از نیمه دهه 80 شمسی تا انتهای آن، خیابانهای کشور مملو از انواع و اقسام خودروهای لوکس و اسپرت معروف دنیا از فراری و لامبورگینی گرفته تا بنتلی و رولزرویس بود. درواقع، آن روزها به دلیل سادهتربودن قوانین واردات خودروهای گذرموقت، دوستداران خودروهای روز دنیا میتوانستند هرازگاهی یکی از جذابترین مدلها را در نزدیک خود ببینند.
با آغاز اولین دور ممنوعیت واردات خودرو، گذرموقتها نیز با چالش بزرگی روبهرو شدند. تغییر عمیق در قوانین و سختگیری در اعطای مجوز حضور در خیابان، باعث شد تا حتی بعد از آزادسازی دوباره نیز حضور این تیپ از خودروها چندان رونق نداشته باشد.
دقیقا در همین شرایط، درون مناطق آزاد تجاری، خودروهای روز دنیا کنار هم رژه میرفتند. کافی است فقط مسافرتی کوتاه (اگر شرایط کرونایی اجازه دهد) به کیش، قشم یا اروند داشته باشید تا مدلهای مختلفی از محصولات غربی را ببینید که حتی در کشورهای ثروتمند نیز حضور همزمان آنها تعجبآور است
?واردات خودرو به منطقه آزاد
یکی از اولین مواد دستورالعمل واردات خودرو به این مناطق، شرط اقامت در محدوده منطقه آزاد آن هم حداقل به مدت سه سال است. اعتبار مجوز ورود خودرو، حداکثر شش ماه از تاریخ صدور است. با این حال، زمان تعیینشده حسب شرایط خاص و البته نظر مساعد مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره سازمان، قابلتغییر است. یکی از جالبترین قوانین این مناطق، این است که قبل از واردکردن خودروی جدید، خودروی وارداتی قبلی باید از منطقه خارج شود.
یکی از بزرگترین دغدغههای مالکان خودروهای پلاک منطقه آزاد، میزان پیمایش مجاز آنها است. طبق آخرین قوانین، کلیه خودروهای وارداتی که در منطقه شمارهگذاری شدهاند و دارای معاینه فنی از راهنمایی و رانندگی مستقر در منطقه باشند، میتوانند در محدوده منطقه تا مرکز استان تردد کنند.
اگر احتمالاً ماجراهایی مبنی بر نصب GPS روی خودروهای منطقه آزاد شنیدهاید، باید بگوییم که این داستان حقیقت دارد. کنترل میزان پیمایش این خودروها اهمیت بالایی دارد و در صورت تخطی راننده، علاوه بر جریمه نقدی، امکان واردات خودرو نیز برای آن شخص باطل میشود. ورود خودرویی ارزانتر از 8000 دلار، خودروی تصادفی، خودروی بدون ترمز ABS و خودرو با عمر بالای 10 سال را نیز به سایر ممنوعیتهای واردات خودرو به مناطق آزاد اضافه کنید.
طبق آخرین قانون تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد، تنها خودروهایی مجوز ورود به این مناطق را داشتند که ظرفیت آنها بالای ۷ نفر باشد. درواقع، واردکنندگان خودرو فقط در صورتی میتوانند مجوز این واردات را به دست بیاورند که خودروهایی مثل استیشن و ون را وارد کنند. سیاست مسئولان برخی مناطق آزاد، این است که واردات و صادرات باید برای گسترش توریسم و جهانگردی باشد
?خرید خودروی خارجی با پلاک منطقه آزاد
در مورد خرید خودروی خارجی با پلاک منطقه آزاد باید این نکته را به خاطر داشته باشید که پس از خرید خودرو شما پلاک مربوط به منطقه آزاد را دریافت خواهید کرد . بنابراین با محدودیتهایی در رفت و آمد با این خودرو روبهرو خواهید شد . به عنوان مثال شما نمیتوانید با خودرویی که خریداری کردهاید در شهرهایی که بیش از پنجاه کیلومتر با منطقه آزاد فاصله دارند تردد کنید .
منطقه مجاز برای تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد توسط تابلوهای راهنما مشخص شده است و خروج از این محدودهها با این خودروها ممنوع است .
?دریافت عوارض سالیانه از خودرو در منطقه آزاد
زمانی که شما در منطقه آزاد خودرویی را خریداری میکنید به شما پروانه سبز گمرک داده میشود که این پروانه دارای تاریخ است . شما باید قبل از به پایان رسیدن تاریخ پروانه برای تمدید آن مبلغی را پرداخت کنید .
در صورتی که پس از اتمام تاریخ پروانه سبز گمرک برای تمدید آن اقدام کنید ، به تعداد روزهایی که از اعتبار آن گذشته است باید مبلغی را به عنوان جریمه بپردازید
?نحوه خرید خودروی خارجی با پلاک منطقه آزاد
به دلیل اینکه در هنگام خرید خودروی خارجی با پلاک منطقه آزاد تمام مجوزهای آن خودرو به نام خریدار صادر میشود ، در هنگام واگذاری آن به شخصی دیگر باید به همراه خریدار جدید به گمرک مراجعه کنید و مجوزها را دوباره با نام صاحب جدید خودرو ثبت نمایید . در غیر این صورت اگر تخلفی با این خودروها صورت بگیرد ، شما نیز مقصر خواهید بود .
به طور خلاصه برای خرید و فروش خودرو منطقه آزاد باید اقدامات زیر را انجام داد .
?ثبت در دفترخانه اسناد رسمی
?مراجعه به واحد شمارهگذاری خودرو
?تسویه عوارض معوقه
?تعویض کارت ماشین
?دریافت پروانه سبز گمرکی به نام صاحب جدید خودرو
برای آشنایی با سیر مشاغل صنعتی در سامانه زمات با ما همرا باشید.