غذاهایی که لازم است همیشه به صورت ارگانیک بخرید

غذاهایی که لازم است همیشه به صورت ارگانیک بخرید

غذاهایی که لازم است همیشه به صورت ارگانیک بخرید

در سال 1995، گروه کاری محیط زیست (EWG) میوه‌ها و سبزیجات ویژه‌ای را در مواد غذایی مرسوم یافتند که بسیار آلوده به باقیمانده‌های آفت کش‌ها بودند. 12 مواد غذایی بسیار آلوده به صورت “دوجین کثیف” عنوان شدند. اما از آن پس، لیست به طور سالانه با گروه‌های غذایی جدیدی به روز می‌شود. لیست زیر شامل آن دوجین کثیف و هم چنین موارد غذایی دیگر است که حاوی باقیمانده‌های آفت کش‌ها هستند و باید به صورت ارگانیک خریداری شوند.

سبزیجات :

سیب زمینی :

سیب زمینی که یک سبزی ریشه است و علف کش‌ها، قارچ‌ها و کودهای شیمیایی دیگر را از خاک جذب می‌کند که از بین بردن آنها حتی بعد از شستن دشوار است. از طرف دیگر، با خرید انواع ارگانیکی، شما می‌توانید به راحتی از این مشکلات اجتناب بکنید. به علاوه اگر نتوانستید سیب زمینی‌های ارگانیکی را بیابید سعی کنید از سیب زمینی‌های شیرین استفاده بکنید چون آنها با باقیمانده‌های آفت کش نسبتاً کمتری، به عمل آمده‌اند.

کرفس :

کرفس از لایه‌ی پوستی محافظ محروم است و در این لیست دومین مورد است که باید به صورت ارگانیک خریداری شود. طبق گفته‌ی پژوهشگران مختلف، آزمایشات سازمان غذا و داروی آمریکا بیش از 60 آفت کش مختلف را بر روی این سبزی یافته‌ است که باقیمانده‌ی آنها نمی‌تواند به طور کامل شسته شود و ممکن است به شکم برود و منجر به مشکلات سلامتی متعدد شود. اگر نتوانستید کرفس ارگانیک بیابید، از جایگزین‌های آنها مثل بروکلی، تربچه، پیاز و غیره استفاده بکنید.

خیار :

خیار نیز سومین جایگاه را در لیست این مواد غذایی با بیشترین باقیمانده‌ آفت کش‌ها دارد در نتیجه باید به صورت ارگانیک خریداری شود. تقریباً 35 آفت کش مختلف بر روی پوست خیار غیر ارگانیک یافت می‌شود که از بین بردن آنها با شستن، دشوار است. پوست کندن خیار، تا حدودی این باقیمانده‌ها را حذف خواهد کرد؛ اما خریدن آنها به صورت ارگانیک، به هر وجه بهتر است.

فلفل دلمه‌ای :

همانند کرفس، فلفل دلمه‌ای نیز فاقد لایه‌ی پوستی محافظ است در نتیجه آنها مثل اسفنج تمام مواد شیمیایی را جذب هسته‌‌ی خود می‌کنند. علاوه بر این، هیچ امتیازی برای پوست کندن سبزیجات و رها شدن از جذب شیمیایی وجود ندارد. در حدود 68 درصد از فلفل‌های دلمه‌ای حاوی آفت کش‌ها هستند و بسیاری از آنها با استانداردهای پایینی صادر می‌شوند که با استانداردهای آمریکا تطابق ندارند. در نتیجه خرید آنها به صورت ارگانیک و مصرف آنها به صورت سالم، بهترین چاره است.

سبزیجات پر برگ :

تمام سبزیجات پر برگ و سبز رنگ آفت کش‌ها را جذب می‌کنند تا از شر حشرات و آلاینده‌های غذایی دیگر خلاص شوند. علاوه بر این، اسفناج و کاهو منطقه‌ی سطحی بزرگ‌تری دارند که می‌تواند با آفت کش‌ها پوشانده شود. بیش از 83 درصد اسفناج حاوی باقیمانده‌ی آفت کش‌ها بعد از شستن و تمیز کردن است. سبزی کالر نیز جزو لیست مواد غذایی است که باید به صورت ارگانیک خریداری شود چون حاوی بیش از 45 آفت کش مختلف بر روی سطح خود است.
در مقایسه، در روش رشد و پرورش ارگانیک، کشاورزان از دفع کننده‌‌های غیر سمی برای جلوگیری این مواد غذایی از آفات و آلاینده‌های دیگر استفاده می‌کنند و آنها را برای مصرف ایمن می‌سازند.

گوجه فرنگی گیلاسی :

گوجه فرنگی‌های گیلاسی اخیراً به لیست این مواد غذایی با بیشترین باقیمانده‌ی حشره کش، اضافه شده‌اند. متأسفانه هیچ جایگزینی برای این مواد پختنی کوچک قرمز رنگ وجود ندارد؛ بنابراین اگر که می‌خواهید از طعم و مزه‌ی این صیفی جات لذت ببرید یا باید آن را به صورت ارگانیکی، خودتان پرورش دهید و یا آن را از مزرعه‌ی ارگانیکی بخرید.

میوه‌ها :

سیب :

این میوه بالاترین رتبه این لیست را به خود اختصاص داده است و باید به صورت ارگانیک خریداری شود. سیب کثیف‌ترین میوه تلقی می‌‌شود – یعنی این که به خاطر پوست نازک خود، حاوی بیشترین مقدار باقیمانده‌ی آفت کش است؛ وقتی که به صورت مرسوم کشت شود. پوست کندن میوه نیز به دفع این باقیمانده‌ها کمک چندانی نخواهد کرد اما قطعاً میوه را از مواد غذایی غنی خود جدا خواهد کرد. در مقایسه، سیب‌های ارگانیک ظرفیت آنتی اکسیدان و مقدار پلی فنول بیشتری دارند و برای مصرف ایمن هستند.

هلو :

هلو میوه‌ی بعدی در لیست میوه‌های با پوست نازک است که متعاقباً جزو میوه‌هایی شده است که باید به صورت ارگانیک خریداری شود. آفت کش‌ها، قارچ‌ها و غیره واقعاً به درون میوه نفوذ می‌کنند و دفع آنها با شستشو دشوار است. پوست کندن میوه نیز کمک نخواهد کرد و گاهی اوقات نیز تمام مواد مغذی آن را از بین خواهد برد. اگر نتوانستید هلوی ارگانیک پیدا بکنید، هندوانه، گریپ فروت، نارنگی و پرتغال بهترین جایگزین هستند.

انگور (صادراتی) :

یافت شده که نوع صادراتی انگور حاوی بیش از 86 درصد آفت کش است. دلیل چنین مقدار زیاد آفت کش روی انگور این است که آنها راه ترانزیتی خیلی طولانی را از نیمه کره‌ی جنوبی به بخش‌های دیگر دنیا طی می‌کنند که در طول راه، مستعد قارچ‌ها و آفات مختلف هستند. این آلوده کننده‌ها موجب می‌شوند که میوه بشکافد و سوراخ شود و تمام ارزش غذایی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این کار، کشاورزان آفت کش‌ها و قارچ کش‌های قوی را روی این میوه‌ها اسپری می‌کنند. بنابراین، از خرید انگورهای صادراتی اجتناب بکنید و همیشه به دنبال نوع داخلی باشید.

توت :

جای شگفتی نیست که توت فرنگی‌ها در تمام طول سال در بازار موجود هستند! آنها توت فرنگی‌هایی هستند که به طور مرسوم پرورش یافته‌اند و از مواد مغذی و خواص آنتی اکسیدانی محروم هستند. گفته می‌شود که تمام انواع توت‌ها دارای مقدار زیادی از خواص آنتی اکسیدانی هستند؛ اما فقط در حالتی که از مزرعه‌ی ارگانیک به دست آیند. در میان تمام انواع میوه‌ها و سبزیجات، توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و انواع دیگر توت‌ها بسیار آنتی اکسیدان دار و مغذی تلقی می‌شوند. زغال اخته نیز با حساب بیش از 50 آفت کشی که روی آن شناسایی شده است باید به صورت ارگانیکی کشت شود و یا از مزرعه‌ی ارگانیک خریداری شود.

شلیل :

نوع صادراتی شلیل جزو آلوده‌ترین میوه‌ها به آفت کش‌ است. در نوع داخلی، باقیمانده‌ی آفت کش زیادی یافت نمی‌شود اما در کل 33 باقیمانده‌ی آفت کش مختلف بر روی این میوه تست شده است. اگر نتوانستید شلیل ارگانیک را بیابید، انبه، پاپایا (عنبه هندی) و آناناس جایگزین‌های بهتری برای شما خواهند بود.

گیلاس :

همانند بسیاری از میوه‌های دیگر، گیلاس‌ها نیز پوست و یا لایه‌ی پوستی محافظ ندارند. بنابراین، آنها بیشتر مستعد آفاتی نظیر مگس میوه‌ی گیلاس غربی هستند. علاوه بر این، اگر یکی از خر مگس‌ها در بار حامل میوه یافت شود، کل بار گیلاس باید مستقیماً به آشغال ریخته شود. در نتیجه برای جلوگیری از این تهدید، کشاورزان میوه‌ها را به طور سنگین با کودها و آفت کش‌های شیمیایی اسپری می‌کنند. با این که با این اسپری کردن، محصولات خوب رشد می‌کنند اما به خطر افتادن سلامتی مصرف کنندگان را نیز تا حدود زیادی افزایش می‌دهند.

گلابی :

با این که این میوه از لیست 2010 دوجین کثیف حذف شده است اما واقعاً به حد کافی ایمن نشده است تا از مزرعه‌های مرسوم خریداری شود. حشرات روی پوست این میوه نسبت به آفت کش‌ها حالت ارتجاعی پیدا می‌کنند، بنابراین کشاورزان آنها را با مواد شیمیایی بسیار زیادی اسپری می‌کنند؛ در حدود 28 نوع آفت کش مختلف در تست باقیمانده‌ی غذایی یافت شده است. در نتیجه، استفاده از گلابی‌های ارگانیکی بهترین ایده است. اگر پیدا کردن آنها سخت است انبه، خربزه قندک و گریپ فروت، بهترین جایگزین‌ هستند.

منبع:راسخون