خدمات دامپزشکی و دامپروری نوین دام ایرانیان

 

? انجام کلیه خدمات دامپزشکی و دامپروری از قبیل:

? سونوگرافی گوسفند ، تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی 
? همزمان سازی گله

? فروش وسایل دامپروری از قبیل:

? سیدر ، اسفنج ، هورمون PMSG و …
? فروش خوراک دام از قبیل تفاله جو سیلاژ شده 
? فروش بره نر پرواری و گوسفند زنده

مدیریت:آقای اردشیر ابراهیم کرمانی و علیرضا سلمانی قهیاذی 

 

????????????????

? فواید تلقیح مصنوعی گوسفندان

? آبستن کردن میش بدون نیاز به جفت گیری طبیعی با گوسفند نر
? افزایش درصد باروری و نرخ بره زایی
? اصلاح نژاد و افزایش درصد دو قلوزایی گوسفندان

? هزینه تلقیح مصنوعی گوسفندان

? به طور دقیق نمی توان هزینه تلقیح را شرح داد اما به طور کلی علاوه بر هزینه خرید وسایل تلقیح مصنوعی که شامل اسپیکولوم، تفنگ تلقیح، غلاف، فلاسک ذوب اسپرم و جنین، میکروسکوپ ارزیابی حرکت اسپرم، پایوت اسپرم، اسپرم، دستگاه لاپاروسکوپی، مهبل مصنوعی و … است حتما باید قیمت اسپرم قوچ را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اسپرم رومانوف از اسپرم گوسفند زل گران تر است و به دلیل داشتن درصد دو قلوزایی بالا و همچنین قدرت بالا مناسب ترین تلقیح محسوب می شود. علاوه بر اسپرم نوع نژاد گوسفند به این نکته که مایع تازه است یا منجمد هم توجه کنید.

? هنگام خرید اسپرم قوچ باید به خوبی توجه کنید که اسپرم چه نژاد گوسفندی است و علاوه در نگهداری اسپرم دقت لازم به عمل آمده است و حتما در شرایط لازم حمل و نقل اسپرم انجام شده باشد چرا که کوچکترین بی دقتی می تواند باعث فاسد شدن اسپرم گوسفند و همچنین شکست در تلقیح مصنوعی شود.

? انواع روش های تلقیح مصنوعی گوسفندان

? روش واژینال که به آن تلقیح مصنوعی کور گوسفندان گفته می شود.

? روش سرویکال که در آن با استفاده از وسایلی چون اسپیکولوم باید واژن دام باز شود و همچنین با نور چراغ قوه دهانه سرویکس رحم کاملا باز شود تا با تفنگ اسپرم قوچ با دقت وارد رحم گوسفند شود هر چند که درصد باروری گوسفند در این روش خیلی کم است اما برای تلقیح بز روش مناسبی است.

? روش لاپاراسکوپی به روشی گفته می شود که در آن گوسفند و بز توسط تخت مخصوص تلقیح مهار می شود و دو سوراخ جلوی پستان دام باز می شود و با پیدا کردن محل تخمدان رحم دام عملا در هر کدام از تخمدان ها نیمی از اسپرم قوچ ریخته می شود تا درصد باروری گوسفند را بالا ببرد.

? تاثیر نوع اسپرم قوچ در افزایش درصد باروری گوسفندان

? به طور کلی سه نوع اسپرم مایع تازه، منجمد و مایع ذخیره شده زیر دمای 8 درجه وجود دارد از این رو علاوه بر نوع روش تلقیح مصنوعی گوسفندان تعیین نوع اسپرم هم بر میزان درصد موفقیت آبستنی دام تاثیر گذار است که در کنار آن بیشترین میزان باروری مربوط به روش اسپرم مایع تازه و کمترین میزان باروری مربوط به اسپرم منجمد است.

? آموزش تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپیک

? در این روش برای آبستن کردن گوسفند به روش تلقیح باید از دستگاه لاپاراسکوپ استفاده کنید که در آن گوسفند را با تخت مخصوص مهار کنید. توجه کنید که نیاز است جلوی پستان گوسفند را بتراشید که هنگام سوراخ کردن آن مو وارد شکم دام نشود. همچنین به این نکته توجه کنید که قبل انجام روش لاپاراسکوپ میش ها به مدت 14 ساعت باید از خوردن آب و خوراک محروم شوند در غیر اینصورت پر بودن مثانه خطرناک است و ممکن است باعث ترکیدن شکم دام و حتی مرگ گوسفند میش شود.

? پس از خواباندن میش روی تخت مخصوص جلوی پستان دو تا سوراخ تروکار به فاصله 5 سانتی متر از خط میانی ایجاد کنید.
? از یک سوراخ اندروسکوپ را وارد کنید و از سوراخ دیگر گان تلقیح را وارد کنید.
? برای اینکه تخمدان گوسفندان را به خوبی تشخیص دهید نیاز است که با گاز خنثی محوطه شکمی باد شود.
? سوزن تلقیح را دوبار و هر بار به یکی از شاخ های رحم وارد کنید تا اسپرم داخل آن تخلیه شود.
? بعد از تلقـيح محـل سـوراخهـا را بـا اسپري تتراسايكلين ضدعفوني نماييد.
? با وجود اینکه برخی از تکنسین های تلقیح مصنوعی می گویند که بهتر از برای موفقیت و افزایش درصد باروری میش در روش لاپاراسکوپی تخمدان فعال را پیدا کنید و اسپرم داخل آن تخلیه کنید به دلیل اینکه اینکار زمان بر است بهتر است که هر کدام از شاخ های رحم مقداری اسپرم تخلیه کنید.

? میزان درصد آبستنی گوسفند در روش لاپاراسکوپی با توجه به نوع اسپرم

? با وجود اینکه میزان درصد موفقیت این روش به کیفیت اسپرم، مهارت مامور تلقیح، وضعیت بدنی و همچنین سن دام و موارد دیگر بستگی دارد اما به طور کلی نرخ باروری در اسپرم مایع بین 40 تا 80 درصد و با اسپرم منجمد بین 20 تا 70 درصد است و بغیر از روش لاپاراسکوپی تمامی روش های تلقیح گوسفند نرخ آبستنی با اسپرم منجمد صفر است بنابراین برای این روش اسپرم منجمد هم باعث افزایش درصد باروری دام خواهد شد.

? بهترین زمان تلقیح مصنوعی بعد از خارج کردن سیدر یا اسفنج

? برای اینکه یک دسته از گوسفندان به طور همزمان فحل شوند و باعث راحت تر شدن تغذیه و همچنین مراقبت از دو ماه آخر میش آبستن شود از روش هورمون تراپی استفاده می شود. هورمون تراپی به روشی گفته می شود که با گذاشتن سیدر یا اسفنج داخل واژن گوسفند و بز باعث ایجاد علائم فحلی حتی در دوره عدم فحلی دام در ماه اسفند و فروردین خواهد شد.

? توجه داشته باشید که حتی با وجود هورمون تراپی و افزایش درصد باروری در روش تلقیح شما باید بهترین زمان را برای اینکار انجام دهید که به طور معمول در خصوص تلقيح با زمان ثابت (fixed time) در گوسفند، چه در تلقـيح سـرويكال و چه لاپاراسكوپيك، در يكبار تلقيح، 48الي 58پس از خارج كردن اسفنج يا سـيدر، اقـدام شـود.

 

https://www.instagram.com/hoseinmalekan.vila

 

 

 

 

 

 

 

تلقیح مصنوعی دام سبک , تلقیح مصنوعی دام , تلقیح مصنوعی , قیمت دستگاه لاپاراسکوپی دام , تلقیح چیست , تلقیح واکسن چیست , هزینه تلقیح مصنوعی , خوراک دام , تفاله جو , مکمل خوراک اقتصادی دام , ترکیبات خوراک دام , قیمت خوراک دام , کارخانه خوراک دام , فروش خوراک دام , لیست کارخانجات خوراک دام و طیور کشور , سونوگرافی حیوانات , سونوگرافی دامپزشکی , سونوگرافی دام , تلقیح مصنوعی گوسفندان , تلقیح مصنوعی دام سبک , وسایل تلقیح مصنوعی گوسفندی ,