Address & Contact

Our Address

خراسان جنوبی،بشرویه

Telephone

بهترین عمارت تاریخی اقامتگاه کیانی زاده 

🏕 اقامتگاه بومگردی همراه با سرو غذاهای محلی 🏕

🏕 تجربه زندگی روستایی 🏕

🏕 مکان بکر و با صفا🏕

✍🏻 شهر بُشرویه، در موقعیت جغرافیایی شرق کشور، در شمال غرب استان خراسان جنوبی و در ۵۷ درجه تا ۵۷ درجه و ۵۹ دقیقه طول جغرافیائی از نصف‌ النهار مبدا و ۳۳ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۵۴ دقیقه عرض جغرافیائی از خط استوا و در لبه کویر در ارتفاع ۸۸۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

☀️ اقلیم :

☀️ آب و هوای منطقه خشک و کویری است. حداکثر و حداقل مطلق درجه حرارت هوا در ایستگاه بشرویه ۴۸ و ۲۱- درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. روستاهای شمال بشرویه گرم‌ترند و روستاهای غربی و جنوب غربی که ارتفاع بیشتری دارند از درجه حرارت ملایم‌تری برخوردارند.

🌧 بارندگی در این منطقه بیشتر از اوایل آبان‌ماه شروع می‌شود و حداکثر تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد. از آن به بعد به ندرت باران می‌بارد. متوسط بارندگی در این منطقه ۹۶٫۱۱ میلی‌متر در سال می‌باشد.

سوغات بشرویه:

سوغات محلی هر منطقه ای از طبیعت و فرهنگ آن منطقه نشات می گیرد شاید آنچه که اکنون به عنوان سوغات شهرستان بشرویه معرفی شود بتوان به پسته، آویشن کوهی، آنغوزه، زیره سیاه، زیره سبز، کلپوره و خاکشیر اشاره کرد.

آنغوزه: این گیاه به صورت بوته هایی خودرو است که در کوهستانهای بشرویه در فصل بهار سبز می شود. بوته آنغوزه بصورت چتری با برگهای فراوان است که معمولا مردم این منطقه همراه با برنج و بلغوز بصورت دم پخت از آن استفاده می کنند. بر اثر تیغ زدن به ریشه گیاه انغوزه شیره ای با بوی تند جاری می گردد که کاربردهای دارویی فراوانی دارد که از آن جمله می توان به خواص ضد سرطان، ضدنفخ، درمان بواسیر و قولنج، کاهش دهنده فشار خون اشاره کرد.

✍🏻 صنایع دستی شهرستان بشرویه :

بشرویه شهرستانی در دل کویر با بافت تاریخی زیبا که گواهی است بر اصالت و گذشته با افتخار آن و بدون شک تولید صنایع دستی نیز در این گذشته پر رونق آن نقش بسزایی را بر عهده گرفته است. بدون شک شاخص ترین صنایع دستی بشرویه در گروه معماری و نساجی سنتی می باشد .از میان انواع تولیدات نساجی سنتی منطقه ، برک را میتوان به جرآت یکی از اصیل ترین دست بافته های سنتی جنوب خراسان دانست. منسوجی ارزشمند ، بافته شده از کرک بز و شتر که فراوانی ماده اولیه مورد نیاز آن ، بویژه در شهرستانهای سربیشه ، نهبندان و بشرویه دلیل اصلی تولید آن بوده است . شاید نتوان قاطعانه بیان کرد که بافت این منسوج اصیل دقیقا از چه زمانی در منطقه آغاز شده اما جای هیچگونه تردیدی نیست که از اوایل دوره تیموری برک بافی به ویژه با مرکزیت بشرویه رواج بسیار شایسته ای در منطقه داشته است . برک در دوره قاجار نیز از رواج نسبتا خوبی برخوردار و در زمره منسوجات شناخته شده بوده است میرزا خانلِر خان (اعتصام الملک) در سفرنامه خود که طی سالهای ۱۲۹۳ ه.ق تا ۱۲۹۶ نوشته شده نیز به تولید و تجارت برک اشاره دارد. تولید این منسوج در بشرویه تا بیست سال گذشته ، کم و بیش ادامه داشته است . روستای زیرک در شهرستان بشرویه نیز به تولید ظروف سفالی زیبا با نقوش برجسته اشتهار داشته است.

✍🏻 بافت انواع قالی و قالیچه ، گلیم بافی ، برک بافی ، سبد بافی، سفالگری ، خراطی سنتي، آهنگري سنتي، مسگري، احرام بافي، نمدمالي ، انواع رودوزيهاي سنتي و اسپندبافی از صنایع دستی مهم وبرتر این منطقه می باشد.

مدیریت : کیانی زاده

 

 

 اقامتگاه در بشرویه خراسان جنوبی , بهترین عمارت تاریخی در بشرویه خراسان جنوبی , اقامتگاه , بومگردی ,