Address & Contact

Our Address

تهران،شهر ری،جاده ورامین،شهر قلعه نو،جاده چال طرخان،روستای عشق آباد،خیابان دریاچه، دامداری ترابی

Telephone

تولید گوسفند برولا افشار و اصلاح نژاد دام در دامداری صنعتی ترابی در شهر ری

از سایت ما دیدن فرمایید👇🏻👇🏻👇🏻

سایت بهزی

✳️گوسفند افشاری 

✨گوسفند افشاری كه يكي از منابع مهم ژنتيكي در بخش گوسفندان كشور بوده و صفات و خصوصيات توليدي بالقوه با ارزشي را دارا است. تاكنون مورد بررسي دقيق كارشناسي قرار نگرفته است. و لذا كمتر منبعي را در بين ادبيات پرورش گوسفند مي‌توان پيدا كرد كه خصوصيات فنوتيپي نزاد افشاری را مورد بررسي و تحليل قرار داده باشد.

✨گوسفند افشاري در وسعتي قريب به ۲۰۰۰۰ كيلومتر مربع در بين استان زنجان و قسمتي از استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان پراكنده است. بيشترين جمعيت و منطقه اصلي پراكنش گوسفند نژاد افشاری در استان زنجان قرار گرفته است كه شامل ۶۵% از جمعيت گوسفندان استان و بالغ بر يك ميليون رأس در منطقه پراكنش است. در داخل استان زنجان نيز شهرستان «ماهنشان» داراي بيشترين تعداد از اين جمعيت است.

✳️خصوصيات فنوتيپی گوسفند افشاری  

🔺 رنگ غالب در گوسفندانِ بالغ قهوه‌اي متمايل به قرمز يكدست، بدون لكه با دامنه تغييرات از قهوه‌اي روشن تا قهوه‌اي تيره متمايل به سياه است و رنگ بدن بره‌ها در بدو تولد قهوه‌اي متمايل به سياه بوده و به تدريج با افزايش سن رنگ بدن روشن‌تر مي‌گردد.

🔺 شكل عمومي گوش‌ها به‌صورت افتاده و بزرگ بوده، ليكن گوسفند نژاد افشاری نيم گوش و بدون گوش نيز در بين اين جمعيت ديده مي‌شود.

🔺 چشم‌ها از نگاه جانبي برجسته به نظر مي‌رسند و رنگ غالب چشم‌ها به رنگ قهوه‌اي متمايل به قرمز براق است.

🔺 قوچ و ميش هر دو فاقد شاخ هستند.

🔺 در روي بيني قوچ‌هـا اكثرا انحنـا وجود دارد و در ميش‌ها صـاف يا داراي انحنـاي كمـي است.

🔺 گردن در قوچ‌ها قوي و ضخيم بوده و در ميش‌ها دراز و نازك است.

🔺 دنبه در گوسفند نژاد افشاری دو لپي بوده و به صورت سفره‌اي و پهن است.

🔺 دنبالچه پوشيده از پشم و بدون ذخيره چربي بوده و برجستگي دنبالچه از نماي جانبي چندان قابل مشاهده نيست. دنبالچه ممكن است گاهي درازتر از دنبه باشد.

🔺 گوسفند افشاري جزو گوسفندان بلند قد محسوب مي‌گردد و دست و پاي آن از ظرافت خاصي برخوردار است كه حيوان را قادر به راه‌پيمايي در كوهستان و مناطق سنگلاخي مي‌نمايد.

🔺 قوچ و ميش هر دو فاقد منگوله هستند. ولي واريته قزل افشار داراي منگوله است.

🔺 سطح پشت، گردن، دنبه و دنبالچه در اين حيوان غالبا پوشيده از پشم بوده، ليكن زير گردن، زير شكم، دست و پا و صورت فاقد پشم است و از موهاي زبري كه رنگ آن‌ها تيره‌تر از رنگ پشم حيوان است، پوشيده شده است. از نظر كميت و كيفيت پشم در مقايسه با ساير گوسفندان بومي استان، متفاوت و از نظر ظرافت الياف با گوسفندان مغاني، قزل و بختياري مشابه بوده و داراي پشم ضخيمي است كه در صنعت قالي‌بافي استان از آن استفاده مي‌گردد.

✳️ويژگي‌هاي گوسفند افشاری 

🔰گستردگي وسيع و طبيعي گوسفند نژاد افشاري در سطح چهار استان زنجان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان معلول خصوصيات و ويژگي‌هاي خاص اين نژاد است كه اهم آن‌ها به‌طور خلاصه عبارتند از:

🔹🔸 سرعت رشد بالاي نژاد افشاری به‌طوري‌كه جزو اولين گروه گوسفندان گوشتي و هم‌رديف گوسفندان لري بختياري، ماكوئي و مغاني قرار گرفته است.

🔹🔸 توليد شير خوب و پرچرب اين گوسفند كه بيشتر به مصرف تهيه انواع لبنيات و فرآورده‌هاي آن مي‌رسد، باعث شده است كه جزو گوسفندان دو منظوره گوشتي – شيري نيز تقسيم‌بندي شود.

🔹🔸 سازگاري و عادت‌پذيري آن با شرايط آب و هوايي مناطق سردسير.

🔹🔸 قدرت راه‌پيمايي و كوه‌پيمايي خوب اين نژاد به‌طوري‌كه قادر است فاصله ۱۰۰ كيلومتري بين ييلاق و قشلاق را به راحتي طي نمايد.

🔹🔸 بالا بودن نسبي دو قلوزايي اين نژاد نسبت به ساير نژادهاي گوسفند استان زنجان و كشور.

🔹🔸 مقاومت گوسفند نژاد افشاری در مقابل امراض انگلي داخلي و خارجي.

🔹🔸 بالا بودن ضريب تبديل و داشتن بازده اقتصادي مطلوب.

به مدیریت:مجید ترابی

 

 

 

پرورش گوسفند چندقلوزا برولا افشار ترابی در شهر ری تهران , پرورش گوسفند چندقلوزا برولا افشار در شهر ری تهران , پرورش گوسفند چندقلوزا برولا افشار , اصلاح نژاد دام پرورش گوسفند در شهر ری , پرورش گوسفند مجید ترابی ,