











بانک اطلاعات مشاغل کل کشور
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ با ماهیت شرکت سهامی دولتی ( ۷۷.۲ درصد سهم دولت و ۲۲.۸ درصد سهم تعاونیهای روستایی و کشاورزی) و به صورت نامحدود تأسیس شد و اساسنامه آن در سال ۱۳۴۸ به تصویب کمیسیونهای مجلسین سابق رسید و شکل قانونی به خود گرفت و هیأت دولت مأمور اجرای آن گردید.
فعالیت ها و برنامه های سازمان
۱- توانمندسازی شبکه
۲- تنوع بخشی فعالیتهای اقتصادی درون شبکه
۳- بازرگانی و بازار رسانی محصولات کشاورزی
۴- تأمین و توزیع نهاده ها
۵- احداث وتوسعه زیرساختهای شبکه
۱- برنامه های توانمندسازی شبکه
آسیب شناسی و کارآمد سازی تعاونیها وتعیین راه حلهای پیشنهادی برای رفع آسیب ها
ارزشیابی تعاونیها
آموزش ارکان مدیریتی شبکه
ساماندهی مجامع تعاونیها
سرشماری اعضاء تعاونیهای روستایی
تعیین تکلیف شرکتهای غیر فعال
تهیه الگوی سطح بندی شرکتها
ایجاد دفاتر پیشخوان خدمات دولت از طریق تعاونیهای روستایی
ایجاد اتحادیه های محصولی و تخصصی
تدوین برنامه عملیاتی در تعاونیها و اتحادیه ها
استقرار نرم افزار یکپارچه مالی در سطح شبکه
حسابرسی سالیانه تعاونیهای روستایی و کشاورزی
حسابرسی عملیاتی تعاونی ها
تهیه وتدوین دستورالعملهاوآیین نامه وتصویب آنها درمجامع
پیگیری پرونده های حقوقی در محاکم قضایی
پیگیری وصول مطالبات شبکه
مستندسازی اموال سازمان و شبکه
طرح افزایش سرمایه (ارزشگذاری سهام)
طرح تامین منابع از محل واحدهای اعتباری
جذب تسهیلات از محل ردیفهای بودجه ومنابع داخلی بانکها
اخذ تضمین مناسب از مدیران عامل و کارکنان
حضور فعال در مجامع شرکتها و اتحادیه ها
تدوین اساسنامه های تیپ و انجام اصلاحات و تصویب در مجامع
نظارت بر فعالیت اعضای صنف توسط نظام های صنفی
توسعه و تقویت شبکه ارتباطی درون و برون سازمانی و تسهیل فرایند تعامل بین تشکل ها و نظام های صنفی کشاورزی با بخش کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط
شتاب روند عضو گیری در نظام صنفی کشاورزی
حمایت، هدایت و آموزش و توانمند سازی اعضا و ارکان تشکل ها ونظام صنفی
نظارت بر فرایند های سازماندهی، ساماندهی و توانمند سازی تشکلها و نظام صنفی
بیمه مسولیت مدنی اعضا و ارکان تشکلها و نظام صنفی
دخالت در نحوه تدوین مقررات و قوانین مرتبط با بخش کشاورزی
شناسایی و رسیدگی به تخلفات صنفی
شناسایی واستاندارد سازی (۲۲۵)۱۸۹شغل بخش کشاورزی وکدگذاری آن براساس نظام طبقه بندی ISIC بین المللی
۲- برنامه های تنوع بخشی فعالیتهای اقتصادی شبکه
احداث بازار نهاده های کشاورزی
طرح مبارزه تلفیقی با آفات
توسعه و تجهیز واحدهای مکانیزاسیون
ایجادواحدهای خدمات فنی(خاک شناسی،گیاه پزشکی،دامپزشکی و…)
ایجادوتوسعه شرکتهای حمل ونقل نهاده ومحصولات کشاورزی
واگذاری وظایف تصدی گری به شبکه
واگذاری شرکتها و واحدهای تولیدی
اخذ رتبه پیمانکاری آب وخاک
ایجاد واحد خدمات دامپروری و دامپزشکی
تولید محصول سالم و ارگانیک
حمایت و تقویت توسعه ظرفیت ها و توان اجرایی سخت افزار و نرم افزار تشکل ها و نظام صنفی
۳- بازرگانی و بازار رسانی محصولات کشاورزی
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بااستفاده ازامکانات شبکه درحوزه بازرگانی جهت بازاریابی وبازاررسانی محصولات کشاورزی به دنبال اجرایی کردن اهداف ذیل می باشد .
عرضه مستقیم (غرفه داری)
بنکداری(عمده فروشی)
ایجاد سامانه های مجازی خریدوفروش محصولات
عرضه محصولات ازطریق بازار بورس
ایجاد ارتباط مداوم و مستمربین اتحادیه و تشکلهای استانی درارائه اطلاعات و تامین نیازهای محصولی (واسطه گری )
توسعه خرید و فروش توافقی محصولات کشاورزی
ایجاد و توسعه غرف عرضه محصولات کشاورزی
ساماندهی وتجهیزفروشگاههای مصرف،موادسوخت زیانده وسربه سر به سود ده.
تغییر وضعیت فروشندگان رسمی به کارمزدی
ایجاد بارانداز در امر های سورت و بسته بندی ویژه تشکلهای کشوردرتهران
۴-فعالیتها وبرنامه های تأمین و توزیع نهاده ها
تأمین و توزیع کود شیمیایی
تأمین و توزیع کودهای زیستی
تأمین و توزیع کودهای ریز مغذی
تأمین و توزیع سموم نباتی
تأمین و توزیع نهاده های دامی
تأمین و توزیع ماشین آلات
تولید و توزیع بذور اصلاح شده
۵-فعالیتها وبرنامه های زیر ساختها
احداث و تجهیز مراکز عرضه مستقیم محصول
احداث و تجهیز از سردخانه
احداث سیلو و انبار مکانیزه
احداث باسکول
احداث انبار ذخیره سازی
احداث واحدهای صنایع تبدیلی وتکمیلی
احداث انبار و دفتر کار تعاونیهای تولید
اجرای طرح های آب و خاک
استراتژی های کلان سازمان:
– توسعه دانایی بعنوان نیاز اساسی سازمان دانش محور در سازمان تعاون روستایی ایران.
– توسعه زیرساختهای ارتباطی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و زیرمجموعه ها
– آموزش هدفمند نیروی انسانی سازمان به تفکیک برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت
– حمایت از ایده پردازی و نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
– ایجاد نظام کار از راه دور (دوراکاری) هم برای پرسنل و هم برای روستاییان در جهت جذب فرصتهای داخلی و خارجی در زمینه ایجاد اشتغال جوانان.
– بسترسازی برای صادرات خدمات و کالاهای کشاورزی بصورت ملی و بین المللی
آگاهسازیها