اجرای آبیاری قطره ای تحت فشار هوشمند و مه پاش صنعتی و نیمه صنعتی در مازندران

?طراحی آبیاری قطره ای و بارانی سنتی و اتوماتیک در گلخانه ، باغ ، زمین فوتبال ، زمین گلف

?نصب مه پاش در محیط تفریحی آلاچیق ، فضای سبز

?صرفه جویی در آب و مقرون به صرفه

⚡️آبیاری از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشری بوده که اصلی‌ترین هدف آن افزایش تولید محصولات کشاورزی است. در آبیاری رطوبت خاک باید در حدی حفظ شود که گیاه دچار کمبود آب نشود. باید توجه داشت که کمبود رطوبت در خاک همان قدر برای گیاه مشکل‌ساز است که رطوبت بیش اندازه خاک.

⚡️ بنابراین نباید در آبیاری زیاده‌روی کرد، زیرا باعث می‌شود گیاه از رطوبت بیش از اندازه آسیب ببیند و عملکرد محصول پایین بیاید. هدف آبیاری در بعضی موارد می‌تواند کنترل دمای هوا، رطوبت هوا و کاهش آفات و بیماری‌های گیاهی باشد.

?انواع روش‌های آبیاری تحت فشار

?با توجه به جدید بودن این شیوه آبیاری، سیستم‌های آبیاری تحت فشار را سیستم‌های نوین آبیاری نیز می‌نامند. روش‌های آبیاری تحت فشار به دو دسته کلی آبیاری بارانی و آبیاری قطره‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. همان‌طور که پیداست، در آبیاری بارانی، آب به‌ صورت قطرات مشابه باران از آبپاش‌ها خارج شده و بر روی گیاه و زمین کشاورزی می‌بارد و در روش آبیاری قطره‌ای، آب از قطره‌چکان‌ها به‌ صورت قطره‌ای یا چکه‌ای خارج می‌گردد.

?تفاوت دیگر بین روش‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای در مساحت خیس شده زمین است. به‌ طوری که در آبیاری بارانی تمام مزرعه آبیاری می‌گردد اما در آبیاری قطره‌ای تنها محدوده اطراف گیاه آبیاری می‌شود. به‌ همین علت آبیاری قطره‌ای را آبیاری موضعی نیز می‌گویند. آبیاری به‌ صورت موضعی در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای باعث مصرف کمتر آب و افزایش راندمان آبیاری نسبت به سیستم‌های آبیاری بارانی می‌گردد.

?همچنین بین آبیاری بارانی و آبیاری قطره‌ای از لحاظ فشار آب در سیستم تفاوت وجود دارد. به‌ طوری که در سیستم‌های آبیاری بارانی به فشار بیشتری نسبت به سیستم‌های آبیاری قطره‌ای نیاز است.

?مزایای آبیاری تحت فشار

?راندمان بالا در آبیاری
?بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات تولیدی کشاورزی
?یکنواختی پخش آب در سطح زمین
?قابلیت آبیاری در زمین‌های ناهموار و شیب‌دار که نمی‌توان به روش آبیاری سطحی آنها را آبیاری کرد.
?قابلیت اتوماسیون بالا
?امکان پخش کود یا سم همزمان با آبیاری
?نیاز کمتر به نیروی کارگری
?امکان استفاده از آبیاری تحت فشار برای کنترل دمای هوا در مواقع یخبندان یا گرمازدگی

⚡️انواع روش‌های آبیاری بارانی

?اجزا اصلی یک سیستم آبیاری بارانی شامل پمپ، لوله اصلی، لوله جانبی و آبپاش‌ها می‌باشند. روش‌های طبقه‌بندی مختلفی برای سیستم‌های آبیاری بارانی ارائه شده است. در یکی از این روش‌ها، سیستم‌های آبیاری بارانی به دو دسته کلاسیک (غیر مکانیزه) و مکانیزه طبقه‌بندی می‌شوند. سایر روش‌های طبقه‌بندی شامل طبقه‌بندی بر اساس کاربرد کشاورزی و نیز قابلیت حمل و نقل می‌باشد.

⚡️آبیاری قطره‌ای

?در این روش آب با شدت جریان کم و به‌ صورت قطره‌ای بر روی سطح خاک اعمال می‌شود و خاک اطراف گیاه را مرطوب می‌نماید. در انتهای سیستم قطره ای می‌توان از انواع قطره‌چکان‌ها، نوارتیپ و یا لوله‌های قطره چکاندار استفاده نمود. توجه داشته باشید که کوددهی در سیستم آبیاری قطره‌ای باید با دقت بیشتری انجام شود چرا که ممکن است سبب گرفتگی قطره‌چکان و دریپرها گردد. استفاده از سیستم‌های فیلتراسیون در روش آبیاری قطره ای ضروری می‌باشد.

?دستگاه مه پاش چیست؟

✳️ثابت نگه داشتن رطوبت، یکی از عوامل مهم در گلخانه ها است. رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطر ساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن ها شود. از دستگاه مه پاش یا مه ساز در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می گیرد. دسترسی به رطوبت مطلوب و بهینه در گلخانه ها به سه عامل بستگی دارد:

?تهویه مناسب
?وجود سایه
?رطوبت

✳️سیستم مه پاش یا میست سیستمی که توسط آن فضای گلخانه ها، مرغداری ها و سالن های بزرگ طی فرایند تبخیر آب و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان، خنک می شود. دستگاه مه پاش یا سیستم مه پاش هم در فضای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده است. در فضای بسته هدف دستگاه مه پاش یا مه ساز، خنک کردن و تامین رطوبت محیط در مکان هایی همچون گلخانه ها است. در فضای باز هدف از ایجاد سیستم مه پاش یا دستگاه مه پاش، تنها خنک کردن و شاداب کردن محیط و اطرافیان است.

به مدیریت : هاشمی

 

 

 

 

 

 

 

 

اجرای آبیاری قطره ای تحت فشار هوشمند , نصب مه پاش  , آبیاری قطره ای ,  آبیاری تحت فشار , آبیاری بارانی , آبیاری قطره‌ای , نصب مه پاش هاشمی در مازندران , نصب مه پاش در آلاچیق , نصب مه پاش در فضای سبز  , طراحی آبیاری قطره ای در مازندران , آبیاری قطره ای و بارانی سنتی در مازندران , آبیاری قطره ای و بارانی اتوماتیک در مازندران ,