آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین

آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین

آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین

مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند عواقب جدی را بر سلامت انسان داشته باشد. در این مقاله شما با آثار پروتئین بیش از حد در رژیم روزانه‌ی غذایی خود آشنا خواهید شد.
پروتئین‌ها به منظور ساخت، تعمیر و نگهداری بافت‌ها و سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها نقش مهمی را در تعادل هورمونی و تولید آنزیم‌های موجود در بدن ایفا می‌کنند. پروتئین‌ها بلوک‌های ساختاری بدن ما بوده و برای عملکرد مناسب بدن ضروری می‌باشند.
در صورتی که بدن به مقدار کافی کربوهیدرات دریافت نکند، انرژی مورد نیاز خود را از پروتئین‌ها به دست می‌آورد. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند مانع از رشد شده و منجر به ضعف سیستم ایمنی و کاهش توده‌ی عضلانی می‌گردد.
در موارد شدید، کمبود پروتئین می‌تواند منجر به اختلال در سیستم‌های مهم بدن مانند سیستم گردش خون و تنفس گردد. قبل از بحث در مورد عوارض جانبی، اجازه دهید ببینیم که بدن به صورت روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد.

نیاز پروتئینی بدن

با هدف افزایش توده‌ی عضلانی و افزایش سطح سلامت استخوان، ممکن است که وسوسه شوید تا مقدار زیادی پروتئین در رژیم روزانه‌ی خود مصرف کنید. مصرف بالای پروتئین‌ها سودی ندارد، چون بدن قادر به جذب درست آن‌ها نیست. افزایش جذب پروتئین باید همراه با انجام ورزش کافی صورت گیرد. با این حال، مصرف بیش از حد پروتئین (بالاتر از مقدار مورد نیاز بدن) ممکن است عوارض جانبی بر سلامت کلی بدن داشته باشد. اجازه دهید مقدار مورد نیاز پروتئین بدن را ذکر کنیم.

نیاز روزانه‌ی بدن به پروتئین (بر اساس سن) به شرح زیر می‌باشد:

نوزادان: 10 گرم
پسران نوجوان: 52 گرم
دختران نوجوان: 46 گرم
مردان بزرگسال: 56 گرم
زنان بزرگسال: 46 گرم
زنان باردار و شیرده: 71 گرم

عوارض جانبی مصرف پروتئین بیش از حد

یک تغییر ناگهانی به یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت انسان گردد. رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا با هدف به دست آوردن توده‌ی عضلانی می‌باشد. این کار به ساختن عضلات و کاهش چربی کمک می‌کند و اغلب متخصصان تغذیه، افزایش جذب پروتئین را به بدنسازان توصیه می‌کنند.
پروتئین زیاد، به خصوص با کربوهیدرات کم، می‌تواند بیماری به نام کتوز را ایجاد کند. این بیماری توسط افزایش توده‌های کتونی که در آن بدن قند خون ذخیره شده را به دلیل فقدان کربوهیدرات مصرف می‌کند، تشخیص داده می‌شود. عوارض دیگر کتوز سر درد و زود رنجی می‌باشد.
رژیم‌های حاوی پروتئین بالا دارای چربی اشباع شده‌ی بالایی هستند، بنابراین باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌گردد.
پروتئین بیش از حد باعث ایجاد فشارهایی به کلیه می‌گردد و ممکن است عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. نشان داده شده که پروتئین زیاد بر افرادی با عملکرد نرمال کلیه تاثیر کمتری دارد. اما ممکن است عملکرد کلیه را در افرادی با مشکلات خفیف کلیه تحت تاثیر قرار دهد.
پروتئین بیش از حد، جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار داده که منجر به هیپرکلسیوری (سطوح بالای کلسیم در ادرار می‌گردد). هضم پروتئین، اسیدهایی را در خون آزاد می‌کند که کلسیم موجود در استخوان‌ها را بیرون می‌کشد. این امر ممکن است منجر به متخلخل شدن و شکننده شدن استخوان‌ها گردد. در موارد شدید، حتی ممکن است منجر به پوکی استخوان نیز گردد.
رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا می‌تواند جذب کربوهیدرات را محدود کند. یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین مصرف غذاهای مبتنی بر گیاه را محدود می‌کند. این تنوع محدود در رژیم غذایی باعث می‌شود تا رژیم غذایی دچار کمبود مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان‌ها که غذاهای گیاهی غنی از آن‌ها است، گردد.
همراه با عوارض جانبی ذکر شده در بالا، تعدادی دیگر از مسائل مربوط به سلامت نیز وجود دارد که می‌تواند توسط مصرف مقادیر بالای پروتئین ایجاد شود. این موارد شامل از دست دادن آب بدن، سردرد، گرفتگی عضلات، آشفتگی، یبوست، از دست دادن تمرکز و مشکل تنفس می‌باشد. پروتئین بیش از حد باعث فشار به کبد نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث فقدان برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری گردد که منجر به بروز بیماری‌های دیگر و از دست دادن استقامت فیزیکی می‌گردد.
این یک واقعیت است که مصرف پروتئین برای سلامت بدن بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی در پی خواهد داشت. تغییرات عمده در رژیم غذایی تنها بعد از مشورت با پزشک متخصص در این زمینه امکان پذیر است.

منبع: راسخون