تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و کپور در قزوین و کرج

تحت مدیریت کارشناسان مجرب و با سابقه شیلات
راه اندازی پرورش ماهی

پروش ماهی به صورت کامل از تخم چشم زده تا ماهی پروار

تامین بچه ماهی قزل آلا ، کپور ماهیان و….

قرارداد کتبی جهت تضمین اصالت ماهی مشاوره پرورشی،بیماری،بهبود ضریب تبدیل

خرید به بالاترین قیمت بازار(قزل آلا و کپور و خاویاری)

راه اندازی پرورش ماهی سردآبی(بتنی،دو منظوره،قفس) ، گرم آبی(خاویاری-زینتی)

مزایای پرورش آبزیان
با وجود رشد کنونی جمعیت دنیا,تولید هر چه بیشتر پروتئین حیوانی از اهمیت زیادی برخوردار است. کشت آبزیان بدلایل زیادی به عنوان عمومی ترین و موثرترین راهکار جهت تولید پروتئین درآینده دنیا شناخته شده است.

ویژگیهای ماهیان پرورشی

ماهیا پروشی باید سریع الرشد بوده ودر دوران پرورش به وزن متعارف مورد انتظار برسند.

متناسب با ذائقه مردم منطقه بوده وبازارپسند باشند.


علاوه بر مصرف غذای طبیعی از اقلام غذایی ارزان قیمت ومصنوعی نیز تغذیه کنند.


نسبت به شرایط نامناسب رژیم فیزیکوشیمیایی آب وتغییرات حاصله از آن مقاوم بوده وسازگاری نشان دهد.


در مقابل تورکشی ودستکاری وبیماری ها مقاوم باشد.


زندگی در شرایط متراکم وفوق متراکم را به خوبی بتوانند تحمل نمایند.


امکان تکثیر انبوه آنها وجود داشته باشد.


امکان تهیه غذا ودیگر احتیاجات پرورش در منطقه وجود داشته باشد.

لزوم توجه به تغذیه و رقم بندی قزل آلا

انتخاب نوع غذا و مقدار جیره روزانه مهمترین اصل در زمینه غذادهی هستند. تعداد دفعات غذادهی نیز بستگی به وزن ماهی دارد. مثلا بچه ماهی حدود ۱۰ گرم تا شش بار در روز و ماهیان پروراری یک تا دو بار در روز غذادهی میشوند.

در پرورش ماهی تامین غذا بیشترین هزینه تولید را دارد. پس هرچه بتوان در این قسمت مدیریت بهتری اعمال کرد، سودآوری کار بیشتر خواهد شد.

رقم بندی یکی از مهمترین اصول پرورش ماهی قزل آلا است. در رقمبندی، پس از مدتی از پرورش ماهی، ماهیهای کوچک و بزرگ از یکدیگر جدا میشوند. چون به دلیل ریز و درشت بودن ماهی و خطا در میانگین وزنی، محاسبه جیره غذایی دقیق نخواهد بود. همچنین ماهیهای کوچکتر در رقابت غذایی با ماهیهای بزرگتر موفق نبوده و بنابراین رشد نخواهند کرد یا رشد بسیار کندی خواهند داشت.

بر این اساس رعایت نکات بهداشتی در امر پرورش ماهی تضمین کننده بقا و سودآوری یک مرکز پرورشی خواهد بود و با بهکارگیری و توجه بــه یکسری مسائل کوچک میتوانــد از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کرد.

ویژگیهای کلی ماهی قزل آلا
بچه ماهی قزل آلا را میتوان در تمام طول سال در مزارع رهاسازی کرد و بهتر است وزن رهاسازی در حدود ۱۰ گرم باشد تا هم دوره پرورش خیلی طولانی نشود و هم تلفات کمتر باشد. (تلفات در وزن زیر ۱۰ گرم بیشتر است). به طور کلی به ازای هفت لیتر در ثانیه میتوان یک تن ماهی برداشت کرد.

همچنین به طور کلی به زعم کارشناسان شیلات برای پرورش ماهی قزل آلا، حداقل به یک زمین ۱۰۰ متری احتیاج است.شرایط نسبتا آسان و هزینه کم پرورش قزل آلا باعث شده است که در شمال کشور عدهای در خانههایشان اقدام به پرورش و فروش این نوع ماهی کنند.

تکثیر و پرورش ماهی
در این نوشته شما با پرورش ماهی گرمابی و سردابی آشنا می شوید.

شرایط محیطی مورد نیاز در پرورش ماهیان گرمابی :

تمام فعالیتهای حیاتی ماهی از قبیل رشد،تغذیه و تولید مثل تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند.

علاوه بر آن عوامل محیطی در ایجاد و پیشرفت بیماریهای مختلف ماهی نقش دارد.

۱٫ دمای آب : دمای آب در طول سال،ماه و حتی در طول شبانه روز در حال تغییر است.

باتوجه به اینکه ماهی آبزی خونسردی است دمای بدن آن با دمای آب اطراف تقریبا برابر است . به همین دلیل است که تغذیه و رشد و متابولیسم بدن تحت تاثیر دمای محیط قرار میگیرند. از طرفی با افزایش دما، نیاز ماهی به اکسیژن نیز افزایش پیدا میکند که در این مواقع هوادهی استخر ضرورت پیدا میکند.

دمای مناسب آب برای کپور معمولی ۲۵ تا ۳۰ درجه است .

۲٫ PH آب : حداقل و حداکثر PH مورد قبول ۵/۶ تا ۹ در نظر گرفته شده است . PH در بعد از ظهرها به حداکثر میرسد که با پاشیدن آب آهک در اوایل صبح از افزایش شدید PH در بعد از ظهر ها جلوگیری می کند و در هنگام طلوع آفتاب به حداقل می رسد.

PH خیلی زیاد یا پائین باعث آسیب به بافت های مختلف بدن به ویژه آبشش ها می شود.

افزایش PH آب خاصیت سمیت بعضی مواد از قبیل آمونیاک را افزایش می دهد که آمونیاک برای ماهی سمی و خطر ناک است که برای پیشگیری از این رویداد باید PH آب به طور مرتب اندازه گیری شود .

۳٫ شوری و سختی آب :شوری آبهای شیرین کمتر از یک گرم در لیتر است . ماهیان گرمابی پرورشی شوری تا ۲ گرم در لیتر را تحمل میکند ولی حداکثر شوری قابل تحمل برای آنها حدود ۹ گرم در لیتر است که در این حالت شوری بالای ۲ باعث کاهش رشد ماهیها می شود.

سختی آب هم بر اساس غلظت کربنات کلسیم آب تعیین می شود .از نظر سختی، آبها را به چهار دسته تقسیم می کنند :

الف: آبهای نرم : ۰-۷۵ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم

ب: آبهای متوسط : ۷۵-۱۵۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم

ج: آبهای سخت : ۱۵۰-۳۰۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم

د: آبهای خیلی سخت : بالای ۳۰۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم

بنابر این هر چه آب سخت تر باشد تغییرات PH آب کمتر است و مسمومیت ماهی با فلزاتی از قبیل سرب،آهن،جیوه کاهش می یابد.

۴٫ اکسیژن محلول آب : اکسیژن یکی از فاکتورهای مهم و اساسی برای سلامتی ماهی است.در ماهیان گرمابی، غلظت اکسیژن کمتر از یک میلی گرم در لیتر است در صورتی که ادامه پیدا کند ،معمولا کشنده خواهد بود که این حالت بیشتر در روزهای گرم،در شرایط استرس،ضعیف بودن ماهیها و شرایطی از این قبیل که ماهی به کمبود اکسیژن حساسیت بیشتری پیدا کند بسیار خطر ناک است . معمولا تلفات در در اوایل صبح یا در طول شب اتفاق می افتد . ماهیها در در محل ورود آب تجمع یافته،به سطح آب آمده و هوا را می بلعند و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند بی حال شده و تلف می شوند.

نشانه های کمبود اکسیژن در ماهیان : ۱٫ رنگ پریدگی پوست ۲٫ پرخونی آبششها ۳٫ شنای کوسه ای(باله ای پشتی بیرون از آب میباشد) ۴_تجمع در ورودی آب ۵_نوک زدن سطح آب۶_تجمع در کناره ها

راههای رفع حالت کمبود اکسیژن در استخر : ۱٫ وارد کردن آب به صورت پلکانی ۲٫ افزودن آب تازه که معمولا حاوی اکسیژن بیشتری است ۳٫ وسایلی که آب را برهم بزند مانند اسپلش و غیره .

۵٫ عدم گل آلودگی آب : گل آلود بودن آّب موجب جلوگیری از نفوذ نور و کندی تولیدات بیولوژیک استخر میگردد. این مواد معلق به تدریج در کف استخر تجمع یافته و موجب افزایش رسوبات کف و کاهش عمق استخر می گردد . این مواد مشکلاتی برای ماهیان ایجاد میکند از جمله اینکه با ورود به آبششها و سطوح حساس بدن باعث اختلال در فعالیتهای طبیعی بدن می شود .

انتخاب محل مناسب برای ساخت استخر پرورشی کپور ماهیان :

مهمترین عامل در ارزیابی کیفی یک محل ، منبع تامین آب است . برای تعیین ظرفیت تولید ماهی در یک محل ، باید از کیفیت آب آن در طول سال با خبر بود .

بنا براین از عوامل کلیدی می توان موارد زیر را ذکر کرد : تامین آب،توپوگرافی محلو نگهداری کردن آب

معیارهای مهم در انتخاب محل :

۱٫ در دسترس بودن محل و کافی بودن زمین برای ساخت تاسیسات مختلف

۲٫ آب کافی و مناسب از نظر کیفیت در محل وجود داشته باشد.

۳٫ انجام آزمایشات خاک

۴٫ نزدیک بودن به راه شوسه و نزدیک بودن به شبکه برق

۵٫ وجود درخت یا فضای سبز در اطراف محل انتخاب شده

۶٫ در دسترس بودن کودهای آلی و منابع غذائی ارزان قیمت در نزدیکی محل انتخاب شده

۷٫ وضعیت توپوگرافی محل طوری باشد که اجازه خاک برداری با هزینه کم را بدهد .

۸٫ اگر از آب رودخانه استفاده می شود باید مشکل سیل و طغیان رودخانه در منطقه وجود نزدیکی به راه شوسه آب کافی و مناسب

۹٫فضای سبز اطراف استخر نزدیک بودن به شبکه برق

۱۰٫کافی بودن زمین

 

ماهیان گرمابی :

انواع سیستم های پرورش ماهیان گرمابی :

۱٫ سیستم پرورش متراکم :در این روش تراکم بسیار بالا است و پرورش در استخرهای سیمانی و با استفاده از غذای دستی و به روش تک گونه ای (کپور معمولی) انجام میشود.

۲٫سیستم پرورشی نیمه متراکم :متداولترین روش پرورش کپور ماهیان در جهان است.معمولا به صورت چند گونه ای انجام میشود و تغذیه ماهیها از تولیدات طبیعی استخر (که با کود دهی مناسب افزایش پیدا میکند) و علوفه و دانه های غلات انجام میشود.

۳٫سیستم پرورش گسترده : بسته به شرایط مختلف محیطی تا ۱۵۰۰ قطعه ماهی در هکتار رها سازی می شود. این روش معمولا در حوضچه های ذخیره آب کشاورزی و یا آبگیرهای محصور انجام میگیرد و نیازی به استخر سازی نیست .

۴٫ سیستم پرورش تک گونه ای :بیشتر برای کپور ماهیان استفاده میشود .در این حالت معمولا کپور به تنهائی پرورش می یابد و برای تغذیه آن بر غذای دستی تکیه بیشتری میشود.

۵٫ سیستم پرورش چند گونه ای :در این روش چند گونه ماهی به طور توام در یک استخر ریخته میشوند و از همه غذای موجود در آب از قبیل :پلانکتون های گیاهی و جانوری،کرمها،حشرات و… استفاده میشود.چهار گونه ماهی از خانواده کپور ماهیان عبارتند از : کپور معمولی،کپور علف خوار(آمور)،کپور نقره ای(فیتوفاگ) و کپور سر گنده

در این سیستم معمولا توصیه میشود ۳۵ درصد کپور معمولی،۱۵ درصد کپور علفخوار،۴۰ درصد کپور نقره ای و ۱۰ درصد کپور سر گنده در استخر رها سازی شود.

۶٫ سیستم پرورش توام : ماهی با اردک،برنج و میگو.

۷٫سیستم پرورشی تک جنسی : فقط یک جنس نر یا ماده پرورش داده میشود .در مورد کپور معمولی و تیلاپیا کاربرد فراوانی دارد.

محیط زیست طبیعی قزل آلا :

⭕️این گونه ماهی،بومی حوضه آبریز بخش شرقی اقیانوس آرام از آلاسکا تا مکزیک است. با این حال به دلیل قابلیت سازگاری و مقاومت بالای این ماهی در برابر تغییرات محیطی،به تدریج به سایر نقاط دنیا که قابلیت زیستی آن را داشتند،عرضه شد. قزل آلای رنگین کمان متعلق به آبهای سرد و شفاف با بستر سنگی و سنگلاخی و شنی است.

⭕️این آبزی در شرایط طبیعی در رودخانه ها و دریاچه های سرد و خنک زیست می کند و برای تولید مثل به مناطق بالا دست رودخانه ها مهاجرت می کند. تغذیه قزل آلا به طور طبیعی از لارو حشرات،حشرات آبزی، ماهیان ریز و سایر موجودات مستقر در رودخانه ها صورت می پذیرد.

پرورش بچه ماهی

⭕️در صنعت تکثیر و پرورش آبزیان ، واژه تخم یا بچه ماهی به مراحل جوانی حیوان مورد استفاده جهت ماهی‌دار نمودن استخرهای پرورش ماهی اطلاق می‌گردد. تهیه و تأمین بچه ماهی در زمینه پرورش ماهیان تحت تأثیر وجود اختلافی مهم بین رفتار تخم ریزی گونه‌های مختلف ماهیان قرار دارد. به عبارت دیگر برخی از انواع ماهیان آب شیرین از روی میل در استخرهای پرورش ماهی تخم‌ریزی می‌کنند و تأمین تخم به راحتی صورت می‌گیرد و برخی در کارگاه تخم‌ریزی می‌کنند.

⭕️بهترین نوع ماهی شناخته شده که به سهولت در استخر تخم‌ریزی می‌نمایند ، ماهی تیلاپیا است. نوع دیگری از سیستم تکثیر ماهیانی که در آب شیرین استخرها به حد بلوغ و تخم‌ریزی و بهره‌برداری می‌رسد ماهی قزل‌آلا است. البته وجه تمایز آن با ماهیان دیگر آب شیرین ، در استفاده از استخرهای بتونی بوده که ویژه اینگونه ماهیان است. در صورت عدم استفاده از این گونه استخرها لازم است در شرایط حوضچه تخم‌ریزی ماهیان قزل‌آلای مولد از استخر برداشته و با استفاده از دست ، از طریق وارد آوردن فشار بر روی بدن ماهی تخم کشی صورت و سپس تخمهای بارور شده را به خارج از حوضچه (استخرهای غیر بتونی) هدایت کرد.

⭕️معمولا تخم ماهیان آب شیرین از جمله کپور پس از گذشت ۱۰۰ درجه روز (یعنی ۴ روز در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد) سرباز می‌کند. لاروها به طول ۵ میلیمتر هستند و تنها یک کیسه غذایی کوچک با خود همراه دارند. هنگام آماده سازی استخر تخم‌ریزی یا نزدیک به این زمان ، استخرهای نوزاد پروری بزرگتر از استخرهای تخم‌ریزی هستند و باید حدود ۱٫۲ متر عمق داشته باشند. این استخرها اختصاصا برای تولید لارو بکار می‌روند و باید تنها حاوی مواد غذایی در چنان اندازه و کیفیتی باشند کـه مـناسب تـغذیه لاروهـا بـاشند.

پرورش آبزیان

⭕️ماهیان متعلق به گروه حیوانات خونسرد بوده وحرارت بدنشان با شرایط زیست محیطی سازگاری و تطبیق یافته است و به دلیل دارا بودن خصوصیات ویژه زیست شناختی مزایای بیشتری برسایر منابع تولید پروتئین و رشته های دامپروری دارند. امروزه با پیشرفت فن آوری و روش های مدرن صیادی تحولات بی شماری در امر صید محصولات آبزی حاصل شده و آمار جهانی نشانگر آن است که پرورش و تولید آبزیان در آب های داخلی روند رشد قابل ملاحظه ای را در پیش گرفته است .

⭕️پرورش ماهیان سردآبی و آزاد ماهیان امروز در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا ، خاور دور برخی کشورهای آسیایی متداول گذشته و در حال توسعه است.

⭕️ماهیان پرورشی معمولاً به دو گروه ماهیان آب های سرد و ماهیان آب های گرم تقسیم می گردند که قزل آلا و آزاد ماهیان جزء گروه ماهیان سرد آبی هستند .

⭕️اگر چه آب و هوای کشور ما در بیشتر مواقع گرم است با وجود این تقریباً در هر یک از استانها ، یک یا چند منطقه مناسب برای پرورش ماهیان آب سرد وجو دارد . برای مثال بدون شک گرم ترین استان کشور خوزستان است و گرمای هوا در این استان گاهی از مرز C 50 هم تجاوز می نماید . در همین استان در قسمت زیرین سد دز گرمای بسیار مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد .

⭕️بهترین درجه حرارت برای رشد و نمو ماهی قزل آلا ۰c16 ـ ۱۵ و اکسیژن مورد نیاز آن حدود ۹ میلی گرم در لیتر می باشد در آبهای پر اکسیژن و سرد زیست می کند. آب چشمه ها و رودخانه های مناطق کوهستانی که مملو از اکسیژن است و دمای پایین دارد جهت پرورش مناسب است . نسبت به ماهیان گرمابی اکسیژن بیشتری احتیاج دارند و همچنین دمای آب آنها هم نسبت به ماهیان گرمایی باید کمتر و تحملشان نسبت به شرایط نا مناسب محیطی کم تر می باشد. این گروه از ماهی ها جزء لذیذ ترین ماهی های خوراکی قلمداد می شوند و اکثراً از قیمت بالایی برخوردار می باشند ماهی قزل آلا و به خصوص رنگین کمان از نظر پرورش و مصرف بین این ماهی ها ازاهمیت خاصی برخوردار استمهم ترین قسمت در امر پرورش ماهی که موفقیت یا عدم موفقیت شما را در همان ابتدای کار مشخص میکند انتخاب نژاد بچه ماهیان درست و اطمینان از اصالت بچه ماهی خریداری شده.ما با تخصص و تجربه و مهارت با تضمین کتبی نسبت به نژاد و اصالت ماهی شما را از این مرحله عبور می دهیم.

به مدیریت : علی رستمی

شماره های تماس:
۰۹۱۲۷۶۵۷۷۱۰
۰۹۳۵۴۴۳۹۳۲۲

 

 

 

 

تکثیر و پرورش ماهی , تکثیر و پرورش ماهیان آبزی گستر ایران در کرج  , پرورش ماهی  , تکثیر و پرورش ماهیان در کرج  , تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و کپور در قزوین و کرج , تامین بچه ماهی  , پرورش ماهی سردآبی , پرورش ماهی گرم آبی , آبزی ,  پرورش ماهیان آبزی گستر , تکثیر و پرورش بچه ماهی , تامین بچه ماهی قزل آلا  , تامین بچه ماهی کپور ماهیان , تکثیر و پرورش آبزی در کرج , پرورش آبزیان ,  بهترین تامین کننده بچه ماهی در کرج , قیمت بچه ماهی , آبزی گستر  , خرید بچه ماهی , پرورش ماهی در کرج  , تکثیر ماهیان در کرج , قیمت بچه ماهی , بهترین پرورش دهنده بچه ماهی , قیمت ماهی , پرورش ماهیان گرمابی در کرج  ,