Address & Contact

Our Address

کرج،چهار راه طالقانی جنب ایستگاه مترو برج نارین طبقه هفت واحد ۱۳

طراحی، مشاوره و ساخت انواع سازه گلخانه
تولید و تامین سیستم های سرمایشی و گرمایشی گلخانه ای
مشاوره کشت و تغذیه گلخانه ای

دیمه، سرچشمه موفقیت

 سازه گلخانه

طراحی، ساخت و اجرا
انواع سازه گلخانه ای؛ اعم از ایرانی و اسپانیایی

گلخانه های گاتیک:

که به دلیل شکل منحصر به فرد سقف آنها نامگذاری شده اند، یکی از مدل های گلخانه ای ترجیح داده شده با مزایایی است که برای تولید کننده فراهم می کند. ساختار سقف گلخانه های گاتیک مشکلات تولید را در حین فعالیت های گلخانه ای به حداقل می رساند. گلخانه هایی که ظرفیت تولید آنها با فناوری های امروزی افزایش یافته است، با توجه به نیاز پرورش دهنده در مدل های مختلف طراحی می شوند.

انتخاب و طراحی گلخانه باید با توجه به عوامل اقلیمی محیطی (تفاوت دما، جذب باد) و ویژگی های رشد نوع گیاهی که قرار است رشد کند، انجام شود. ساخت و ساز کارآمد سقف قوسی گلخانه طاق گاتیک نیاز به خرپاهای سازه ای را بی نیاز می کند. این تکنیک به مصالح کمتری نیاز دارد که نه تنها به کاهش هزینه ها کمک می کند، بلکه ساخت و ساز را سریعتر و آسان تر می کند.

ساختار سقف گلخانه های گاتیک در مناطق با شرایط آب و هوایی دشوار ترجیح داده می شود، زیرا انتقال نور را افزایش می دهد. ساختار سقف بلند گلخانه های گاتیک نیز با اطمینان از توزیع خوب رطوبت در گلخانه، راندمان تولید را افزایش می دهد. به طور کلی ساختار سقف گلخانه های گاتیک استفاده موثرتری از نور خورشید را فراهم می کند.

مزایا: دوام ساختاری بالا و مقاومت در برابر خوردگی، راندمان تثبیت پوشش پلاستیکی (مهر خوب)، نصب سریع و بدون درز، فاصله بیشتر از دریچه تا محصول، تراکم لغزش آسان، نفوذ نور زیاد و افزایش تهویه امکان کشاورزی مکانیزه در داخل را فراهم می کند.

گلخانه سیرکولار:

دارای ساختار مدولار است که به راحتی مونتاژ می‌شود. تطبیق پذیری این نوع از گلخانه امکان مانور دادن به منظور استفاده بهتر از فضای داخلی و امکان فعالیت راحت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اجزای مختلف گلخانه سیرکولار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از اتصالات پیچ‌دار کاملا منطبق شوند و همین امر فرآیند نصب را آسان‌تر کرده و تنش‌های مختلف وارد بر سازه را کمتر می‌کند. با توجه به امکان شخصی‌سازی و تطبیق اندازه‌گیری‌ها با ویژگی‌های زمین، گلخانه سیرکولار به یک ساختار پرتقاضا تبدیل شده است.

 

 تجهیزات گلخانه

الف- سیستم های سرمایشی
فن 140 اگزاست – فن سیرکوله – پد سلولزی کاغذ کرافت فنلاند

هواکش (فن) 140:

تهویه مناسب در سطح گلخانه ها موجب متعادل نگه داشتن دما در تمامی سطوح محیطی می گردد. ایجاد جریان هوا، تامین در اکسید کربن در مورد نیاز گیاه، کاهش رطوبت اضافه گلخانه ازجمله عملکرد های فن۱۴۰   گلخانه ای می باشد.

با ایجاد جریان هوا گرده افشانی بهتر اتفاق می‌افتد که این مسئله باعث افزایش کیفیت و تناژ محصول در واحد سطح می‌شود. از آنجایی که سوخت و ساز گیاهان جهت تامین انرژی نیازمند دی اکسید کربن می باشد فن 140 تهویه با جایگزین کردن هوای تازه در گلخانه، دی اکسید کربن مورد نیاز را تامین می کنند. رطوبت بالا در گلخانه ها معمولاً موجب افزایش بیماریهای قارچی می‌گردند اگر هوای محیط به صورت مرتب و مداوم جریان داشته باشد رطوبت اضافی را از محیط خارج کرده و مانع گسترش این گونه بیماری ها می گردد.

همانطور که مشخص است فن های ۱۴۰ گلخانه‌ای بخشی از سیستم سرمایش فن و پد می باشند که با به کارگیری پدهای سلولزی مرطوب می توان در طول فصل گرما از افزایش دما و کاهش رطوبت محیط جلوگیری کرد. از طرفی با راه اندازی فن های سیرکوله میتوان کار فن های۱۴۰ اگزاست گلخانه‌ای را آسان‌تر کرد چرا که این فن ها هوای گرم  در سطوح بالا را به سمت فن های اگزاست هدایت کرده و راحت‌تر دما را متعادل نگه می دارند.

مشاوره خوب و آگاهی از عملکرد تجهیزات قبل از احداث گلخانه باعث می شود تا در شرایط بحران با مشکلات راحت تر برخورد کرد و بدون دغدغه تولید را اداره کرد.

فن سیرکوله:

کاربرد فن های سیرکوله برای گردش در آوردن هوا در محیط گلخانه است.

با استفاده از فن های سیرکوله می توان گردش هوا در محیط گلخانه ایجاد کرد تا دما یکنواخت گردد. معمولا فن های سیرکوله در سه اندازه مختلف 40، 50  و 60 تولید می شوند. و بر حسب کیفیت و نوع موتوری که در آن استفاده می شود برای هر شرکت سازنده متفاوت باشد.

برای داشتن گردش هوای خوب در سطح گلخانه لازم است از فن های سیرکوله با کیفیت و استاندارد استفاده کرد.

فن های سیرکوله در طول فصل سرما جهت کمک به گرمایش بهتر و یکسان سازی دمای محیط گلخانه کاربرد خوبی دارند.

پد سلولزی:

پد سلولزی (خنک کننده تبخیری) از نوع واسط سرمایش تبخیری می باشد.

در واقع عملکردی مشابه پوشال کولرهای آبی دارد اما با کارایی بسیار بهتر و بالاتر برای خنک کردن محیط گلخانه استفاده می شود. نکات کلیدی و مهم افزایش طول عمر پد سلولزی استفاده از آب های تصفیه شده در پد های سلولزی می باشد.

شستن مناسب سالیانه به وسیله  آب با فشار بالا می تواند نسبت به باز نمودن منافذ موجود در پد سلولزی که ناشی از رسوب آب در گلخانه ها و پد های سلولزی است و نیز نسبت به افزایش طول عمر پد ها در گلخانه ها نقش تعیین کننده و مهمی ایفا نماید.

ب- سیستم گرمایشی
هیتر های گلخانه ای، جت هیتر و بویلر

با شروع فصل سرما و وجود دماهای پایین، همچنین تغییرات ناگهانی دما در طول شبانه روز می تواند گیاهان گلخانه ای را دچار شوک نماید. این مسئله از جمله مهمترین نکات جهت تهیه و تامین سیستم های گرمایشی مناسب می باشد. باید در نظر داشت که انتخاب یک هیتر استاندارد تنها بخشی از تمهیدات جهت گرم نگه داشتن گلخانه می باشد.

در نظر داشته باشید که هیتر بدون اتصال به دودکش روشن نشود و در این صورت ناصحیح کار خواهد کرد. تنظیم صحیح میزان سوخت و هوای ورودی به مشعل در هیتر های با راندمان بالا بسیار مهم بوده و لازم است که مقدار اختلاط سوخت و هوا متناسب باشد. در هیتر های گازی و گازوئیلی یکی از نشانه های تنظیم صحیح مشعل این است که از اگزوز دستگاه به هیچ وجه گازهایی به رنگ سفید یخچالی، سیاه، خاکستری و یا یا قهوه ای از آن خارج نگردد. گازهای خارج شده از اگزوز دستگاه باید کاملا بی رنگ باشد در غیر این صورت مشعل شما صحیح تنظیم نشده است و به هیتر آسیب جدی وارد خواهد کرد.

 

سیستم تغذیه هوشمند

امروزه در کشور ما با افزایش بکارگرفتن تکنولوژی در صنعت کشاورزی بخصوص گلخانه‌ها و بکارگیری فناوری در کوددهی و تغذیه گیاهان، کشاورزان و گلخانه‌داران به سوی هوشمندسازی روی آورده‌اند که یکی از آنها سیستم کوددهی هوشمند است و شامل تجهیزات کوددهی یکپارچه می‌باشند و باعث سهولت تغذیه گیاهان شده است.

رشد هر گیاه نیازمند مواد معدنی مختلفی است که در صورت عدم دریافت کافی و به موقع، تنش­هایی را ایجاد کرده و موجب پژمردگی و در صورت ادامه این کمبود، سبب از بین رفتن گیاه می­شود. در تغذیه نیز مانند آبیاری، چند عامل اهمیت دارد. نسبت دقیق مواد مغذی که برای هر گیاه در طول دوره رشد متفاوت است، ملاحظات ترکیب همزمان این مواد با آب دو عامل اصلی هستند.

براساس دانش موجود، نیازهای گیاهی مشخص شده و قابل برنامه­ریزی در تجهیزات کنترلی است. اما چگونگی ترکیب این مواد (که گاهی ترکیب آنها با یکدیگر موجب تغییر خاصیت و رسوب می­شود) و اطمینان از اختلاط صحیح و دقیق و نیز انتقال مناسب آن با در نظر گرفتن ملاحظات هیدرودینامیکی، همچنین حفظ میزان اسیدی بودن و هدایت الکتریکی آب، در روش­های سنتی غیرممکن بوده و تنها در سیستم­های هوشمند به کمک حسگرها و تجهیزات مکانیکی مناسب صورت می­گیرد.

مزایای سیستم تغذیه هوشمند:

کاهش دادن میزان کود مصرفی و هزینه های انرژی مصرفی

کاهش میزان مصرف آب‌های سطحی

افزایش عملکرد در تولید محصول

مدیریت بهتر مواد غذایی کنترل کامل و دسترسی به برنامه غذایی محصولات از مناطق دور

 

 سیستم فوگر یا مهپاش

سیستم مه پاش یا میست سیستمی که توسط آن فضای گلخانه، مرغداری ها و سالن های بزرگ طی فرایند تبخیر آب و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان، خنک می شود. . دستگاه مه پاش یا سیستم مه پاش در فضای باز و هم در فضای بسته قابل استفاده است. در فضای بسته هدف دستگاه مه پاش یا مه ساز، خنک کردن و تامین رطوبت محیط در مکان هایی همچون گلخانه ها است. در فضای باز هدف از ایجاد سیستم مه پاش یا دستگاه مه پاش، تنها خنک کردن و شاداب کردن محیط و اطرافیان است. در این فرایند ذرات پودری شکل آب که توسط دستگاه مه پاش یا مه ساز تولید شده اند، حرارت هوا را گرفته و خود تبخیر شده و نهایتا خنک سازی انجام می شود. این کار توسط نازل های برنجی متصل به شیلنگ تحت فشار دستگاه مه پاش انجام می شود

مزایای استفاده: نصب آسان و راحت – کم هزینه – کنترل بهتر درجه حرارت محیط رطوبت ساز – توزیع یکنواخت سرما و مصرف انرژی الکتریکی کمتر – حذف بوی نامطبوع و گرد و غبار محیط – صرفه جویی و کاهش مصرف آب – افزایش جوانه زنی و انتشار آن – کاهش خطر ابتدا به عفونت های تنفسی – رشد تولید و افزایش سود آوری – کنترل حشرات افزایش تولید مثل – کاهش یا حذف بیماری های ناشی از استرس گرمایی. شرکت تجهیزات گلخانه ای دیمه آماده طراحی، مشاوره و تامین سیستم های مه پاش یا دستگاه مه پاش و همچنین ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد.

 سیستم کنترل اقلیم

سیستم اتوماسیون هوشمند به شما این امکان را می دهد که مدیریت صحیح همراه با حداکثر بازده را در گلخانه خود داشته باشید. اتوماسیون هوشمند بر اساس استانداردهای کشت و ایجاد شرایط محیطی یکنواخت و بدون نوسان، طراحی و پیاده سازی شده است به عبارتی با کنترل دقیق تمامی تجهیزات گلخانه به صورت کاملا اتوماتیک و هوشمند با صرف کمترین انرژی می توان به بیشترین تولید و مرغوب ترین محصول رسید.

عملکرد اتوماسیون هوشمند:

1.تنظیم دقیق و ایجاد یکنواختی دما، رطوبت، نور و سایر پارامتر های محیطی بدون نوسان

2.استانداردهای کشت و ایجاد شرایط محیطی یکنواخت

3.رفع استرس های محیطی و حفظ سیستم ایمنی گیاه

4.حذف خطاهای انسانی و کارگری

5.پیشگیری از خرابی و استفاده بهینه از عملکرد تجهیزات

6.امکان دسترسی و نظارت از راه دور و کنترل مدیریت سالن از هر نقطه دنیا

7.ثبت کلیه آمار و اطلاعات سالن ها در زمان پرورش و دسترسی به آن ها از هر مکان

 سیستم آبیاری

 مشاوره کشت و تغذیه گلخانه ای

الف: کشت خاکی انواع محصولات صیفی و توت فرنگی
ب- کشت هیدروپونیک انواع محصولات صیفی و توت فرنگی
(انواع بستر کشت هیدروپونیک شامل کوکوپیت، پرلیت و …)

سیستم سرمایشی پد کولر

کولر سلولوزی ظرفیت ۴۰۰۰۰ هزار متر مکعب در ساعت

بدنه فلزی با فن آکسیال ۶ پره استنلس استیل

الکتروموتور الکتروژن ۱/۱ کیلووات

پمپ آب، تسمه و پولی قطره گیر

تشت آب از ورق گالوانیزه با رنگ آمیزی اپوکسی و کاورها از ورق گالوانیزه رنگ آمیزی شده با رنگ کوره ای پودری

به همراه فلوتر مکانیکی قطع آب ورودی


گلخانه و سیستم گرمایشی (هیتر گلخانه)

نکات جلوگیری از هدر رفت انرژی در طول فصل سرما

بخاری یا هیتر گلخانه در کنار دیگر فاکتورهای مورد نیاز جهت گرمایش گلخانه ها می تواند عملکرد خوبی در طول فصل سرما داشته باشد. باید در نظر داشت که خرید و انتخاب یک هیتر مناسب و استاندارد تنها بخشی از تمهیدات لازم جهت متعادل نگهداشتن دمای مطلوب محصول در گلخانه، در طول فصل سرما می باشد.

انتخاب پلاستیک گلخانه مناسب و مختص اقلیم همان منطقه  و از همه مهمتر نصب درست آن می تواند از هدر رفت انرژی جلوگیری کند و مصرف انرژی را کمتر نماید. از طرفی در بسیاری از مناطق استفاده از پلاستیک دوپوش توصیه می گردد. پلاستیک دوپوش گلخانه با ایجاد حایلی از هوا با پوشش اصلی گلخانه عایق دمایی ایجاد می کند. این مسئله باعث می‌شود تا دما کمتر دچار شوک شده و در طول شبانه روز در فصول سرد نوسانات کمتری داشته باشد. انرژی گرمایی محفوظ مانده و اگر پلاستیک دوپوش از نوع آنتی فوگ باشد از بروز بسیاری از بیماری های قارچی جلوگیری می کند. در نظر گرفتن همه این موارد باعث می‌شود تا هیترها و بخاری های گلخانه عملکرد خوبی داشته باشد و باعث می‌شود تا دمای مطلوب گلخانه همواره در دسترس باشد.

جهت آگاهی از به روزترین تجهیزات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی گلخانه ها، همچنین تمهیدات لازم جهت سرمایش بهتر در طول فصل گرم و گرمایش بهتر در طول فصل سرد می توانید با گروه دیمه تماس بگیرید.

 

آبیاری گلخانه ها (رطوبت و گردش هوا)

تأمین رطوبت یکی از پارامترهای مهم برای رشد و نمو گیاهان است. بعد از شناخت نیاز رطوبتی گیاهان، آنها درگلخانه های خاص خود جایگزین می شوند، یعنی همه گیاهان در یک نوع گلخانه نگهداری نمی شوند. در سطوح تخصصی و بزرگ، هر گلخانه برای یک محصول و یا تعدادی محصول مشابه با نیازهای یکسان در نظر گرفته می شود.

انواع روش های آبیاری به طور خالصه به شرح زیر است.

آبیاری سطحی (ثقلی):

سیستم های آبیاری سطحی راندمان پایینی داشته و اتلاف آب در آن بالا است. در عین حال باعث شستشوی املاح، افزایش رشد علف های هرز و بروز انواع بیماری های قارچی و انگلی و پوسیدگی می شود. این سیستم ها به صورت آبیاری کرتی و نواری اجرا می گردد.

آبیاری تحت فشار:

آبیاری بارانی: هدف از آبیاری بارانی توزیع یکنواخت آب برای تمام گیاهان و کاهش دمای محیط و افزایش رطوبت است.  راندمان مصرف آب ۵۰ درصد است.  هزینه ابتدایی زیاد از معایب این سیستم است.

آبیاری قطره ای:  در این روش آب، کودهای شیمیایی و سایر مواد مورد نیاز گیاه به صورت محلول توسط قطره چکان های نصب شده روی لوله های جانبی، در اختیار گیاه قرار می گیرد. راندمان مصرف آب 90 درصد است و چون قطره چکان ها در کنار بوته یا ساقه گیاه قرار می گیرند، امکان رشد و توسعه علف های هرز از بین می رود.

 

باید در نظر داشت نه فقط رطوبت خاک بلکه رطوبت محیط هم برای تولید و کشت وکار در سطح گلخانه حائز اهمیت است. سیستم هایی مانند مه پاش می توانند در تامین رطوبت کمک کنند. با نصب و راه اندازی نازل های مه پاش در سطح گلخانه می توان در صورت کاهش رطوبت در ساعات گرم روز در طول فصل گرما از آن ها بهره جست. در کنار سیستم مه پاش استفاده از فن های اگزاست 140 میتوان سیستم خنک سازی را تکمیل کرد. هر چند پد های سلولزی نیز خود جایگزین مناسبی برای سیستم مهپاش می باشند. جریان آب و هوایی که از روزنه های آن اتفاق می افتد می تواند رطوبت محیط را تامین نماید.

افزایش رطوبت نیز از معضلاتی است که منجر به گسترش بیماری های قارچی در سطح گلخانه می گردد. جهت کاهش رطوبت محیط نیز می توان با گردش هوای مداوم در سطح گلخانه از فن های سیرکوله در کنار فن های اگزاست استفاده کرد.



موارد فنی قبل از ساخت، حین ساخت و داخل گلخانه

موارد فنی قبل از ساخت گلخانه

جهت باد غالب: بهتر است طول گلخانه ها نسبت به جهت باد غالب منطقه عمود باشد (به دلیل امکان مقاوم سازی بیشتر سازه و نیز استفاده از تهویه مناسب در گلخانه).

عرض جغرافیائی: گلخانه ها در عرض های جغرافیائی پائین تر از ۴0 درجه شمالی باید در امتداد شمال – جنوب ساخته شوند تا از نور زمستانه به نحو مطلوب استفاده شود. به همین دلیل با توجه به اینکه کشور ایران در محدوده 27 الی 39 درجه شمالی واقع شده است، احداث گلخانه در کشور باید در جهت شمالی – جنوبی باشد.

موارد فنی در حین ساخت گلخانه

رعایت اصول فنی احداث گلخانه توسط شرکت های گلخانه ساز دارای رتبه و صلاحیت مرتبط از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و نیز تهیه آنالیز تحلیلی (استاتیکی) سازه گلخانه پیشنهادی توسط این شرکت ها ضروری می باشد.

به طوری که موارد ذیل رعایت گردد:

فونداسیون مناسب با توجه به شرایط اقلیمی منطقه (حداکثر مطلق سرعت باد، جهت باد، حداکثر مطلق میزان بارش و بافت خاک)

جنس اسکلت گلخانه باید محکم و ضد زنگ باشد (آلومینیومی، فولادی و گالوانیزه)

استفاده از اتصالات پیچ و مهر های در ساخت و سازه گلخانه الزامی است.

توسعه و احداث گلخانه های غیرفنی با اسکلت چوبی، گلخانه های تونلی تک قلو و گلخانه های فلزی با اتصالات جوشی مورد تائید نمی باشد.

سازه باید نسبت به میزان باد (حداقل 120 کیلومتر در ساعت)، بار برف(حداقل 50 کیلوگرم در مترمربع) و بار محصول کشت شده در داخل و بار پوشش مقاومت داشته باشد (بارهای مرده و زنده رعایت گردد).

ارتفاع گلخانه تا زیر ناودانی باید بیش از 3 متر و تا تاج گلخانه حداقل 5 متر باشد.

حداقل 25 درصد از سطح جانبی گلخانه را بدون احتساب فن و پد، دریچه های سقفی و جانبی تشکیل می دهد.

استفاده از پوششهای پلاستیکی UV  دار در گلخانه الزامی است.

نصب سیستم کنترل کننده اقلیمی به منظور کنترل حداقل سه فاکتور دی اکسیدکربن، دما و نور الزامی است.

 

بستر کشت گلخانه ای (هیدروپونیک)
(کوکوپیت، پرلیت، پشم سنگ، لیکا، پومدیا و …)

بستر یا محیط کشت به مواد جامدي که به جاي خاك در کشت هیدروپونیک میتوان استفاده نمود اطلاق می شود. محیط کشت باید داراي ویژگی هاي زیر باشد.

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی خنثی باشد.

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی پایدار باشد.

بستر کشت باید تمیز باشد و قبل از کشت باید ضدعفونی شود.

بستر کشت باید زهکش خوبی داشته باشد و آب اضافی از آن خارج شود.

بستر کشت باید داراي ظرفیت نگهداري آب و هواي کافی با نسبت متعادل را داشته باشد.

بستر کشت باید قابلیت بافري خوبی داشته باشد یعنی در برابر تغییر pH مقاومت کند.

بستر کشت باید داراي قابلیت تبادل کاتیونی متوسط باشد.

دو گروه محیط کشت یا بستر متخلخل براي کشت هیدروپونیک بر اساس منشأ آنها وجود دارد که عبارتند از بستر کشت معدنی و بستر کشت آلی.

 

کشت گلخانه ای هیدروپونیک

در اینجا خاک به عنوان محیط رشد ریشه حذف و آب یا بسترهای جامد عمدتا خنثی جایگزین آن می شود (کشت در محیط مایع یا کشت در بستر جامد و خنثی). در این حالت دیگر نیازی به عملیات های آماده سازی زمین (شخم، تسطیح، ایجاد جوی و پشته و…) مصرف کودهای آلی، وجین علف های هرز و  … نیست. رشد و توسعه ریشه تا حدود زیادی اهمیت خود را در تهیه آب و غذا از دست می دهد. بسترهای غالبا خنثی امکان کنترل و تنظیم دقیق محیط ریشه را نیز فراهم می کنند. ضمن آنکه نیاز گیاه به عناصر غذایی مختلف اندازه گیری و بصورت دقیق با انواع کودهای شیمیایی با کیفیت تامین می شود. علاوه بر کنترل دقیق عوامل محیطی موثر در رشد گیاه، بستر ریشه نیز بطور مناسب و با دقت بالا از نظر دما، تهویه و تامین اکسیژن کافی برای ریشه، EC (شوری)   و  PH (واکنش شیمیایی)  کنترل می گردد. به جای استفاده از گستره پهناوری از سطح زمین و خاک، بستر بسیار کوچکتری انتخاب و گیاه در آن پرورش می یابد. در سیستم های هیدروپونیک هر زمان که لازم باشد اقدام به تعویض بستر و جایگزینی با بستر جدید که بدون آلودگی و استریل هستند می شود، هر چند که امکان استفاده چند باره از این بسترها با انجام آبشویی و عملیات ضد عفونی نیز وجود دارد. رعایت تمام نکات بالا، افزایش بیشتر عملکرد و کیفیت، و مصرف کمتر آب را در پی دارد. در پرورش گیاه به روش هیدروپونیک، تغذیه گیاه با استفاده از محلول غذایی که در یک منبع یا تانک ذخیره کود تهیه می شود صورت می گیرد.

استفاده از انواع بستر های کشت شامل کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس، راک وول و … در کشت های هیدروپونیک باعث شده تا بسیاری از هزینه های مصرفی جهت مبارزه با آفات و بیماری ها کاهش یابد. از طرفی میزان تولید محصول نیز در کشت های بدون خاک (هیدروپونیک) به مراتب بیشتر می باشد.


انواع پوشش های گلخانه ای

  • شیشه ای

استفاده از پوشش های شیشه‌ای به دلیل وجود میزان آفتاب لازم و شدت نور در کشورمان، مرسوم نمی باشد از آنجایی که هزینه آن بالاتر و تخصص ونگهداری آن الزامات خاص خود را می طلبد باعث شده تا کمتر مورد استقبال قرار بگیرد. این پوشش معمولاً در بسیاری از کشورهای شمال اروپایی که از میزان نور کمتری برخوردار هستند و ساعات آفتابی کمتری را در طول سال دارند مورد استفاده قرار می گیرد اما باید در نظر داشت کیفیت پوشش شیشه ای و همچنین عمر ماندگاری بالایی که دارد آن را از دیگر پوشش های گلخانه ای متمایز می کند.

  • پلاستیکی

پوشش های پلاستیکی از جمله پر کاربردترین پوشش های گلخانه ای در سطح کشور می باشند که در تمامی مناطق با اقلیم های مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت می تواند جوابگوی تولید و کشت و کار در سطح گلخانه ها باشد. این پوشش به دلیل قابل در دسترس بودن آسان و تولید راحت تر با کیفیت های متفاوت در داخل، نیازهای جوامع گلخانه داری را جوابگو بوده است. معمولن کیفیت پلاستیک بر حسب نوع مواد افزدنی که در آن بکار می رود متفاوت می باشد. میزان درصد یو وی، آنتی فوگ، مقاومت در برابر انقباض و میزان الاستیکی بودن از جمله ویژگی های یک پوشش پلاستیکی خوب میباشد که باید در نظر داشت.

 

  • پلی کربنات

 پلی کربنات از جمله با کیفیت ترین پوشش های گلخانه ای می باشد که می‌توان از آن جهت داشتن کیفیت پوشش گلخانه ای خوب استفاده کرد. این صفحات در عرض ها و ضخامت های مختلف تولید می گردد که معمولاً به دلیل مانایی بالا طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

 

  • پلی کربنات و پلاستیک

این پوشش معمولاً در سطح گلخانه ها این طور به کار برده می شود که سقف گلخانه را از پلاستیک و دور تا دور آن را از ورق های پلی کربنات استفاده می­کنند. این پوشش جزو بهترین پوشش هایی است که می توان در سطح گلخانه استفاده کرد.

شرکت تجهیزات گلخانه دیمه با تامین پوشش­های پلاستیکی و پلی کربنات و ارائه خدمات مناسب و مشاوره خوب با کادری مجرب به گلخانه داران عزیز جهت انتخاب یک پوشش درست و با کیفیت و استاندارد با ماندگاری بالا راهنمایی می کند. تهیه پوشش های مناسب از بهترین شرکت ها با برترین برند ها و همچنین نازل ترین قیمت ها را از ما بخواهید.

 

………………………………………………………… دیمه، سرچشمه موفقیت …………………………………………………………………..

 

ويژگي هاي محل احداث گلخانه

الفمسطح بودن زمين گلخانه

زمين مورد نظر براي احداث گلخانه بايد مسطح باشد. احداث گلخانه در زمين شيب دار سبب بروز مشكلاتي در احداث و نگهداري گلخانه و نيز عدم كنترل مناسب عوامل محيطي آن خواهد شد؛ مثلاً احداث گلخانه در زميني صاف، ولي شيب دار باعث مي شود كه گرما در قسمتي از گلخانه، كه در ارتفاع بالاتري قرار دارد، متمركز گردد و هواي سرد در قسمتي كه در ارتفاع پائين تر قرار دارد، جمع شود و بدين ترتيب شيب حرارتي در داخل گلخانه ايجاد ميشود.

 

بداشتن زهكش مناسب

زميني كه گلخانه در آن احداث مي شود بايد از زهكشي مناسب برخوردار باشد ؛ به خصوص در گلخانه هايي كه كشت محصول بر روي بستر خاك گلخانه انجام مي شود.  الا بودن سطح آب زيرزميني و خيس بودن خاك به علت نداشتن زهكش مناسب، باعث رشد ضعيف ريشه، سطحي شدن ريشه ها، كاهش جذب مواد غذايي، كندي رشد گياه و افزايش برخي بيماري هاي قارچي مانند بوته ميري در سبزي هاي گلخانه اي مي شود. در اين زمينه مي توان به گلخانه هاي شهر بندرانزلي اشاره كرد كه در بعضي مناطق سطح آب زيرزميني فقط 30 سانتيمتر پائين تر از سطح خاك است و حتي در برخي موارد به علت بارندگي، سطح خاك گلخانه خيس مي شود.

احداث گلخانه در اين نوع زمين ها توصيه نمي شود و شايد بتوان يكي از مهم ترين دلايل عدم موفقيت گلخانه هاي سبزي و صيفي و موز در اين مناطق را نداشتن زهكش مناسب در گلخانه ها دانست. از جمله راهكارهاي رفع اين مشكل، خاكريزي كف گلخانه به ارتفاع 30 سانتيمتر و بيشتر، يا كشت گياهان در داخل گلدان  متناسب با حجم ريشه گياه است. در اين حالت، نبودن زهكش در گلخانه تأثيري بر روي رشد ريشه گياه نخواهد داشت.

 

جداشتن آب با كيفيت و كميت مناسب

منبع آب مورد استفاده و كميت و كيفيت آن، از اهميت زيادي در انتخاب محل احداث گلخانه برخوردار است و عدم توجه به اين موضوع ممكن است در آينده سبب بروز مشكلات متعددي گردد. آب مورد نياز گلخانه مي تواند از چاه، آب شهري، رودخانه و چشمه تأمين شود. آب چشمه و رودخانه معمولاً آلوده به عوامل بيمار يزا هستند و ممكن است نياز به ضدعفوني با كلر داشته باشند. آب شهر نيز گران بوده و ممكن است حاوي فلورايد و كلر باشد؛ بنابراين آب چاه بهترين گزينه خواهد بود. اما قبل از احداث گلخانه، كيفيت آب زمين انتخاب شده بايد آزمايش شود و در صورت نداشتن مشكل خاص، اقدام به احداث گلخانه نمود. براي درك بهتر ميتوان به گلخانه منطقه خمام در شهر رشت، اشاره كرد؛ آب مورد استفاده در اين گلخانه، حاوي مقدار زيادي آهن نامحلول است كه پس از مدتي در اثر آب پاشي بر روي شاخ و برگ گياهان آپارتماني، به علت رسوب آهن نا محلول بر روي سطح برگ ها، رنگ آنها شبيه به آهن زنگ زده شده و از بازار پسندي اين محصول به شدت كاسته مي شود.  در صورتي كه آزمايش آب قبل از احداث گلخانه انجام مي شد، از احداث گلخانه در اين زمين خودداري ، يا راهكار ديگري قبل از بروز مشكل ارائه مي شد.

 

دوجود امكانات اوليه زيربنايي

امكانات زيربنايي از قبيل راه، برق و در صورت امكان گاز و تلفن بايد در محل مورد نظر براي احداث گلخانه وجود داشته باشد. نوع سوخت مورد استفاده براي گلخانه، نقش مهمي در ميزان هزينه و احتمال خطر سرمازدگي دارد. گلخانه هايي كه از لوله هاي گاز دورند مجبور به استفاده از ساير منابع انرژي (گازوئيل يا نفت) به جاي گاز هستند كه هم گران تر از گاز است و هم سبب افزايش آلودگي هاي زيست محيطي مي شوند. در حالي كه گاز به عنوان ارزان ترين و پاك ترين منبع انرژي به شمار مي رود. در مناطق سردسير مانند شهركرد، استفاده از گازوئيل هزينه بيشتري را بر گلخانه دار تحميل مي كند و حتي در برخي از شب ها به علت سرماي شديد، احتمال يخ زدن مخزن گازوئيل نيز وجود دارد كه سبب سرمازدگي گلخانه و ايجاد خسارت جبران ناپذير بر گلخانه مي شود؛ افزودن بلورهاي نفتالين به مخزن گازوئيل موجب كاهش نقطه انجماد آن مي گردد. در زمستان سال 1383 ، تعدادي از گلخانه هاي استان چهارمحال و بختياري به علت يخ زدن گازوئيل و خاموشي سيستم گرمايي، دچار خسارت شديد شدند.

وجود ژنراتور برق اضطراري براي گلخانه ها ضروري است تا قطع برق، به خصوص در فصل زمستان، سبب خاموش شدن سيستم گرمايي گلخانه نگردد.

 

هنزديكي به شهر و مراكز فروش

بهتر است گلخانه در زمين هاي كشاورزي احداث شود، كه امكان دسترسي به شهر براي تأمين تجهزات، نهاده ها و وسايل مورد نياز گلخانه و نيز فروش محصول با هزينه كمتر فراهم باشد.

پلاستیک (پوشش گلخانه)

پوشش گلخانه ها از جمله مهم ترین اجزا در ساخت و ساز گلخانه می باشد. باید توجه زیادی در انتخاب نوع پلاستیک کرد، چرا که اگر مشکلی در کیفیت یا حتی نصب آن ایجاد شود، تولید را دچار بحران کرده و گلخانه‌دار را ضرر زیادی متحمل می کند. قبل از خرید پلاستیک باید آگاهی لازم را در مورد نوع پلاستیک، افزودنی ها و ویژگی  آنتی یو وی داشته باشید.

یک پلاستیک گلخانه خوب معمولاً دارای افزودنی هایی نظیر پایدار کننده می باشد این ماده پلاستیک را در برابر اشعه خورشید مقاوم کرده و طول عمر آن را افزایش می دهد. اشعه یو وی به راحتی از آن عبور نکرده و اثر کمتری روی پلاستیک می‌گذارد. افزودنی IR یا مادون قرمز از جمله دیگر افزودنی است که در ساخت پلاستیک به کار می رود. که جهت جلوگیری از کاهش سریع دما و کمتر کردن مصرف انرژی نقش بسزایی را ایفا می‌کند. افزودنی EVA می‌تواند مقاومت در برابر بادها، انبساط و انقباضی که ناشی از تغییرات دمایی اتفاق می افتد را بالا می برد، هرچند افزودنی های دیگری مانند آنتی فوگ، ضد الکترویسیته و غیره نیز در تولید پلاستیک گلخانه به کار می‌رود، اما باید برحسب نوع اقلیمی که در آن کشت و کار می‌شود نوع پلاستیک خود را انتخاب کرد.

 

بعد از انتخاب پلاستیک مهمترین مسئله نصب آن است که نیروی متخصص خود را می‌طلبد. نصب پلاستیک در روزهای بادی، سرد و بارانی به هیچ عنوان توصیه نمی گردد قبل از هر چیزی در یک روز آرام و آفتابی پلاستیک را در یک سطح صاف باز کرده به اندازه نیاز آماده و به روی گلخانه منتقل کنید. باید مراقب باشید به دلیل وجود زوائد روی سازه پلاستیک دچار پارگی نگردد. باید توجه کرد تا رویه بیرون و داخل پلاستیک گلخانه درست نصب گردد. همان طور که گفته شد باید پلاستیک در روزهای آفتابی و گرم نصب گردد چرا که در این زمان بیشترین حالت کشسانی را دارد و با کشیدن آن به طور کامل و محکم روی سازه قرار می‌گیرد.

شرکت تجهیزات گلخانه دیمه با تامین بهترین برند های پلاستیک گلخانه و تجهیزات سرمایش و گرمایش اعم از هیترهای گلخانه، فن 140 اگزاست و پدهای سلولزی و دیگر تجهیزات و قطعات سازه آماده ارائه هرگونه مشاوره به خریداران و گلخانه داران عزیز می باشد.

سازه گلخانه و بارهای وارد بر آن

در گلخانه هايي كه سازه هاي سبكي دارند، انتقال نور زياد است؛ همچنين سازه ها بايد فشارهاي آب و هوای بيرون مانند برف، باران، باد و تگرگ را تحمل كنند. در بيشتر اوقات، خسارات وارده به گلخانه هاي با پوشش پلاستيكي، به وسيله طوفان و ريزش برف سنگين ايجاد ميشود. با توجه به ضعيف بودن سازه هاي لوله اي و براي جلوگيري از صدمات شديد، سازه گلخانه بايد مطابق با استانداردهايي محاسبه و طراحي شود تا تحمل حداقل بارهاي مختلف را داشته باشد. در طراحي گلخانه بارهاي مختلفي بر گلخانه وارد مي شود كه به آنها اشاره مي شود:

الف. بار غيرزنده

بار غيرزنده بايد از روي واحد وزن سازه و مواد پوشش دهنده محاسبه شود. در بعضي از

استانداردهاي گلخانه، وزن وسايل تثبيت شده (در صورتي كه به ساز ه گلخانه متصل باشند)،

مانند سيستم حرارتي، سيستم روشنايي، آبياري، پرده هاي حرارتي و سايبان نيز، به عنوان بار

غيرزنده محسوب مي شوند و در برخي ديگر از استانداردهاي گلخانه، وزن تاسيسات را، حتي اگر دائمي باشند، در نظر نمي گيرند.

ب. بار محصول

به بار ناشي از وزن محصول، كه به سازه گلخانه وارد مي شود، بار محصول گفته مي شود.  در

گلخانه اي كه سازه ها محصول را نگه مي دارند، اين بار بايد مورد توجه قرار گيرد؛ مثلاً حداقل بار عمودي بوته هاي گوجه فرنگي و خيار،0.15 کیلو نیوتن بر مترمربع و گياهان گلداني

آويز شده از سازه1 کیلو نیوتن بر مترمربع است. هنگامي كه محصول بر روي سيم هاي افقي آويخته مي شود، نيروي كششي پخش شده در سازه نيز بايد مد نظر قرار گيرد؛ مثلاً براي پرورش گوجه فرنگي و خيار، معمولاً بار افقي1.2 کیلو نیوتن بر هر متر سیم وارد مي شود.

پ. بار برف

بار ناشي از برف بر روي سطح افقي سقف گلخانه، از بار نقشه هاي برف و با ضرايب چندگانه

تنظيم و محاسبه مي شود. در هلند و آلمان براي گلخانه هايي كه گرمادهي مي شوند، حداقل بار برف، 0.25 کیلونیوتن بر مترمربع تعيين مي شود.  بارهاي ناشي از برف در نواحي  كوهستاني  بيشتر است.

ت. بار باد

بار ناشي از باد بر گلخانه به دو عامل بستگي دارد:

  1. به سطحي از گلخانه كه تحت تأثير فشار باد يا مكش باد قرار دارد.
  2. به ضريب فشار پوياي باد. نيروي باد به صورت نيروهاي فشار و مكش بر سطح گلخانه پديدار مي شود. فشار پوياي باد نيز به ارتفاع مؤثر گلخانه بستگي دارد. ارتفاع گلخانه به صورت فاصله بين سطح زمين و متوسط ارتفاع بين ناودان يا لبه هاي بام و بلندترين نقطه سقف تعريف مي شود هر چه ارتفاع گلخانه بيشتر باشد، ضريب فشار پوياي باد نيز بيشتر است.

 

روش هاي حفظ گرما در داخل گلخانه و كاهش مصرف سوخت

بستن كليه منافذ و درزها

يكي از روش هاي مهم اتلاف گرما، خروج آن از طريق درزها و شكاف ها است؛ بنابراين بايد كليه منافذ، دريچه ها و پنجره ها بسته شود. باز و بسته شدن مكرر در هاي ورودي نيز سبب هدر رفتن گرما مي گردد؛ لذا توصيه مي شود كه جلوي در ورودي، اتاقكي احداث شود تا در ورودي گلخانه مستقيماً به فضاي بيرون گلخانه باز نشود. اين عمل علاوه بر كاهش اتلاف گرما، تا حدودي نيز از ورود حشرات جلوگيري مي نمايد. در محل نصب پنكه ها نيز، مقداري از گرما خارج مي گردد؛ بنابراين پنكه ها حتماً بايد كركره دار باشند تا در زماني كه خاموش هستند از خروج گرما جلوگيري شود.  پنجره ها، سقف و ديواره هاي جانبي نيز بايد به طور كامل درزگيري شوند.

 

افزايش كارايي سيستم حرارتي

يكي از روش هاي كاهش مصرف سوخت، بالا بردن كارايي سيستم حرارتي است؛  به همين منظور بايد از خوب سوختن مواد سوختي اطمينان حاصل شود و با سرويس منظم سيستم حرارتي، از دوده بستن آن جلوگيري شود؛ همچنين با به حداقل رساندن هدر رفتن گرما از طريق دودكش مي توان از اتلاف آن جلوگيري كرد.

 

استفاده از ترموستات دقيق

در گلخانه ها، از ترموستات براي كنترل دماي گلخانه استفاده مي شود كه بايد دقيق و از حساسيت بالايي برخوردار باشد. براي تعيين ميزان دقت ترموستات از اصطلاح  بار مرده استفاده مي شود.  فرض كنيد ترموستات گلخانه اي بر روي دماي 25 درجه سانتيگراد تنظيم شده باشد.  اگر اين ترموستات به جاي 25 درجه سانتيگراد، در دماي 28 درجه عمل كرده و سيستم حرارتي را خاموش نمايد، در اين صورت گفته مي شود كه بار مرده ترموستات، 3 درجه سانتيگراد است.

حداكثر بار مرده ترموستات، بايد 1 درجه سانتيگراد باشد. اگر بار مرده ترموستات زياد باشد سبب گرم شدن بيش از حد گلخانه و افزايش مصرف سوخت مي گردد، در حالي كه اين افزايش دما هيچ تأثير مثبتي در افزايش رشد و عملكرد بوته ها نخواهد داشت.

ترموستات بايد در مركز گلخانه و در ارتفاعي هم سطح گياه قرار گيرد و با افزايش ارتفاع گياهان، ترموستات نيز در ارتفاعي بالاتر و هم سطح با بوته ها نصب ميشود. ترموستات بايد در محفظه اي دريچه دار و دور از نور مستقيم خورشيد قرار گيرد. برخورد نور مستقيم خورشيد به ترموستات، سبب خاموش شدن سيستم حرارتي در روزهاي سرد، ولي آفتابي زمستان مي گردد.

توصيه مي شود كه براي دماي بالاتر و پائينتر از دماهاي بحراني، از آژير خطر استفاده شود، همچنين استفاده از يك دماسنج حداكثر –  حداقل براي آگاهي از حداكثر و حداقل دماي روزانه و تعيين دقت ترموستات ضروري است.

متناسب بودن دماي گلخانه با شدت نور

نور، دما و دي اكسيدكربن سه عامل مهم در فتوسنتز هستند  و  براي آنكه فتوسنتز به حداكثر برسد، بايد هر يك از اين عوامل در حد بهینه باشد؛ بنابراين دماي گلخانه نيز بايد متناسب با شدت نور تغيير يابد؛ مثلاً در روزهاي ابري زمستان، كه شدت نور گلخانه كاهش مي يابد، دماي گلخانه نيز بايد كمتر از روزهاي آفتابي و پر نور باشد. لذا توصيه مي شود كه در روزهاي ابري، دماي گلخانه 2-5 درجه كمتر از دماي گلخانه در روزهاي آفتابي و پر نور باشد؛ زيرا در روزهاي ابري، بالا بودن دماي گلخانه تأثيري در افزايش رشد و فتوسنتز گياهان ندارد و فقط سبب افزايش مصرف سوخت مي شود.

 

استفاده از اتاقك تكثير

برخي از گياهان، مانند صيفي جات گلخانه اي، نياز به پرورش نشا دارند. بعضي از گلخانه داران بذور گياهان را به طور مستقيم در زمين اصلي كشت ميكنند و يا اينكه پس از كشت بذر در جعبه هاي نشا، آنها را در گلخانه پرورش مي دهند كه عمل اشتباهي است؛  زيرا در اين روش، گلخانه دار مجبور است كل فضاي گلخانه را به خاطر وجود چند جعبه نشا گرم نمايد كه مستلزم مصرف سوخت زيادي است. بنابراين توصيه مي شود كه گلخانه داران براي كاهش مصرف سوخت و نظارت بهتر بر پرورش نشا، اتاقك پرورش نشا احداث نمايند تا كليه عمليات هاي نگهداري و مراقبت نشا در اين اتاقك انجام شود و پس از رسيدن نشا به مرحله 4 برگي، آنها را به گلخانه و زمين اصلي انتقال داد. اين روش سبب كاهش مصرف سوخت مي گردد.

 

برقراري جريان مداوم هوا در گلخانه

يكي از روش هاي مناسب براي برقراري جريان مداوم هوا در گلخانه، استفاده از فن های افقي براي توليد جريان افقي هوا در گلخانه است؛ اين عمل سبب يكنواخت تر شدن دماي گلخانه و مانع ايجاد شيب گرمايي مي شود. از آنجايي كه هواي گرم به سمت بالا حركت مي كند، گرماي زيادي در زير تاج گلخانه تجمع مي يابد. برقراري جريان هوا در داخل گلخانه باعث جلوگيري از تجمع گرما در زير تاج و كاهش اتلاف گرما مي شود؛ همچنين با كاهش تراكم رطوبت بر روي شاخ و برگ ها، سبب كاهش بروز بيماري ها مي گردد؛ استفاده از اين روش در جلوگيري از شيوع بيماري سفيدك سطحي بسيار مؤثر است

 

بستر کشت

بستر یا محیط کشت به مواد جامدي که به جاي خاك در کشت هیدروپونیک میتوان استفاده نمود اطلاق می شود. محیط کشت باید داراي ویژگی هاي زیر باشد.

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی خنثی باشد.

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی پایدار باشد.

بستر کشت باید تمیز باشد و قبل از کشت باید ضدعفونی شود.

بستر کشت باید زهکش خوبی داشته باشد و آب اضافی از آن خارج شود.

بستر کشت باید داراي ظرفیت نگهداري آب و هواي کافی با نسبت متعادل را داشته باشد.

بستر کشت باید قابلیت بافري خوبی داشته باشد یعنی در برابر تغییر pH مقاومت کند.

بستر کشت باید داراي قابلیت تبادل کاتیونی متوسط باشد.

دو گروه محیط کشت یا بستر متخلخل براي کشت هیدروپونیک بر اساس منشأ آنها وجود دارد که عبارتند از بستر کشت معدنی و بستر کشت آلی.

گلخانه های شیشه ای

عرض دهانه در گلخانه های شیشه ای طرح ونلو مربی از 2 و 3 متر می باشد. گلخانه های شیشه ای به دلیل پوشش شیشه دارای مزایای بسیار می باشد.
مانند:

عبور حداکثر نور مفید خورشید
حفظ اشعه مادو قرمز در شب
ماندگاری درازمدت پوشش و عدم نیاز به تعویض زودهنگام
مقاومت بالا در برابر باد، برف و باران
استرس پایین گیاه

 

 پلاستیک گلخانه

ازجمله خواص پلاستیک گلخانه ها:

الف: انتشار یا Diffusion

شفافیت نور یکی از ویژگی های ضروری فویل های گلخانه ای پلاستیکی است. با این حال مهم است که بین نور مستقیم و غیر مستقیم یا پراکنده تمایز قائل شویم. نور مستقیم بیش از حد می تواند تأثیر مضری بر رشد محصول یا گیاه داشته باشد، به ویژه در مناطقی که نور شدید خورشید زیاد است. افزودن پرکننده‌های معدنی منجر به پخش گسترده‌تر و برابرتر نور می‌شود، این نور پراکنده تأثیر مثبتی بر رشد محصولات یا گیاهان شما دارد.

ب: مسدود کننده uv/ضد سیاه شدن گلبرگ

اشعه ماوراء بنفش همیشه به رشد گیاه کمک نمی کند، در موارد خاص حتی می تواند به گیاه آسیب برساند. با افزودن مواد افزودنی خاص که جلوی تابش اشعه ماوراء بنفش را می گیرند، تابش توسط فیلم فیلتر شده و وارد گلخانه نمی شود. به عنوان مثال، این به جلوگیری از به اصطلاح “سیاه شدن گلبرگ” و تغییر رنگ ناخواسته برگ های رز کمک می کند.

ج: گرما
افزودن پرکننده‌های معدنی یا کوپلیمرهایی مانند EVA از خروج امواج بلند مادون قرمز (گرما) از گلخانه جلوگیری می‌کند. فویل های ترمیک باعث خنک شدن شدید و ناگهانی می شوند و هزینه های گرمایش شما را کاهش می دهند.

……………………………………………………………..دیمه، سرچشمه موفقیت ……………………………………………………………….

محاسن كشت های گلخانه ای

الفاستفاده از حداقل زمين براي توليد محصول و اشتغال زايي بيشتر

دركشت هاي گلخانه اي، مي توان از حداقل زمين براي كسب درآمد و امرار معاش استفاده نمود؛ در حالي كه در كشت هاي زراعي به زمين هاي وسيع و زيادي نياز است.  در حقيقت، كشت هاي گلخانه اي نوعي كشت متراكم هستند كه با سرمايه گذاري زيادي در سطحي محدود، امكان كسب درآمد بالايي را فراهم مي كنند. در حال حاضر حداقل زمين لازم براي صدور مجوز احداث گلخانه، 4000 متر مربع است كه 3000 متر مربع آن زير پوشش گلخانه قرار مي گيرد. به طور متوسط، هر هكتار گلخانه براي دوازده نفر اشتغال ايجاد مي كند؛ ولي در كشت هاي زراعي غير متراكم، مانند زراعت گندم و جو، حداقل دو هكتار زمين براي امرار معاش يك خانواده لازم است. با توجه به افزايش جمعيت و كمبود زمين هاي زراعي مناسب براي كشت و كار، استفاده از كشت هاي گلخانه اي در سطوح كم زمين و حتي زمين هاي غير قابل كشت نيز امكان پذير است.

بتوليد حداكثر محصول از واحد سطح

در كشت هاي گلخانه اي، همه عوامل محيطي مؤثر بر رشد گياه تحت كنترل هستند. بنابراين مي توان با ايجاد شرايط مناسب براي حداكثر فتوسنتز، رشد و عملكرد را براي گياه فراهم نمود؛ مثلاً عملكرد خيار و گوجه فرنگي گلخانه اي در واحد سطح، تا 10 برابر عملكرد همين سبزي ها در شرايط فضاي آزاد است.

جتوليد محصول به صورت خارج از فصل

در مناطق سردسير و نيمه گرمسير، كه امكان كشت زمستانه بعضي از محصولات گرمسيري مانند صيفي جات يا ميوه هاي گرمسيري مثل موز وجود ندارد ، مي توان با كشت زمستانه اين محصولات در گلخانه، آنها را خارج از فصل توليد نمود.  معمولاً اين محصولات داراي قيمت بالاتري نيز هستند و از اين طريق سبب جبران هزينه هاي اضافي توليد و افزايش درآمد براي گلخانه دار مي شوند.

دپيش رسی محصول

پيش رس كردن به معني فراهم نمودن شرايط محيطي براي گياه است؛ به نحوي كه محصول

مورد نظر يك هفته تا يك ماه زودتر از محصول فضاي آزاد، رسيده و قابل عرضه به بازار مصرف باشد. اين محصولات به علت نوبرانه بودن معمولاً با قيمت بالاتري به فروش مي رسند و درآمد بيشتري را عايد گلخانه دار مي كنند. در اين باره مي توان به پرورش توت فرنگي بهاره در تونل هاي كوتاه در استان مازندران اشاره كرد كه با پيش رس نمودن توت فرنگي، آنها را 2-3 هفته زودتر به بازار عرضه مي كنند؛ همچنين در شهرستان جيرفت با كشت خيارهاي هرمافروديت (خيارهاي فضاي آزاد) در تونل هاي پلاستيكي و بدون گرم كردن گلخانه، اقدام به پيشرسي آنها مي كنند.

هتنظيم برنامه كشت مطابق نياز بازار

برخي از گل ها و گياهان زينتي بايد براي روزهاي خاصي از سال، مانند اعياد ملي گل داده و به بازار عرضه شوند. در اين ايام، تعداد مشتري و ميزان فروش به شدت افزايش مي يابد. با كنترل عوامل محيطي مي توان زمان گل دهي اين گياهان را تنظيم نمود؛ از جمله اين گياهان مي توان به آزاليا اشاره كرد كه در شرايط عادي، زمان گل دهي آن بعد از عيد نوروز است؛ ولي با فراهم نمودن شرايط لازم مي توان زمان گل دهي را به نحوي تنظيم نمود كه در عيد نوروز، گل داده و براي فروش آماده باشد. در مثالي ديگر مي توان به گياهان روز كوتاه، مانند گل داوودي اشاره كرد كه با كنترل طول روز (طولاني كردن يا كوتاه نمودن) در گلخانه، به صورت مصنوعي مي توان زمان گل دهي آنها را تسريع يا به تأخير انداخت.

وافزايش كيفيت محصولات در شرايط گلخانه

كنترل عوامل محيطي و مناسب بودن محيط داخل گلخانه، شرايط پرورش محصولات گران

قيمتي مانند اركيده، آنتوريم، رز، ژربرا و غيره را با كيفيتي بسيار بالا فراهم مي كند؛ در حالي كه حتي اگر شرايط محيطي فضاي بيرون گلخانه نيز فراهم باشد، كيفيت محصولات توليد شده در فضاي آزاد به كيفيت محصولات توليد شده در گلخانه نمي رسد.

ز افزايش كارايي مصرف آب

در گلخانه ها از سيستم آبياري تحت فشار استفاده مي شود. از يك طرف به علت كاهش تبخير و تعرق، در شرايط داخل گلخانه نسبت به فضاي بيرون گلخانه، ميزان مصرف آب كاهش مي يابد و از سوي ديگر به علت توليد محصول بيشتر در واحد سطح، در شرايط گلخانه اي نسبت به فضاي بيرون گلخانه، كارايي مصرف آب در گلخانه بيشتر است و اين موضوع درباره كشور ايران، كه از كشورهاي كم آب جهان محسوب مي شود، از اهميت بالايي برخوردار است.

 

……………………………………………………………….دیمه، سرچشمه موفقیت ………………………………………………………….

استخر پیش ساخته ذخیره آب

دارای قابلیت مونتاژ و دمونتاژ شدن در ظرفیت ها و گنجایش های مختلف با دو لایه ورق گالوانیزه و یک لایه ورق ژئوممبران

سیستم فیلتراسیون تمام پلیمری خود شوینده توری

دستگاه فیلتراسیون آب گلخانه ای به منظور تصفیه آب در حد استفاده در گلخانه ها و مراکز پرورش گیاهان گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اهمیت کیفیت آب در راندمان گلخانه ها و کیفیت محصول تولیدی امروزه استفاده از دستگاه تصفیه آب گلخانه ای به صورت روزافزون رو به گسترش است

مزایای دستگاه فیلتراسیون آب گلخانه

افزایش محصول گلخانه

بهبود کیفیت محصول گلخانه

کاهش مقدار مصرف آب در گلخانه

افزایش مواد معدنی و مفید در محصولات گلخانه ای به خصوص برای محصولات خوراکی و دارویی

سازه گلخانه (مشاوره، طراحی و اجرا)

 بوم آبیاری

یک سیستم بوم شامل یک یا چند لوله حاوی نازل است که آب را هنگام حرکت سیستم بر روی گیاهان اعمال می کند. ممکن است از یک سیستم ریلی بالای سر یا گاری که در راهرو حرکت می کند آویزان شود. آب توسط یک شیلنگ دنباله دار تامین می شود و با یک بسته باتری یا کابل برق تغذیه می شود.

سیستم‌های آبیاری بوم منحصربه‌فرد هستند ساختارهای آن‌ها برای بیشترین عرض ممکن در یک دستگاه سبک، قابل حمل و با حلقه شیلنگ طراحی شده‌اند. طراحی قابل حمل با عرض منجر به لوله ها و خرپاهای نگهدارنده می شود که سبک وزن هستند و لرزش تهاجمی ناشی از اکثر فناوری های آبپاش را تحمل نمی کنند.

آبیاری بوم:

لرزش آبپاش صفر باشد

آب مصرفی به محصول را به حداکثر برسانید نه به دستگاه

عرض آبیاری بوم را افزایش دهید

آب بندی خاک و رواناب را به حداقل برسانید

 

گاتر،  سیستم کشت هیدروپونیک

…………………………………………………………………………………………

تغذیه و آبیاری هیدروپونیک

یکی از عوامل مهم و اثرگذار در کیفیت رشد و باردهی و سلامت گیاهان نحوه و میزان آبیاری آنها است. برای انتخاب بهترین سیستم آبیاری و بستر کشت عواملی چون:

  • کیفیت و مقدار آب در دسترس
  • نیاز آبی گیاه
  • شرایط جوی
  • نوع سیستم گلخانه
  • هزینه و توان مالی و …..

اهمیت دارند.

بهترین روش موجود برای آبیاری در بسترهای خاکی و آبکشت روش آبیاری قطره ای است. برای این منظور از سیستم آبیاری تغذیه فرنیگیش استفاده میشود. این دستگاه با بهره گیری از سخت افزارها و نرم افزارهای حرفه ای صنعتی و با قابلیت عملکرد و اطمینان بالا تولید و عرضه میگردد نرم افزار مرتبط با این دستگاه تمام نیازهای تغذیه آبیاری و ذخیره سازی برنامه آبیاری را برآورده می سازد. این دستگاه برای آبیاری و تغذیه سالن های گلخانه با انواع کشت طراحی شده است و میتواند با تنظیم دقیق پارامترهای هدایت الکتریکی محلول (EC) اسیدیته (PH) با توجه به نیاز غذایی گیاه، کودها، اسید و آب را با هم ترکیب کرده و توسط پمپ به بستر کشت پمپاژ نماید. کاربر صرفا باید ساعات مدت آبیاری درصد هر کود و مقدار مطلوب EC و PH را برای هر منطقه آبیاری جداگانه و با نوع و دوره کشت وارد نماید و تا زمانی که برنامه آبیاری جدیدی مورد نیاز گیاه نباشد نیازی به تغییر و تنظیمات توجه به مجدد دستگاه نمیباشد.

ویژگیهای این سیستم عبارتند:

صرفه جویی در مصرف آب و کود

افزایش عملکرد و بازده گیاه

قابلیت تنظیم دستگاه بر اساس نوع محصول

گروه بندی شیرهای آبیاری

کنترل آبیاری از راه دور به وسیله تلفن همراه با کامپیوتر

مشخصات فنی دستگاه تغذیه

  • قابلیت برنامه ریزی تا ۱۲ منطقه آبیاری برای ۵ هکتار
  • قابلیت تنظیم ۱۴ برنامه روزانه به ازاء هر منطقه آبیاری با فرمولاسیون جداگانه
  • دارای ۴ ورودی کود یا دو ورودی کود یک ورودی اسید و یک ورودی محلول
  • قابلیت تنظیم آنلاین دقیق مقادر EC, PH
  • قابلیت تنظیم دقیق درصد هر استوک کود
  • قابلیت آبیاری اتوماتیک بر مبنای میزان لوکس نور، حسب سفارش
  • امکان نصب ۲ سنسور EC، PH حسب سفارش
  • دارای صفحه نمایش ۱۰ اینچ لمسی جهت رویت بهتر و تنظیمات ساده تر
  • دارای فریم آلومینیومی پیچ و مهره ای بسیار مستحکم
  • قابلیت برنامه ریزی آبیاری چند محصول با یک دستگاه
  • امکان کنترل از راه دور و ثبت کلیه پارامترها روی پلتفرمهای مختلف کامپیوتر تبلت موبایل

 

 

 

آدرس دفتر مرکزی: استان البرز – کرج – چهارراه طالقانی – نبش ایستگاه مترو طالقانی – برج نارین – طبقه 7 – واحد 13

بخش فنی مهندسی: جناب آقای مهندس رئیسی 09120130496
بخش فروش و بازرگانی: جناب آقای داوودی 09128634307
شماره تماس ثابت دفتر شرکت: 02634202880