Address & Contact

Our Address

کیلومتر 15 محور تربت جام به مشهد ، روستای قلعه نو میرزا جعفر ، جنب مسجد

نهالستان گل یاس 

? گلهای اپارتمانی

? گلهای زینتی

? گلهای فصلی

? نهال خاص وکمیاب

? نهال مثمر

? نشاء

? میوه ها

? بذرسبزیجات

? بذرصیفی جات

? بذرگیاهان دارویی

? بذرگیاهان کمیاب

? نشاء ونهال

? لوارم باغبانی

? انواع نهال پیوندی خاص و کمیاب

? ارائه خدمات تخصصی در امور کاشت ، داشت ، برداشت ، هرس و مشاوره باغات

? ارسال به سراسر کشور

?بهترین ها را با ما تجربه کنید?

?تولیدوعرضه انواع نهال میوه و زینتی?

? تهیه وعرضه انواع بذر نهال?

?️احداث باغات میوه?

?️طراحی واحداث فضای سبز ?

?️هرس درختان مثمروزینتی?

? پیوندزنی نهالستان ودرختان

? تولید عرضه انواع نهال های مثمر و غیر مثمر ، احداث باغ،اجرای فضای سبز ویلایی

? فروش انواع گل وگیاه آپارتمانی، نهال گلدانی

? ارائه دهنده انواع خدمات کشاورزی

? فروش به صورت کلی و جزئی

? تولید کننده و وارد کننده نهالهای خاص و با ضمانت از قبیل:
? نهال های سیب مغز قرمز، توت موزی، بلوبری ، گردو خوشه ای، انار سیاه ، شلیل انجیری ، تنسگل ، عناب ارمنی و گلابی قهوه ای که این ارقام جدید میباشد

? نهالهای سنتی از قبیل انواع زردآلو ، انواع الو ، انواع گیلاس و آلبالو ، انواع هلو ، گوجه سبز ، گلابی ، سیب ، شلیل و غیره

? نهالهای بوته ای یا درختچه ای ، زرشک ، فلفل سیاه ، هل سبز ، گل محمدی ، انجیر ، انار ، سنجد و غیره

? میوه های خشکبار انواع گردو ، پسته ، فندق ، بادام

? نهالهای غیر میوه شامل صنوبر، سپیدار ، افرا ، عرعر ، کاج سرون یا زبان گنجشک ، توت برگی ، پالونیا و غیره توت سفید نقلی ، توت قیصی ، شاتوت موجود میباشد

۲۰ نکته مهم برای کاشت صحیح نهال های میوه ?☘️

۱) ابتدا باید بدانید کدام رقم مناسب ترین نوع نهال برای منطقه شما است.
۲) رقم انتخاب شده را از نظر سازگاری با شرایط آب و هوایی، نوع خاک، گلدهی، پر محصولی و مقاوم بودن به آفات و بیماریها، مورد توجه قرار دهید.
۳) نهال ها را از افراد و مکان های معتبر و شناخته شده، تهیه کنید.
۴) از ورود نهال های آلوده به آفات و بیماری ها به باغ، جلوگیری کنید.
۵) برای موفقیت بیشتر، نهال های پیوندی یک یا دو ساله را انتخاب کنید.
۶) توجه داشته باشید در زمان حمل و نقل، ریشه های نهال نباید در معرض هوا قرار بگیرد.
۷) نقشه باغ را ابتدا روی زمین پیاده کنید، سپس محل کاشت دقیق نهال ها را تعیین کرده و علامت گذاری کنید.
۸) درختان را به صورت مربع و یا مستطیل و در اراضی شیبدار روی خطوط تراز بکارید.
۹) حداقل فاصله کاشت درختان را با توجه به گونه و رقم مورد استفاده رعایت کنید.
۱۰) بر اساس نوع درخت و جنس خاک چاله هایی به شعاع ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر و گودی (ارتفاع) ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر حفر کنید.
۱۱) هنگام گودبرداری، خاک رویی را به عمق یک بیل در یک سمت و خاک زیرین را در سمت دیگر چاله بریزید.
۱۲) قبل از کاشت نهال ها با یک هرس مناسب، ریشه های شکسته، زخمی و آسیب دیده را حذف کنید.
۱۳) برای پیشگیری از آلوده شدن ریشه ها به بیماریها، باید ریشه های نهال در محلول ضد عفونی به شرح زیر فرو ببرید و بعد در چاله ها بکارید. (سم بنومیل یا سموم قارچ کش مشابه (۳۰۰ گرم)+ خاک رس (۱۰ کیلوگرم) + کود دامی (۱۰کیلوگرم) + آب (۱۰۰ لیتر)
۱۴) خاک رویی جدا شده چاله را با هم حجم خودش کود پوسیده، مخلوط کرده و در ته چاله بریزید.
۱۵) نهالها را به طور مستقیم به نحوی در چاله قرار دهید، که محل پیوند حتماً بالای سطح خاک، قرار گیرد.
۱۶) گودال را با خاک پر کنید و با فشار دادن خاک با پا، فاصله ها و هوای اطراف ریشه ها را از بین ببرید.
۱۷) نهالها را باید بلافاصله آبیاری کنید.
۱۸) نهالهای تازه را حتماً به یک قیم ببندید و از تکان خوردن و خم شدن آنها جلوگیری کنید.
۱۹) بهتر است درختان جوان را در چند سال اول برای حفاظت از تنه و جلوگیری از سوختن و پوست انداختن درخت، رنگ سفید پلاستیکی بزنید.
۲۰) برای جلوگیری از جویدن تنه به وسیله حیوانات جونده، نوعی حفاظ با استفاده از مقوا، گونی و یا سیم توری دور ساقه درخت قرار دهید.

?دلایل خشکیدگی نهال در سال اول

احداث باغ یک سرمایه گذاری بلند مدت می باشد که مستلزم کار،زمان و صرف هزینه نسبتا زیاد می باشد.بنابراین هرگونه غفلت یا اشتباهی که در شروع باغداری اتفاق افتد انعکاس آن تا پایان کار ادامه خواهد داشت.در نتیجه کارشناسان باید کلیه عوامل مساعدی را که پیشرفت و موفقیت کار را تضمین می نماید از همان اوان شروع کار مد نظر قرار دهند.با توجه به اینکه در بازدید از باغات احداثی به موارد مختلفی از خشکیدگی نهالها برخورد می کنیم،در این مطلب سعی شده است دلایل احتمالی خشکیدگی نهالها در سالهای اول پست از کاشت و راههای مقابله با آنها به اختصار بحث شود.

? مهمترین دلائل خشکیدگی نهال و راه مقابله با آن:

۱⃣ آبیاری نامناسب یا کم آبیاری ناخواسته:
از انجائیکه آبیاری از مهمترین فاکتورهای موفقیت در استقرار باغات جدید می باشد،با این وجود به علت رعایت نکردن برخی نکات با وجود آبیاری نهال خشک می شود.از مواردی که در آبیاری باغات تازه احداث باید توجه نمود زمان آبیاری نهال در صبحهای زود یا به عصرها موکول شود.اما مشاهده می شود آبیاری در وسط روز و در اوج گرما که نهال با پژمردگی موقت روبه رو می باشد آبیاری انجام می گیرد نکته مهمی که بایستی توجه شود اینست که تاحد امکان از آبیاری در این زمانها جلوگیری شود یا آبی که برای هرنهال استفاده می شود بایستی حجم زیادی را شامل شود،زیرا به نظر می رسد یکی از عوامل خشکیدگی نهال مقدار کم آب آبیاری در زمان نامناسب می باشد که در این شرایط باعث سوختگی نهال به علت گرمای آزاد شده می شود.مشاهده شده است در اراضی با بافت شنی چنانچه آب مورد استفاده برای نهال در حدود ۱۵ لیتر و کمتر و زمان آبیاری نزدیک به اواسط روز و بدون مالچ پاشی عرصه صورت گیرد به احتمال بالا نهالهای فوق در عرض چند روز آثار خشکیدگی را نشان میدهند بنابراین توصیه می شود آبیاری نهالها در صبح و عصرها انجام شده و به هیچ وجه میزان آب مصرفی از۳۰ لیتر کاهش نیابد.

۲⃣ نهالهای غیر استاندارد
هرچند تا حد امکان سعی میشود از نهال استاندارد در احداث باغات استفاده شود با این وجود مشاهده شده در برخی موارد نهالهایی استفاده شده که از ریشه دهی خوبی برخوردار نبوده یا ریشه صدمه دیده است و به علت اینکه در احداث باغات بعد از کشت نهال آبیاری صورت نمی گیرد در شرایط تنش های کوتاه مدت احتمال خشکیدگی نهال بالا می باشد.بخصوص در نهالهای فندق باید به این مورد توجه شود.بنابراین در چنین شرایطی بایستی در هنگام کشت یا قبل از کشت نهالها را به مدت چند ساعت در آب قرار داد تا کمبود آب ناشی از حمل و نقل و دپونهال جبران شده و در مقابل تنش ها ی اولیه مقاومت نماید و تا حد ممکن چند روز بعد از کشت اقدام به احداث تشتک و مالچ پاشی نمود.

۳⃣آلودگی احتمالی نهال در نهالستان یا محل دپو نهال:
در بیشتر منابع توصیه شده در زمان کشت نهال از محلول پرالیناژ استفاده شود تا نهالها ازآلودگی احتمالی ضدعفونی شده و تاحدودی مواد غذایی استارتر برای نهال فراهم شود.این عمل همچنین سبب ترمیم نقاط آسیب دیده از کندن نهال و هرس اصلاحی شود.اشاره شده است کود گاوی استفاده شده در محلول سبب تولید هورمونهایی میشود که باعث ریشه دهی بهتر نهال می شود.همچنین بایستی از آلوده نبودن ابزارهای کاشت و هرس مطمئن بود.

۴⃣بیماریها و آفات:
ازمهمترین بیماریها که سبب پوسیدگی طوقه نهال می شود میتوان به پوسیدگی فیتوفترایی و…اشاره نمود که باعث خشکیدگی نهال می شوند.استفاده از محلول پرالیناژ با توجه به قارچ کش استفاده شده در زمان کاشت برای ضد عفونی نهال و جلوگیری از بیماریهای قارچی موثر می باشد.از بیماریهای گردو‌ در زمین های شن زارو خشک پوسیدگی زغالی گردو می باشد که باعث خشک شدن نهال می گردد در این عرصه ها تامین رطوبت و رعایت اصول باغبانی مفید می باشد.

مهمترین آفتی که سبب خشکیدگی نهال می شود کرم سفید ریشه می باشد که یا از قبل در زمین احداثی وجود داشته یا به علت استفاده از کود دامی پوسیده در زمان احداث باغ به عرصه منتقل می شود.این آفت سبب قطع ریشه نهال نهال و درنهایت خشکیدگی آن می شود.بنابراین رعایت نکات بهداشتی در استفاده از کود دامی عاری از آفات و بیماری در زمان احداث باغ و استفاده از محلول دیازینون در پای هرنهال برای مبارزه با کرم سفید توصیه می شود.

۵⃣ازعوامل دیگری که سبب خشکیدگی موقت نهال شود می توان به حیوانات وحشی،ماندابی، بادهای سرد و گرم،آتش زدن عرصه هاو… می باشد که بایستی در هر مورد اقدام لازم را انجام داد.

به هر حال اگر مسائل فنی باغات در سالهای اول حل شود شکی نیست که باردهی باغ تسریع گردیده و سرمایه گذاری،زودبازده و جواب گوی اهداف اقتصادی نیز خواهد بود.

خاکشناسی و تغذیه_گیاهی

گوگرد:
از آنجا که اکثر خاکهای ما قلیایی هستند و در این نوع خاکها جذب عناصر کمتر صورت می گیرد مصرف گوگرد برای تغییر ph خاک مناسب است. مقدار گوگرد مورد نیاز ۲۰-۵۰کیلو گرم در هکتار است.

آهن:
آهنی که برای چالکود استفاده می شود با بنیان Fe-EDDHA می باشد که میزان آهن آن از۳-۶ درصد است و قابلیت جذب از ریشه را دارا می باشد.میزان مصرف آهن در درختان مختلف و با توجه به عمر درختان از ۵۰-۲۰۰ گرم متغییر است.

روی:
مقدار مناسب روی در گیاه منجر به گلدهی مطلوب می شود. از منابع مهم کودی روی می توان به سولفات روی، اکسید روی و سکوسترین روی اشاره کرد. توصیه می شود روی به صورت مصرف خاکی استفاده شود.

بر:
مقدار مناسب عنصر بر منجر به افزایش دانه گرده و در نتیجه بهبود لقاح می شود رایج ترین منابع تامین عنصر بر، اسید بوریک با ۱۷ % براست. میزان مصرف اسید بوریک ۲۰کیلو گرم در هکتار است.
از مهمترین مواد آلی هم کود حیوانی سوخته (کودی که چند سال مانده باشد)است که باعث تغییر بافت خاک و افزایش نفوذپذیری آب و هوا در خاک است.

مهمترین مزایای روش چالکود:
– افزایش قدرت جذب عناصردر خاک
– افزایش نفوذپذیری آب و هوا در خاک
– افزایش نفوذ ریشه در خاک
– حذف امکان رشد علفهای هرز و گسترش آنها
– تغذیه مناسب و مستمر و مداوم گیاه در طول یک فصل زراعی

??? مدیریت باغ در زمستان

✍️ بسیاری از مردم با شروع پاییز و زمستان رسیدگی به باغات و اقدامات نگهداری از این مهم را تا شروع فصل جدید (بهار) قطع میکنند.
در صورتی که فصل زمستان در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

❄️ یخ آب یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد در از بین بردن بسیاری از تخمها ، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد ، ضمن اینکه بسیاری از بیماریهای قارچی و باکتریهای هم کنترل نسبی می شود.

? تعداد زیادی از این آفات ، آفات خاکزی هستند که خسارت خود را به ریشه و طوقه گیاهان میزنند. تعدادی از این حشرات ، حشراتی هستند که تنها زمستان را در زیر خاک و کاه و کلش روی زمین میگذرانند و خسارات آنها در بخش های هوایی گیاه و با شروع فصل بهار ایجاد می شود.

?لذا یخ آب زمستانه می تواند بخش زیادی از آفات را از بین ببرد.

?در سالهای اخیر آفت کرم سفید ریشه و آبدزدکها ، خسارت جدی را به باغات میوه و مزارع ایجاد کرده اند و کشاورزان با استفاده از سموم مختلف به مبارزه با آنها می پردازند ، اما استفاده سموم در خاک خسارات جبران ناپذیری را به کیفیت خاک ایجاد می کند .

? اینجا است که لزوم استفاده از روش آبیاری غرقابی زمستانه را پررنگ میکند .
غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود. بهترین دمای هوا برای انجام این عملیات دمای ۷- است اما دماهای پایین تر از صفر تا ۱۰- مفید هستند باید توجه داشت که دماهای بسیار پایین میتواند به طوقه و ریشه درختان خسارت بزند و لذا در چنین دماهایی این روش توصیه نمی گردد .

?آبیاری غرقابی زمستانه یا یخ آب ، علاوه بر کنترل بخش زیادی از آفات و بیماریها موجب بهبود خواص فیزیکی خاک میشود . خاکهایی که یک یا دوبار در زمستان با این روش آبیاری می شود بافت اسفنجی تری پیدا کرده و تخلخل بیشتری پیدا می کنند ، در حقیقت آب در زمان یخ زدن دچار انبساط می شود و این انبساط در خاک ، موجب جدا شدن ذرات خاک از هم و بالارفتن تخلخل خاک می شود ، در خاکهای سنگین و رسی سنگین ( که اکثر خاکهای کشور را شامل می شود ) بالا بردن تخلخل موجب حفظ رطوبت خاک ، در دسترس قرار گرفتن عناصر غذایی و گسترش ریشه گیاهان می شود .

مدیریت : مهندس حامدیان

 

 

 

 

 

 

 

نهالستان , گلخانه , نهال , نهال فروشی , بهترین نهالستان , نهال فروشی و نهالستان گل یاس در تربت جام ,