ویتامین‌های مورد نیاز جهت تأمین انرژی و کاهش وزن

ویتامین‌های مورد نیاز جهت تأمین انرژی و کاهش وزن

ویتامین‌های مورد نیاز جهت تأمین انرژی و کاهش وزن

برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های B و C به افزایش انرژی و کاهش وزن کمک می‌کنند. این مقاله اطلاعات بیشتری را در خصوص این ویتامین‌ها و منابع‌شان در اختیارتان قرار می‌دهد.
ویتامین‌ها به 6 نوع یعنی، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K طبقه بندی می‌شوند. وجود این ویتامین‌ها به منظور انجام عملکردهای خاصی در بدن مانند رشد و تکامل استخوانها و بافتها، انجام واکنش‌های شیمیایی در بدن و غیره مورد نیاز است. وجود برخی ویتامین‌ها مانند ب‌کمپلکس یا B کمپلکس نیز به منظور تأمین انرژی ضروری می‌باشد. ضمناً، اعتقاد بر این است که ویتامین‌های خاصی به کاهش وزن کمک می‌کنند. در این بخش به ویتامین‌هایی که تأمین کننده‌ی انرژی بوده و همچنین به کاهش وزن کمک می‌کنند، نگاه بیشتری می‌اندازیم.
بهترین ویتامین‌های مورد نیاز جهت کاهش وزن
ویتامین‌ها نقش مهمی در سوخت و ساز چربی و قند موجود در بدن ایفاء می‌کنند. دوم آنکه، ویتامین‌ها در سوزاندن کالری و فروکش نمودن گرسنگی و اشتها مساعدت می‌نمایند. بنابراین، چنانچه به دنبال ویتامین‌هایی جهت تأمین انرژی و کاهش وزن می‌گردید، در این صورت ویتامین‌های B کمپلکس و C بهترین انواع آن به شمار می‌روند. این ویتامین‌ها چگونه به کاهش وزن کمک می‌کنند؟ اجازه دهید به جزئیات آن نگاهی بیاندازیم.
ویتامین B
ویتامین B کمپلکس، یک ویتامین پیچیده بوده که شامل ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6، B12 و کولین می‌شود. هر تک ویتامین B عملکردهایی را انجام می‌دهد که به کسب انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند.
وجود ویتامین B1به منظور تبدیل کربوهیدراتها به گلوکز وجود ضروری است. بنابراین، ویتامین B1 یا تیامین یکی از بهترین ویتامین‌ها برای بالا بردن سطح انرژی محسوب می‌شود. این ویتامین در میوه‌های خشک، سبزیجات برگ سبز، شیره‌ی چغندر، گوشت، سویا، گندم، و غیره یافت می‌شود.
دوم آنکه، وجود ویتامین‌های B2 و B3جهت انجام عملکرد طبیعی غده تیروئید و تولید طبیعی هورمون تیروئید لازم می‌باشد. عملکرد مناسب غده تیروئید برای حفظ وزن سالم ضروری است. ویتامین B2 را می‌توان از بادام، شیر، گوشت، تخم مرغ، مخمر، و غیره به دست آورد؛ در حالی که، ویتامین B3 در گوشت، شیر، ماهی، مخمر، انبه، گوجه فرنگی، کاهو یافت می‌شود.
ویتامین B5 عملکرد آدرنال را تسهیل ساخته و همچنین برای تولید انرژی مورد نیاز است. همچنین بعضی عقیده دارند که این ویتامین به کاهش وزن کمک می‌کند. منابع ویتامین B5، قارچ، گل کلم، کلم بروکلی، شیر، محصولات لبنی، سبوس، و غیره را شامل می‌شود.
ویتامینB6 سوخت و ساز پروتئین، کربوهیدرات و چربی را تنظیم می‌سازد. این ویتامین حتی نقش مهمی در تولید هورمون تیروئید ایفاء می‌کند. ویتامین B6 در موز، گوشت گاو، تخم مرغ، ماهی ساردین، کلم، مرغ، مخمر، برنج قهوه‌ای، و غیره یافت می‌شود.
مطالب زیادی در مورد ویتامین B12 و کاهش وزن گفته شده است. لازم به ذکر است که مصرف مکمل‌های ویتامین B12 به طور مستقیم به کاهش وزن کمک نمی‌کند. و صرفاً سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده که در نتیجه منجر به کاهش وزن می‌شود. ویتامین B12 همچنین در انواع مواد غذایی مثل صدف، گوشت گاو، اویستر، ماهی سالمون، مرغ، غلات غنی شده، و غیره یافت می‌شود.
در نهایت، کولین، یکی از ویتامین‌های B کمپلکس بوده که همچنین به سوخت و ساز چربی کمک کرده و به طور طبیعی موجب کاهش وزن می‌شود. کولین در غذاهای دریایی، تخم مرغ، سویا، کلم بروکلی، کلم، کبد، و غیره یافت می‌شود.
ویتامین سی (C)
همراه با ویتامین B کمپلکس، ویتامین Cیا اسید اسکوربیک همچنین یکی از ویتامین‌های مفید برای کاهش وزن به حساب می‌آید. عملکرد اولیه‌ی ویتامین C ارتقاء و بهتر کردن سیستم ایمنی بدن و دور نگاه داشتن عفونت می‌باشد. با این حال، یکی از فوائد دیگر این ویتامین تبدیل گلوکز به انرژی است.
بسیاری از مواد غذایی حاوی ویتامین C دارای هیچ چربی یا کالری اضافی نبوده و از اینرو، می‌توان با خیال راحت آنها را مصرف نمود. از سوی دیگر، ویتامین C به سم زدایی کمک کرده که این امر به تدریج باعث کاهش وزن می‌شود. بنابراین، همراه با ویتامین B کمپلکس؛ ویتامین C نیز یکی از ویتامین‌های مؤثر برای تأمین انرژی و کاهش وزن است. ویتامین C از تمام میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو شیرین، گریپ فروت؛ کیوی، گواوا، توت فرنگی، فلفل، و غیره بدست می‌آید.
غیر از منابع طبیعی که در بالا ذکر شد، این ویتامین‌ها همچنین به شکل مکمل در بازار موجود می‌باشند. با این حال، بهتر است منابع طبیعی آنها را مورد استفاده قرار دهید، به این دلیل که احتمال وجود عوارض جانبی مرتبط با این منابع طبیعی کمتر بوده و یا اصلاً وجود ندارد. اگر دوست دارید از مکمل‌های آنها استفاده کنید، بایستی پیش از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت نمایید.
می‌توانیم این گونه نتیجه بگیریم که تمام ویتامین‌های B کمپلکس و ویتامین C از جمله بهترین ویتامین‌ها جهت کسب انرژی و از دست دادن وزن، برای مردان و زنان به شمار می‌روند. بایستی توجه داشته باشید که وجود ویتامین‌ها به منظور داشتن بدنی سالم ضروری بوده و از اینرو، منابع غذایی مرتبط با آنها را بایستی در رژیم غذایی خود وارد سازید. در آخر، توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شوند. مراقب خود باشید!

منبع:راسخون