نارنج و خواص آن

نارنج و خواص آن

نارنج دارای عناصر مفیدی است که در لیمو و پرتقال ذکر شده و همانند آن سودمند می باشد.

خواص درمانی نارنج را بیشتر بشناسید

به علاوه در آب نارنج ماده ی صمغی لعابی وجود دارد که آن را بین مرکبات ممتاز کرده به علت همین مواد است که ترشی نارنج برای اعصاب ضرر ندارد و برای سرفه و سینه درد نافع است.برای معالجه تورم گلو و حلق، غرغره ی آبلیمو داروی ارزنده ای است، ولی اثر آن در آب نارنج کم و ناچیز است.

اگر مبتلا به درد سینه و سرفه هستید یک عدد نارنج را از میان دو قسمت کرده کمی نبات کوبیده و کمی نشاسته روی آن بپاشید و بعد آن را روی آتش بگذارید تا یکی دو جوش بزند و بعد آن را بمکید و ببینید چگونه سینه شما را نرم کرده، اخلاط آن را خارج می کند.

نوشیدن آب نارنج مخلوط با شکر مسهل صفرا و مسکن فشار آن است، فشار خون راکم می کند، مانند سایر مرکبات خمار شکن می باشد. به کسانی که معتاد به نوشابه های الکلی هستند، توصیه کنید که برای حفظ سلامتی خود و کاستن از مضرات الکل همیشه نارنج را مخلوط کنند تا بتوانند جلوی خرابکاری این آب جهنمی رابگیرند.

نارنج

زیاده روی در خوردن نارنج، کبد را ضعیف می کند. مخصوصاً اگر ناشتا باشند.ولی اگر آب نارنج را مخلوط با عسل میل نمایید. از زیان آن خواهد کاست. پوست نارنج که به صورت خلال نارنج مصرف می شود، نشاط آور و مقوی قلب و معده است و خوردن ده گرم خشک آن که کوبیده با آب میل نمایید، از استفراغ و دل به هم خوردگی جلوگیری میکند و انگل های معده و روده را از بین می برد.

ضماد آن مخلوط با سرکه روی شقیقه از سردرد جلوگیری می نماید. ضماد پخته میوه کال نارنج که پوست و مغز و هسته را با هم پخته باشند، جهت جرب (خارش) و جوش های جلدی و نرم کردن پوست بدن و موی سر بی نظیر است. نارنج زایمان را آسان می کند و پادزهر سم عقرب و سایر حشرات می باشد.

اثر ضد عفونی و میکروب کشی نارنج زیاد بوده، پیشینیان نارنج را ضد طاعون و وبا می دانستند و نیز برای کسانی که در اثر تنفسی در هوای کثیف دچار خفقان شده اند، نافع است.تخم نارنج هم ضد سم حشرات است. شکوفه نارنج که به بهار نارنج معروف است، بوییدن آن مقوی دماغ بوده، درمان زکام است.

منبع:salamati