نئوپان و کاربرد آن در صنعت درب

نئوپان و کاربرد آن در صنعت درب

نئوپان و کاربرد آن در صنعت درب

تخته خرده چوب که با نام نئوپان شناخته شده است، یک محصول مهندسی چوب است که از فشرده شدن و اکسترود خرده چوب، تراشه های چوب بری، یا حتی خاک اره، با رزین های مصنوعی یا دیگر چسب های مناسب به وجود می آیند . نئوپان جز مواد کامپوزیت متعلق به طیف وسیع محصولات تخته های فیبری است.

خصوصیات نئوپان

 

نئوپان ارزان تر، متراکم تر و یکنواخت تر از چوب معمولی و تخته سه لا است و در واقع زمانی که ظاهر و استحکام اهمیت کمتری از قیمت دارد جایگزینی برای آنها محسوب می شود. البته ظاهر نئوپان درصورت استفاده از رنگ و وینرهای چوب بسیار جذاب تر می شود.

هرچند که نئوپان چگالتر از چوب معمولی است، اما ضعیف ترین و سبک ترین نوع تخته فیبر است. mdf و تخته های فشرده، تخته های فیبر با چگالی بالا نامیده می شوند که مستحکم تر و چگالتر از نئوپان هستند. درجه های مختلف نئوپان دارای چگالی های متفاوت هستند و نئوپان های با تراکم بیشتر متضمن قدرت و مقامت بیشتری نسبت به شکستن هستند. اما با تمام این تفاسیر، نئوپان در درب ضد سرقت کاربرد ندارد. زیرا همانطور که می دانید یکی از شاخصه ای مهم و اساسی در درب ضد سرقت ، استحکام آن است، و نئوپان به دلیل مقاومت پایینی که دارد اکثرا در درب ضد سرقت استفاده نمی شود.

نقطه ضعف عمده نئوپان ( به ویژه هنگامی که با رنگ و سیلرهای دیگر پوشانده نشده باشد)، انبساط و تغییر رنگ سریع آن در برابر رطوبت است. بنابراین به ندرت از نئوپان برای ساخت درب ضد سرقت خارج از منزل و یا مکان هایی که دارای رطوبت بالا است، استفاده می شود.

از مزایای استفاده از نئوپان به جای تخته سه لا، ثبات بیشتر آن ( به جز زمانی که در مناطق مرطوب قرار بگیرد )، قیمت پایین تر نئوپان و تا حدودی استفاده راحت تر از آن است.

کاربرد نئوپان در صنایع مختلف از جمله صنعت درب

کابینت سازی
ساخت کمد
ساخت قفسه
ساخت انواع درب اتاق خواب، آشپزخانه و … ( به جز درب ضد سرقت ، درب های خارج از منزل و مکان های مرطوب)
استفاده از نئوپان در دکوراسیون داخلی
کف سازی
و غیره

منبع:آچیلان در