پخش لنت دیسک صفحه و تسمه و جلوبندی البرز کار

🔹🔸کلاچ وسیله‌ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌کند. درواقع سیستم کلاچ یک رابط اصطکاکی بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل می‌کند و پس از آن با حضور سایر سیستم‌ها توان به چرخ‌ها منتقل می‌شود. خب اگر خیلی از این تعاریف سر در نیاوردید اجازه دهید که موضوع دیسک و صفحه کلاچ را با یک مثال ساده برایتان توضیح دهیم:

🔹🔸فرض کنید که شما سوار ماشینتان می‌شوید و استارت می‌زنید، در این صورت ماشینتان روشن می‌شود. در همین حین قطعه‌ای به نام فلایول به سرعت می‌چرخد. البته این را هم بگوییم که این چرخش از طریق احتراق سوخت در موتور صورت می‌گیرد. حالا باید این چرخش به چرخ‌های خودرو شما برسد پس قطعه‌ای لازم است که نیروی تولیدی از موتور را به گیربکس برساند.

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

🔹🔸همان طور که گفتیم دیسک و صفحه کلاچ بخشی از گیربکش است که کار انتقال نیرو را انجام می‌دهد. به این ترتیب قدرت خودرو افزایش خواهد یافت. در واقع زمانی که ماشین به حرکت در می‌آید، به کمک دنده، نیروی موتور بیشتر شده و به چرخ دنده ها انتقال پیدا می‌کند. دیسک و صفحه کلاچ این عمل انتقال نیرو را مدیریت می‌کنند. این فرآیند در خودروهای دنده دستی رخ می‌دهد، در حالی که در خودروهای اتوماتیک، روال افزایش نیرو به صورت خودکار انجام می‌شود.

🔹🔸اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک آدرس تعمیرگاه های تهران تعمیر توربین گیربکس اتومات نحوه عملکرد گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو اجزای داخل توربین گیربکس اتومات توربین چیست

سازوکار دیسک و صفحه کلاچ چگونه است؟

🔹🔸به طور کلی سیستم کلاچ دارای دو دیسک است که یکی از این دیسک‌ها به میل لنگ متصل است و دیگری که با نام دیسک و یا صفحه اصطکاک نیز شناخته می‌شود نیروی موتور را گیربکس منتقل می‌کند. در حالت استراحت یعنی زمانی که پا روی پدال کلاچ قرار ندارد، دو دیسک محکم به هم چسبیده‌اند. اما هنگامی که شما پایتان را بر روی پدال کلاچ می‌فشارید این دو صفحه از هم دور شده و صفحه اصطکاک با قطعه‌ای به نام فلایول (قطعه‌ی دایره‌ای شکل دندانه‌دار که به استارت خودرو متصل است و با چرخش آن خودرو روشن می‌شود.) تماس پیدا کرده و شروع به چرخش می‌کند و پس از آن نیروی دریافتی را به گیربکس انتقال می‌دهد؛ در نتیجه انرژی موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل و سپس روانه چرخ‌ها می‌شود.

🔹🔸در زمان قطع فشار، تماس بین دیسک اصطکاکی و فلایول کاهش می‌یابد و تنها صفحه روی فلایول می‌لغزد. البته لازم به ذکر است که بگوییم انتقال نیرو از صفحه کلاچ به کمک شفت ورودی انجام می‌شود و کاهش فشار از طریق فنر دیافراگمی صورت می‌گیرد. در هنگام تعویض دنده‌ها نیز باید انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده متوقف شود و این کار تنها زمانی امکانپذیر است که شخصِ شخیص کلاچ نقش آفرینی کند. به ‌طور کلی اساس کار کلاچ خودرو بر پایه نیروی اصطکاک بین سطوح و انتقال نیرو استوار است و اگر نیروی اصطکاک به‌ اندازه کافی وجود نداشته باشد، این مکانیزم کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

دیسک و صفحه کلاچ از چه قطعاتی تشکیل شده‌اند؟

🔹🔸همانطور که تاکنون گفتیم قطعاتی مثل دیسک و صفحه کلاچ بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت هستند و کلاچ نیروی چرخشی میل‌لنگ را به گیربکس منتقل می‌کند. اما به یاد داشته باشید که یک دست صدا ندارد! برای همین هم هست که خود سیستم کلاچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در زیر هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

• فلایویل یا چرخ طیار

🔹🔸این قطعه که یک صفحه دایره‌ای شکل فلزی است در انتهای میل لنگ قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی آن انتقال نیروی جنبشی میل‌لنگ به گیربکس و جذب ارتعاشات شدید موتور است .

• صفحه فشار

🔹🔸این قطعه فشار لازم برای تماس صفحه اصطکاک با فلایول را تامین می‌کند و موجب می‌شود تا دیسک بر روی فلایول در هنگام دوران نلغزد.

• صفحه کلاچ

🔹🔸صفحه کلاچ که جزو یکی از اساسی‌ترین قطعات سیستم کلاچ می‌باشد بر روی فلایول قرار دارد و با آن مستقیماً در تماس است .

مدیریت:آقای حمید پرویزی

 

 

 

 

 

 

 

آیا لنت کوبی صفحه کلاچ درست است , مرکز کوبیدن دیسک و صفحه , نظرات در مورد کوبیدن صفحه کلاچ , قیمت دیسک و صفحه کوبیده شده , فیلم کوبیدن صفحه کلاچ , معایب لنت کوبی صفحه کلاچ , قیمت کوبیدن صفحه کلاچ , معایب کوبیدن دیسک صفحه ,