایر اموزشگاه ها همکاری با اساتید حرفهای و کارکشته است .پیش از ثبتنام و شروع یادگیری باید حتما تحقیق کنید که اساتید آموزشگاه مورد نظرتان تمام ویژگی های یک استاد خوب را داشته باشند .
به دلیل این که موارد بسیار زیادی در انتخاب یک استاد موسیقی مناسب موثر هستند و این مورد مهمترین و کلیدیترین ویژگی در انتخاب آموزشگاه موسیقی است
کمک به هنرجویان برای انتخاب ساز مناسب
انتخاب ساز مناسب یکی از اولین و مهمترین نکاتی است که باید در هنگام شروع یادگیری موسیقی توجه ویژه ای به آن شود . پس مدیر و مشاوران یک آموشگاه خوب هم باید بتوانند با توجه به روحیات و شخصیت هنرجوی خود ، وی را در انتخاب ساز مناسب راهنمایی کنند .
نکته بسیار مهم اینجاست که یک آموشگاه خوب هیچوقت فقط برای جذب هنرجو و فقط برای این که سازی در این آموزشگاه تدریس میشود ، هنرجو را ترغیب به نواختن و یادگیری همان ساز نمیکند و شاید حتی توصیه کند که هنرجو باید به سراغ یادگیری ساز دیگری برود . چراکه هر سازی مناسب همه نیست و اگر به این نکته توجه نشود باعث دلسردی هنرجو در آموزش موسیقی می شود و شاید در آینده آموزش موسیقی را به کلی کنار بگذارد
وضعیت علمی و تخصصی هنرجویان فعلی یا پیشین آموزشگاه
حتما درباره میزان تخصص و جایگاه فعلی هنرجویان آموزشگاه تحقیق کنید و ببینید که آیا اکثر هنرجویان به جایگاه مناسبی رسیده اند که به خوبی ساز بنوازند و یا خیر فقط تعداد اندکی به دلیل تلاش و پشتکار خودشان نوازنده شدهاند .
ببینید آیا در حال حاضر اکثر هنرجویان این آموزشگاه به عنوان موزیسین یا نوازنده فعالیت مینمایند یا خیر ؟! توجه داشته باشید که تعداد اندکی از هنرجویان هیچوقت ملاک عمل مناسبی برای تعیین سطح خوب یا بد بودن آموزشگاه نیستند و ممکن است دلیل پیشرفت یا عدم پیشرفت آن ها در روند آموزش موارد دیگری به جز سطح آموزشگاه باشد . پس دقت کنید که تعداد قابل توجهی از هنرجویان را مورد ارزیابی قرار دهید .
نحوه هدفگذاری آموزشگاه با توجه به اهداف هنرجو
هر هنرجو با توجه به دلایل خاص خودش به سراغ موسیقی میرود و قرار نیست همه برای برگزاری کنسرت های کلاسیک چند هزار نفری به سراغ یادگیری ساز بروند . البته متاسفانه این روز ها هر جایی را که می بینیم کمتر به این موضوع اشاره شده است . فرض کنید هنرجویی صدای خوبی دارد و فقط می خواهد هنگام خواندن نیز ساز بنوازد و یا فقط می خواهد در جمع های خودمانی و دورهمی ها برای وقت گذرانی ساز بزند ، قطعا نیازی نیست که همانند شخصی که میخواهد در صحنه های جهانی به عنوان یک موزیسین ظاهر شود تمرین کند .
پس آموزشگاه مناسب همیشه به این نکته توجه خواهد کرد و قبل از شروع به آموزش حتما هدف هنرجوی خود را از آموزش موسیقی میپرسد تا اساتید مناسبی را با توجه به همان اهداف جهت آموزش معرفی کند .
احترام گذاشتن به سلایق هنرجو
اساتید و پرسنل یک آموزشگاه مناسب و مجرب میدانند که اگر سلیقه خود را به هر شکلی به هنرجویانشان تحمیل کنند در واقع جلوی ذوق هنری هنرجویان خود را گرفته اند و مانع پیشرفت و خلق موسیقیهای جدید و نوآورانه خواهند شد . هر شخصی سلیقه خاص خودش را دارد و ممکن است هر شخصی از یک سبک موسیقی متفاوت لذت ببرد و قرار نیست که تمام هنرجویان این آموزشگاه طبق سلیقه مدیر یا مشاوران ، سبک یا عقاید آنها را دنبال کنند .
اگر دست اندر کاران آموزشگاه در تحمیل عقاید و سلایق خود پا فشاری کنند به دلیل این که هنرجویان نمیتوانند در سبک مورد علاقهشان فعالیت کنند و یا در مسیری که خودشان انتظار داشتهاند قرار بگیرند ، در نتیجه نمیتوانند پیشرفت کنند و معمولا کم کم نسبت به یادگیری موسیقی سرد خواهند شد و این یک لطمه بزرگ و مرگی تدریجی در ذوق هنری هنرجویان است .
داشتن چندین استاد موسیقی در یک زمینه ولی با متد و راهکار های متفاوت
استفاده از یک روش ثابت آموزشی ، معمولا ریسک آموزش را برای اساتید و آموزشگاه های موسیقی کاهش می دهد ولی ممکن است یک روش برای همه جواب ندهد . در نتیجه پرسنل و کادر یک آموزشگاه مجرب میدانند که باید استاد را با توجه به ویژگی های اخلاقی و منحصر به فرد هر هنرجو معرفی نمایند و همچنین بررسی میکنند که هنرجو باید از چه طریقی آموزش ببیند تا مطالب به خوبی منتقل شود .
آموزشگاه خوب باید چندین استاد در یک زمینه داشته باشد تا اگر هنرجو به هر دلیلی با یکی از اساتید پیشرفت نکرد ، از استاد دیگری برای پیشبرد آموزش کمک بگیرد تا هنرجو احساس ناامیدی و بی استعداد بودن نکند . در نتیجه استفاده از اساتید و متدهای آموزشی مختلف بنا به شخصیت هر هنرجو امر بسیار مهم و تاثیرگزاری است که باید رعایت شود
توجه به سن هنرجویان
این کاملا مشخص است که روش یادگیری موزیک و به ویژه ساز برای یک کودک با یک بزرگسال متفاوت است . به همین دلیل یک آموزشگاه خوب ، اساتید شرایط محیطی مناسبی را با توجه به سن هنرجویان خود برای آن ها فراهم میکند .
مثلا برای آموزش کودکان یک فضای بازی در نظر میگیرد و یا با اساتیدی همکاری مینماید که آموزش موسیقی را به همراه بازی انجام میدهند تا کودک از آموزش خسته نشود و جذب نواختن موزیک و آموزش موسیقی شود .
داشتن برنامه برای آینده هنرجویان
معمولا هرکسی که وارد دنیای موسیقی می شود هدف خاص خودش را دارد و این هدف برای هر شخصی متفاوت است . به همین دلیل یک آموزشگاه خوب با توجه به اهداف هنرجو برای آینده وی برنامه ریزی می نماید که چطور پله های ترقی را در همان مسیر انتخابی یکی پس از دیگری طی کند .
یک آموزشگاه خوب هنرجو را به حال خود رها نمیکند و با برگزاری جلسات ، تمرینات ، معرفی و هماهنگی های لازم با خوانندگان و گروه های موسیقی مطرح ، بستری را برای ورود به دنیای حرفه ای موسیقی و اجرای متناسب با اهداف هنرجو ایجاد خواهد کرد به طوری که هنرجو را تا رسیدن به هدف نهاییش همراهی کند .
برخورد مناسب با هنرجویان و به ویژه هنرجویان کم سن
رعایت ادب ، احترام ، فاصله ، حفظ حریم خصوصی و شخصی افراد و برخورد صحیح با هنرجویان و مراجعه کنندگان یکی از مهمترین نکاتیست که به ویژه در سنین پایین باید توجه ویژه ای به آن شود تا موجب سردی هنرجو نسبت به مراجعه مجدد و فراگیری موسیقی مخصوصا در سنین پایینتر نشود . معمولا در سنین پایینتر به دلیل حساسیت بیشتری که نسبت به برخورد افراد دارند ، اگر رفتار نامناسب یا شوخی نا به جایی صورت بگیرد باعث میشود که دیگر تمایلی به ادامه یادگیری موسیقی نداشته باشد و این در آینده هنری کودک تاثیر چشمگیری خواهد داشت .
کارکنان یک آموزشگاه خوب همیشه مودب هستند و سعی نمیکنند با روش هایی مانند ایجاد استرس ، کلمات خارج از عرف و یا طعنه زدن هنرجو را مجبور به یادگیری کنند و به نوعی یک الگو ، نه فقط در موسیقی بلکه در تمام مراحل زندگی هنرجویانشان خواهند بود . برخورد محترمانه و درست با هنرجو یکی از کلیدی ترین مواردیست که باید در هنگام انتخاب آموزشگاه به آن دقت شود .
برای آشنایی با اطلاعات سایر مشاغل به سامانه سراسری زمات مراجعه کنید