خیلی مهم است که خودتان و محصولتان را طوری معرفی کنید که نه تنها بتوانید جمعیتی که می خواهید را به سمت خودتان بکشانید، بلکه تشویقشان کنید که دوباره به سمتتان برگشته و مشتری دائمتان شوند.
در زیر به روشهایی برای جذب مشتری و نگه داشتن آنها اشاره می کنیم:
– محل، محل، محل
احتمالاً از همه شنیده اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک تجارت و نگه داشتن مشتریان، محل است. فقط منظور محله ای که در آن کارتان را راه انداخته اید نیست، جزییاتی مثل اینکه کدام طرف خیابان باشد یا کنار کدام فروشگاه هم مهم است. مطمئناً بارها شده که بخاطر شلوغ بودن یک طرف خیابان، به فروشگاهی که در آنطرف خیابان قرار گرفته رفته اید یا حتماً فروشگاهی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می دهید. احتمالاً از خیلی ها شنیده اید که با اینکه فروشگاهی را خیلی دوست دارند اما بخاطر شلوغ بودن محل آن یا نبودن جای پارک به آن نمی روند.
– تبلیغات
خیلی مهم است که بیزنستان را به روش های درست تبلیغ کنید. تبلیغات روش های مختلفی دارد، مثل روزنامه ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این باعث می شود مشتریان زیادی به خاطر حراج به سمتتان هجوم بیاورند اما وقتی ببینند محصولی که ارائه می کنید و قیمت هایتان خوب است و خدمات خوبی به مشتری ارائه می کنید، دوباره به سمتتان برخواهند گشت، چه در حراج باشید چه نباشید.
– قیمت ها
بدیهی است که این یکی از مهمترین جنبه های دنیای تجارت است. بااینکه می خواهید برای باقی ماندن در دنیای تجارت، سود کافی داشته باشید، اما لازم است قیمت هایتان در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه تان و یا حتی کمی پایین تر از آنها باشد. در این حالت باید محصولات بیشتری داشته باشید تا پایین تر بودن قیمت هایتان را جبران کند. هیچ چیز برای مشتری جذاب تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می تواند همان جنس را با قیمتی پایین تر بخرد. این کار به روش های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر. همانطور که در بالا اشاره کردیم، می توانید قیمتتان را پایین تر آورده اما محصول بیشتری ارائه دهید که سود کمتر از هر کالا را جبران کند.
– ظاهر
دقیقاً درست است که می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان فردی صدق نمی کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر کسی وارد فروشگاهی شود که باوجود بالا بودن قیمت ها روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، مطمئناً دیگر به آن جا پا نخواهند گذاشت. مگراینکه برایشان تخفیف ۱۰۰٪ بگذارید.
– رفتار دوستانه
خیلی وقت ها شکایت هایی از زبان مردم می شنوید که فلان کارمند در فلان شرکت بی ادب و بداخلاق بوده است. این مشکل بزرگی برای آن بیزنس ایجاد می کند. حرف های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می شود و همه ما می دانیم که وقتی چیزی می شنویم، آن را باور می کنیم و معمولاً مطمئن می شویم که سراغ آن شرکت نرویم، بدون اینکه خودمان امتحانش کرده باشیم. با مشتریانتان حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصاً زنان خانه دار که زیاد از خانه خارج نمی شوند.
– شبکه سازی و ارجاع
معارفه از طرفه جامعه هایی که عضوشان هستیم و یا از طریق شرکای تجاری قدیمی روش قدرتمندی برای جذب مشتری جدید است. این موضوع باعث می شود که مشتریانی با نرخ بازگشت بسیار بالا به سراغ ما بیایند. مشتریانی که با معارفه آمده اند، در طول زمان بیشتر و بیشتر خرید خواهند کرد و خود مرجعی برای معارفه دیگران خواهد شد.
ولی چکار کنیم که ما را بیشتر و بیشتر معرفی کنند؟
مسائل زیادی در این موضوع درگیر است ولی علاوه بر اینکه باید محصولی داشته باشیم که تقاضا برای آن زیاد است، باید تصور دقیقی از این موضوع داشته باشیم که مشتری ایده آل ما چه کسی است؟
تحت این شرایط می توان ارتباط مشخص تری با افراد جامعه های محلی ایجاد کرد. همچنین می توانید بیشتر روی خدمات و محصولات خود تمرکز کنید تا نیازهای دسته مخاطب خود را برطرف کرده باشید.
سپس وقت آن می رسد که از مشتریان راضی خود، معرفی نامه بگیرید. یادتان باشد که به روش های گوناگون و مرتب از حمایت آن ها قدردانی کرده باشید.
– کار تیمی
راه دیگری است که می توانید به عنوان اهرم نفوذ به منابع موجود استفاده کنید و آن طرح «میزبان ذینفع» است. در این طرح مؤسسات دیگری که مشتریان هدف آنها با شما مشترک است از پایگاه اطلاعاتی خودشان برای جلب مشتری برای شما استفاده می کنند. یعنی مؤسسه هم پیمان شما در جریان تجارت خود راهی را هم برای جلب مشتری برای شما باز می کند، مثل همکاری یک وکیل و یک حسابرس.
آگاهی نسبت به محصولی که می فروشید. خیلی مهم است که همه کارمندان دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت می پرسید، برود و کس دیگری را بیاورد تا اطلاعات لازم را به شما بدهد یا از شما بخواهد روز دیگری مراجعه کنید که با کسی که اطلاعات دارد صحبت کنید. البته شرایط خاص هم هست مثل وقتی که کارمندان تحت آموزش هستند. در این شرایط هم باید حتماً افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری داشته باشید چون اگر اینطور نباشد ممکن است خیلی ها از در فروشگاه شما رفته و دیگر برنگردند.
– همکاری های راهبردی.
ممکن است از همکاری به عنوان گامی مؤثر استفاده کنید که در صنعت از آن با «همکاری راهبردی» یاد می کنند. در حالی که یک رابطه «میزبان ذینفع» معمولاً کوتاه مدت و یک بار برای همیشه است همکاری های راهبردی می تواند گاهی برای سال ها ادامه پیدا کند. مثلاً یک طراح شبکه و یک شرکت تبلیغاتی ممکن است مشتریان خود را که قصد تبلیغات دارند به یکدیگر ارجاع دهند تا زمانی که ارزش مخاطب مشترک حفظ شود همکاری های راهبردی موجی از تجارت ارجاعی را در پی دارد. موارد اشاره شده راهکارهای به ظاهرساده ای هستند که گاهی موجب تحولات چشمگیری در جریان شکل گیری یک تجارت می شوند. کافی است از همین امروز این مدل های جذب مشتری را به کار بگیرید تا تغییرات را از همین امروز تجربه کنید.
منبع: localfa.ir